הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כיום יש יותר מדרך אחת להתגרש, כלומר לא רק דרך בתי המשפט. בשנים האחרונות הלך והתרחב תחום הגישור בישראל, אם בעבר הוא שימש בעיקר ליישוב סכסוכים מסחריים וסכסוכי עבודה הרי שבשנים האחרונות ישנם זוגות רבים הפונים להליך גישור כדי שיכלו לנהל את הפרידה שלהם בדרך של שיח והקשבה המבוססת על רגישות והכלה, במטרה להגיע להבנות שיהיו מוסכמות על שני הצדדים. לדברי עו"ד יוחנן דוניץ, מומחה בדיני משפחה והעברה בינדורית, גישור בגירושין הוא אחד הכלים המוצלחים ביותר לפירוק התא המשפחתי.

"יש לזה מינוח, גישור משפחתי", הוא אומר, "והוא, לטעמי, אחד הכלים הטובים והיעילים ביותר, מהמוצלחים שיש בעולם המשפט כיום. זה הליך וולנטרי ולא ניתן להכריח אף אחד בשום שלב לעבור את הגישור. הגישור הוא דיסקרטי והליך שיש עליו חיסיון מלא כך שלא ניתן להשתמש בשום פרט שעלה בגישור במסגרת הליך משפטי, במידה וההליך נכשל".

לפי עו"ד דוניץ, להליך גישור גירושין יש יתרונות רבים. "הגישור", הוא אומר, "מנתק, עד כמה שניתן, את הציניות שיש בכל הליך גירושין. בעצם, מטרתו של מגשר בכל התהליך הזה הוא לפזר את כל הערפל. לא תמיד אפשר לפנות גשר, אך ניתן לבוא ולהוציא את כל הבלגן, הערפל, ויכוחי הסרק על מנת להגיע לנקודות החשובות. לפעמים הדברים לא ניתנים לגישור, אבל אפשר לנקות את הרעש. במקום לדבר על העניינים השוליים עוברים לגעת בנקודות הרציניות באמת". 

מה תפקידו של המגשר?
עו"ד דוניץ: "למגשר יש מטרה אחת והיא לעשות סדר. אין כאן החלטות של המגשר, והרעיון הוא להביא את הצדדים להסכמות. צדדים שנמצאים בסיטואציה אמוציונלית ולהוביל אותם לאותן ההסכמות. גישור בעולם העסקי הוא דומה, כי הצדדים מתבצרים בדעותיהם, אך לאט-לאט, בעזרת המגשר, הוויכוח מתפרק לפסים פרגמטיים ופרקטיים". 

אפשר לקבל גם ליווי משפטי?
עו"ד דוניץ: "בטח, זה אפשרי. כל צד יכול להיות מיוצג, אבל צריך לזכור שאם צד אחד מקבל ליווי משפטי אז גם הצד השני יעשה כן. בהרבה מקרים, במהלך ההתדיינויות, יכול להיות שדווקא שיח בלתי אמצעי, ללא המייצגים, יכול להוביל לתוצאות הטובות. קשה לנו להבין כאנשים, כשמגיע אדם שלישי מגיע לחדר אנחנו מנסים לשכנע אותו, אבל את המגשר אנחנו לא צריכים לשכנע, הוא זה שמוביל את הצדדים להסכמות. כאשר הצדדים מבינים זאת, ושהם מעוניינים בהליך יעיל ונכון, אז גם הדרך להסכמות נפתחת".

למה ההליך הזה לא נפוץ יותר?
עו"ד דוניץ: "יש כמה סיבות והסיבה הראשונה היא שלא תמיד ניתן לגשר, כי הרגשות בעוצמה גבוהה או שהמחלוקות באמת קשות. אבל לחלוטין ניתן לצמצם את אותן מחלוקות. דבר נוסף הוא דווקא עורכי הדין המעורבים בכל הליכי הגירושין. צריך לזכור שלעורכי הדין לא משתלם ללסגור את ההליך בהליך גישור קצר ולכן דוחפים בצורה כזו או אחרת להליך משפטי ארוך ויקר".

כיצד ניתן לבחור מגשר מומלץ? לדברי עו"ד דוניץ, חשוב להסתמך על המלצות של מי שעברו הליך גירושין בגישור ויצאו מרוצים, כאשר דרך נוספת היא באמצעות חיפוש ברשת. "חשוב", הוא מדגיש, "שהצדדים יגיעו לפגיעה ראשונה עם המגשר כדי לבדוק אם יש חיבור, אינטראקציה ותקשורת טובה. לכל מגשר יש את הסגנון שלו ולא כולם מתאימים לכולם. עדיף לשלם את הכסף על פגישה ראשונה מאשר לשלם הון על הליך משפטי שיימשך עשור". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר