בעקבות המחאות נגד הרפורמה המשפטית, התקציב של פורום קהלת, שהיה מעורב בגיבוש הרפורמה, נפגע. כשנה לאחר מכן, הפורום לחברה האזרחית, שלפני מספר שנים התמזג לתוך פורום קהלת, נאלץ להודיע לחבריו על הקפאת שירותים שונים שניתנו למאות ארגוני חברה אזרחית בשל מצוקה תקציבית.

ביקורת חריפה בקואליציה על נתניהו: "מה שקורה בצפון זו בושה, זה לא יכול להימשך"
גנץ דרש מנתניהו הכרעה - אך לא חשף בפני הציבור את האמת | יצחק בריק

שוחחנו עם עדי ארבל, מנהל הפורום לחברה אזרחית. עדי מספר על המיזם של הפורום, המענקים אותם ייאלץ להפסיק להעניק, מנצל את הבמה כדי להודות לתורם שעזב ולמאות האזרחים שמאפשרים את המשך פעילותו של הפורום – ומאשים במצב את "השמאל הפוסט-ציוני" שסימן את פורום קהלת כמטרה.

ספר לי מעט על הפורום, מתי הוא הוקם ומה מטרתו?
"הפורום לחברה האזרחית, או בקיצור, הפל"א, הוקם בשלהי 2016 במטרה לסייע ליזמים וארגונים אזרחיים, להגדיל את השפעתם על מנת לקדם סדר יום ציוני במרחב הציבורי בישראל. אנו מציעים הכשרות, מאגרי ידע, כלים וייעוץ בתחומים שונים, תוך שימת דגש על עבודה עם מקבלי החלטות וקובעי מדיניות. מאז הוקם הפורום, נעזרו בשירותיו מעל 4,000 פעילים חברתיים מכל חלקי החברה הישראלית".

מה הקשר שלכם לפורום קהלת?
"בשנת 2018 התמזג הפל"א לתוך פורום קהלת. פורום קהלת תמך בנדיבות בפעילות הפל"א ואף הרחיב אותה מדי שנה, וזאת מתוך תפיסה הרואה בחירות ערך מרכזי ומתוך כוונה להעצים את יכולתם של האזרחים והקהילות לבחור בשירותים החברתיים בהם הם מעוניינים בהתאם לצרכיהם האמיתיים, וזאת כחלופה אפשרית לשיטות התכנון הריכוזי המופעלות על ידי הממשלה על שלוחותיה".

מה היה הקשר שלכם לרפורמה המשפטית?
"מעצם טיבו, הפורום לחברה האזרחית הינו ארגון תשתית, שפחות עוסק בשאלות של 'מה?' לגבי תוכן או סדר יום כזה או אחר, אלא בשאלת ה-'איך?'. לאור זאת כמעט ולא עסקנו בתכנים אקטואליים באופן ישיר, אלא בסיוע ומתן כלי השפעה לארגונים שפונים אלינו. זה כמובן לא אומר שאין לנו עמדות אישיות לגבי הצורך בשיפורים משמעותיים במערכת המשפט".

אני מבין שהתנהלות הפורום נפגעה כתוצאה מהמחאות נגד פורום קהלת שהיה מעורב בגיבוש הרפורמה המשפטית, תוכל להסביר מה בפעילות שלכם הצטמצם וכיצד הציבור ייפגע כתוצאה מכך?
"כפי שסיפר פרופ' משה קופל, היו"ר המייסד של פורום קהלת, תורם מרכזי של הפורום החליט להפסיק לתרום למכוני מחקר בישראל לאחר שהוטרד ללא הרף באופן אישי על ידי פעילי מחאה המתגוררים בארצות הברית. לאור החלטתו, נאלץ פורום קהלת למצוא מקורות מימון חלופיים, ועד שזה יקרה יידרשו כלל המחלקות בפורום קהלת להצטמצם משמעותית. בכלל זה נאלץ גם הפל"א להיפרד מחלק מעובדיו המסורים ולצמצם את פעילותו".

יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"בין הצעדים המרכזיים אותם נאלצנו לנקוט, ניתן למנות את הקפאת פעילות חדר מצב, שירות ידיעות שמעדכן את פעילי החברה האזרחית בנושאים החמים הצפויים לעלות על סדר יומן של הרשויות השונות בפילוח תואם לתחומי ההתעניינות הרלוונטיים לכל פעיל. כמו כן נאלצנו להפסיק את מענקי פוני ליזמים בתחילת דרכם. הפגיעה באיגום המשאבים ובשירותים ששמחנו להעניק לארגונים האזרחיים, תיאלץ את המוטבים שלנו להשקיע משאבים עצמאיים במקום ליהנות מתשתיות הידע והתקציבים שאנו סיפקנו להם בזכות המימון הנדיב שקיבלנו מפורום קהלת".

"שירותים נוספים, דוגמת ייעוץ אישי כתף אל כתף יהפוך להיות בתשלום לאחר שעד היום ניתן בחינם. עדיין נמשיך לקיים הכשרות ולהפיק מדריכים מקצועיים במסגרת הבלוג קוד אזרחי פתוח, אם כי סביר להניח כי בתדירות יותר נמוכה. נשתדל להמשיך ולקיים חלק מפעילויות הליבה שלנו, דוגמת 'הכל אנשים', עדכון ההזדמנויות המנגיש משרות בשירות הציבורי וכן נמשיך להפעיל את 'המומחייה', קטלוג המומחים החדש שלנו שמשמש כמאגר מוחות של יועצים, מרצים ומרואיינים מקרב מגוון ארגוני החברה האזרחית בישראל".

עדי ארבל (צילום: רינה נקונצ'ני)
עדי ארבל (צילום: רינה נקונצ'ני)

מה דעתך על המצב אליו נקלעתם, ומה יש לך לומר למי שהשתתף במחאות שהביאו למצב הזה?
"המצב הוא כמובן לא נעים, אבל הסיפור כאן הרבה יותר גדול מאשר הפורום לחברה האזרחית או פורום קהלת. השמאל הפוסט-ציוני בחר לסמן את פורום קהלת כמטרה דווקא משום שהוא כל כך משפיע ומתוך הבנה שבמובנים מסוימים פורום קהלת הוא המוח של המחנה הלאומי בישראל.
לאחר עשרות שנים של דומיננטיות של מכוני חשיבה שמגיעים מצד שמאל של המפה הפוליטית, קם מכון מחקר אחד שקרא תיגר על התפיסות הפרוגרסיביות, וביקש להבטיח את עתידה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לחזק הדמוקרטיה הייצוגית, להרחיב את חרויות הפרט ולהעמיק את עקרונות השוק החופשי".

"ההשפעה הגדולה של קהלת גרמה לאותו שמאל רדיקלי לסמן אותנו כאויב העם, וזאת במטרה לפגוע לא רק בפורום קהלת, אלא גם למנוע מהמחנה הלאומי לממש את המדיניות בה הוא מאמין. האמצעים האלימים שנקטו המוחים נגדנו, אם בחסימת הכניסה למשרדים, אם בהתפרצויות כוחניות למשרדים ואם בירידה לחייו של התורם השלנו, הם בסופו של דבר לא יותר מאשר ניסיון לסתום את הפה לכל מי שלא חושב כמוהם. זוהי לא דמוקרטיה, ואסור לנו לתת לאלימות הזו לנצח".

מחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: אבישי רייזנר)

לסיום, יש משהו שתרצה לנצל את הבמה שלנו כדי לומר לציבור?
"אשמח מאד לנצל את ההזדמנות להודות לתורם המרכזי של פורום קהלת, שבמשך 12 שנים תרם ממיטב כספו לפורום, והיה שותף נאמן לדרך מבלי לדרוש כל קרדיט. בלעדיו כל מה שעשינו לא היה יכול לקרות. השבועות האחרונים הוכיחו שלמרות כל ההכפשות יש רבים שמאוד רוצים שבהמשך הפעילות שלנו ויש גם אנשים שאינם שותפים לעמדות שלנו שמבוהלים מעצם המחשבה של סתימת הפיות, הדמוניזציה והדה לגיטימציה שנעשתה לנו ומביעים בנו תמיכה במילים או בתרומות".

"אנחנו מאמינים שהתמיכה הזו תגדל בתקופה הקרובה ונעבוד קשה כדי להצדיק אותה. למרות הימים הלא פשוטים בהם נמצאת המדינה, מאות תורמים כבר הכניסו את היד לכיס על מנת לתמוך בפעילות שלנו ואנו מקווים שנוכל לחזור במהרה לפעילות מלאה לטובת הפיכתה של מדינת ישראל למקום שטוב יותר לחיות בו. תודה גדולה לכל אחד ואחת שמביעים את תמיכתם בנו, ומוכיחים שהפורום מייצג את רובו של הציבור הישראלי".