שר המשפטים, יריב לוין, העיד היום (שלישי) בתיק 2000 כחלק מחידוש משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. את לוין חוקר עו"ד יהונתן תדמור, פרקליט מחוז מיסוי וכלכלה.

מסתמן: הוועדה למינוי בכירים צפויה לאשר את מינוי נציב שב"ס החדש
שישה קציני משטרה מחטיבת התביעות נבחרו לשמש כשופטי ביהמ"ש השלום

תדמור: "מה תדירות השיח שלך עם רוה"מ בתקופה הזו עד החלפת התפקיד?".

לוין: "על בסיס יומי".

תדמור: "מה מאפיין את השיח?".

לוין: "הרוב המוחלט זה פגישות שלא נקבעות מראש כי לצערי אנו לא יודעים לחזות את האירועים".

תדמור: "כיצד היית מגדיר את מערכת היחסים שלך עם רוה"מ?".

לוין: "טובה מאוד מבוססת על הערכה רבה שיש לי אליו, אני יכול  להעיד רק מהצד שלי".

לוין: "אני לא בוחן כליות ולב בהרבה דברים הוא סומך עליי. בסוף הוא צריך לנהל מערכת שלמה וזה לא סוד שלא כל דבר שביקשתי קיבלתי".

תדמור: "לא נעמיק כאן על הפרוצדורות אבל אתמקד בעוד שתי שאלות כלליות בנוגע להצעת חוק פרטית שנידונה בקריאה טרומית, אם תוכל לומר מה המשמעות של דחיה?".

לוין: "הפירוש המעשי על פי התקנון שלא ניתן להעלות אותה שוב במשך חצי שנה. אבל הדבר הזה זה לא קביל לגמרי כי השאלה  מה במקרב שהיא לא בדיוק אותו הדבר אבל עוסקת באותו נושא...".

תדמור: "מה קורה אם הצעת חוק עוברת קריאה טרומית איך נקבע איזה ועדה תדון בה?".

לוין: "הייעוץ המשפטי של הכנסת ממליץ לאיזה ועדה זה עובר ואז יש אפשרות לכל חברי כנסת להציע ועדה אחרת. מרגע שנשמעת ולו הצעה אחת אחרת ההצעה עוברת לועדת הכנסת".

תדמור: "על ידי מי נשלטת ועדת הכנסת?".

לוין: "תמיד על ידי הקואליציה".

תדמור: "מה הכלים שעומדים ליו"ר ועדת הכנסת שמגיעה הצעת חוק לא לרוחה של הקואליציה?".

לוין: "פשוט מאוד שם אותה במגירה. לא קרה מעולם שעלתה הצעת חוק שהייתי בקואליציה ולא הצלחנו לעצור אותה. אם היא שוחררה זה כי היו הסכמות".

בעבר פורסמו חלקים מעדותו במשטרה שבהם אמר לוין בחקירתו: "אני חושב שהמצב הזה הוא לא בסדר. זה יקריס את כל העיתונות חוץ מ'ישראל היום'. אתה לא יכול להתחרות תחרות אמיתית בגוף שפועל ללא מטרות רווח ועם כיסים עמוקים".

עוד אמר לוין: "'ידיעות' צודקים, הם נלחמים מלחמת קיום. דיברתי עם נוני ואמרתי לו 'אני חושב שאתה צודק'. אמרתי לנתניהו: 'אני כל כך קרוב אליך, ותראה איך הם ב'ישראל היום' מתעלמים ממני'. נתניהו אמר לי 'תדבר עם מתי טוכפלד שיעשה עליך כתבות'".

לוין: "הקריאה הטרומית נתפסת כטיוטה, רעיון כללי. לא אחת יש שינויים עצומים גם בתוכן של ההצעה עצמה גם בהוספה או הורדה של מרכיבים".

תדמור: "איזה קשר היה לך אם בכלל לאנשי ידיעות אחרונות?".

לוין: "את נוני מוזס עצמו פגשתי 3 פעמים פעם אחת שנכנסתי לכנסת אולי 2009 או 2010 ונדמה שהייתה פגישה נוספת במהלך 2013 וסיור שעשיתי בידיעות אחרונות ב2016. מעבר לזה אני בקשר רב מאוד עם עיתונאים. עם עיתונאים בידיעות אחרונות היה לי קשר כל הזמן".

תדמור: "תיארת את הפגישה שלך עם נוני מוזס. תאר מה הוא דיבר איתך אם בכלל בפגישת ההיכרות ובפגישות הנוספות?".

לוין: "הדבר שהכי הטריד אותו היה ישראל היום, ודאי ביוזמתו, אמר בצורה חדה שהדבר הזה יביא לכלייה לידיעות אחרונות ואני אמרתי לו את מה שאמרתי לכל מי ששאל אותי ברבות השנים שראש הממשלה יחליט את החלטותיו ונפעל לפי זה. אני כיהנתי בתפקיד שבמידה רבה היא משרת אמון".

תדמור: "מה ידעת על שיח שהתקים בין נתניהו למוזס באותם ימים?".

לוין: "לא ידעתי כלום. שמעתי על כך מהתקשורת".

תדמור: "האם בשיחות שלך עם נתניהו עלתה הסוגיה של מוזס?".

לוין: "לא. הוא היה תמיד בא אלינו בטענות שאנחנו יותר מידי עושים חשבון לידיעות אחרונות. תמיד אמרתי לו מה אתה רוצה ישראל היום לא קיים. אם אני הייתי מנסה לעמוד את המשקל של הדבר הזה בתוך הרצף העצום של הפגישות זה בטל בשישים כי לא דיברנו על כך כמעט. היו לנו לצערי הרבה מאוד בעיות אחרות".

חדד: "הסכמת עם העמדה הזו של ראש הממשלה שהסיקור בידיעות הוא חד צצדי ולא הוגן".

לוין: "אי אפשר שלא אני יכול לשער שחלק מהאנשים שם לא בדיוק באו מתפיסות העולם שלנו וזה בא לידי ביטוי".

חדד: "תאשר לי שהקשר היום יומי בין פוליטיקאים לכלי תקשורת בכל הדרגים זה דבר שהוא חלק אינטגרלי מהעיסוק של חבר כנסת ומבחינתך זה מופרך לחשוב שאם אתה בקשר עם איש תקשורת ומבקש להוסיף ידיעה או להוריד אותה לא עבר לך בראש שאתה בניגוד עניינים".

לוין: "ברור כך נוהגים כולם. אין דרך אחרת אם הגענו הזה זה מצב לא פשוט. ההנחה שכלי תקשורת מסקר אותך לפי חשיבות הפעילות שלך ובמציאות זה לא המצב".

חדד: "אתה הגעת לכנסת 2009 ובשנים 2009-2010 היו 3 הצעות חוק בנוגע לישראל היום ומבחינת נתניהו מי שעומד מאחורי הצעות החוק האלה זה נוני מוזס. ובחקירה שלך סיפרת באופן ספציפי על הצעת חוק "לתיקון פקודת העיתונות ומתן רישיון זיקה לישראל" שרצו לקבוע זה שהבעלים של עיתון יהיה אזרח ישראל ואם מסתכלים על מפת העיתונות רואים שיש בעלים אחד שהוא בעלי עיתון שלא אזרח ישראלי".

לוין: "לא זוכר את הצעת החוק הזו (אך מאשר בכללי)".

חדד: "כל הענין של סיקור זה לא מושגים שחשבת על שוחד ונושאים כאלה".

לוין "מאשר".

חדד: "היו עוד הצעות חוק כאלו".

חדד: "לא ראית משהו פסול בהצעות האלה מבחינה פלילית או מבחינת שוחד".

לוין: "נכון".

חדד: "כן חשבת שנוני מוזס עומד מאחורי הצעות החוק ולא ראית בזה דבר חריג".

לוין: "זה קורה הרבה מאוד פעמים שמי שמציע לך הצעת חוק הוא בעל עניין. זה דבר שבשגרה".

לוין: "ישראל היום הפריע לכבל בצד הפוליטי. אני לא יודע אם גם זה היה שיקול שלו".

חדד: "תמיכה בהצעת חוק אומרת איך הם יסוקרו בעיתון הזה או בעיתון אחר".

לוין: "בוודאי".

חדד: "תאשר לי שראש הממשלה התנגד התנגדות נחרצת ברורה וחד משמעית לחוק ישראל היום".

לוין: "הוא נתן לי הנחיה חד משמעית לא לקדם את החוק ומאז לא נתן לי שום הנחיה אחרת".

חדד: "למרות שהשוטרים עשו את המאמץ די ברוטלי זה אתה התעקשת שאמת צריכה להאמר ושהיוזמה לפגוש את הארי הרו ולומר את הדברים בפניו הייתה שלחה".

לוין: "ברור".

חדד: "ניסו להוציא ממך שראש הממשלה שלח אותך לשם".

לוין: "ניסו להוציא ממני הרבה דברים. ניסו להגיד לי שגרסתי סותרת את גרסת ראש הממשלה".

חדד: "בכל מקרה ראש הממשלה לא שלח אותך לפגוש את הארי הרו".

בתוך כך, הפרקליטות הודיעה אתמול לסנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, כי הוא נמצא ב"ניגוד עניינים מובהק". זאת מאחר והחל לייצג גם את שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000, בשימוע שיהיה לו לפני העמדה לדין.

בנימין נתניהו ועו''ד עמית חדד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו ועו''ד עמית חדד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חדד השיב כי אינו מצוי בניגוד עניינים וכי בכל מקרה העביר את הנושא לבחינת ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין ויפעל על פי החלטתה. בחודש שעבר הודיעה הפרקליטות לפילבר על כוונה לבטל את הסכם עד המדינה שנערך עמו, זאת לאחר שהונחה בפניהם תשתית ראייתית, המלמדת על הפרת הסכם עד המדינה מצדו.

פילבר יזומן לשימוע מנהלי על עצם הכוונה להפר את ההסכם. רק אחרי השימוע יוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום ובגין אילו עבירות. פילבר הפך לאחד מעדי המפתח בתיק 4000, ולאחר עדותו במשפט בשנה שעברה דרשה הפרקליטות להכריז עליו כעד עוין, אך סורבה. כעת הפרקליטות בוחנת אם להעמידו לדין, לאחר שהגרסה שנתן בבית המשפט לא תאמה את המידע שהעביר בחקירתו במשטרה.