המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי פנה אמש (ראשון) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדכן על כך שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה ישירות למפקד מג"ב יצחק בריק בעניין האלימות המשטרתית במירון. הפנייה של בן גביר למפקד מג"ב נעשתה מבלי שעדכן קודם את שבתאי, שזעם כשגילה על כך לאחר מכן. 

היועמ"שית במתקפה חריפה על הממשלה: "מרחיקה את שומרי הסף מהאירוע"
חושש לקראת הבחירות? ביידן בצעד חדש לטובת איראן

בסביבת השר טענו: "אין מפכ"ל מתפקד במדינת ישראל - מדו"ח ועדת מירון הוא מסתובב כבוי. אם המפכ"ל מסיר אחריות, השר גם צריך לעשות את זה? ממעט לדיונים וישיבות חשובות". 

אלון חכמון מראיין את אהרון אקסול (צילום: מעריב אונליין)
אלון חכמון מראיין את אהרון אקסול (צילום: מעריב אונליין)

לנוכח האירוע הנ''ל, מפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים לשעבר של המשטרה, אהרון אקסול, התארח בפודקאסט של "מעריב" והביע את דעתו לגבי עתידה של משטרת ישראל לאור המעורבות החריגה לעיתים של השר בן גביר.

אקסול הדגיש כי "יש שוטרים נפלאים. זו המשטרה היחידה בעולם שעושה טיפול בפח"ע, בפשיעה, בהפגנות, במגזר הערבי, בהכל. בכל משטרה בעולם יש תחום שהיא אחראית עליו, וכאן הכל נופל על משטרה אחת עם מפכ"ל אחד. ולכן למרות הכל מדובר במשטרה איכותית".

לשיטתו, המשטרה אינה פוליטית ו"מי שטוען אחרת הוא בעל אינטרס". לגבי תפקידו של המפכ"ל הנוכחי הוא מתייחס בנפרד ומגיב לטענה כי הוא נהפך ל"בובה" של השר בן גביר: "זה ממש לא נכון. קובי עושה עבודה מצויינת. יש לו לא מעט עימותים וחיכוכים עם השר שלא כולם מגיעים לתקשורת, ואני מכיר את זה מבפנים. הוא עושה רק מה שהוא מאמין בו מבחינה מקצועית".

אקסול הוסיף כי לדידו אין מקום יותר להשאיר את האגף לטיפול בפשיעה במגזר הערבי תחת המשטרה כי הוא לא מביע תוצאות במתכונת הנוכחית. "הוא עקר. הוא מבצע רק פעילויות קהילתיות, שזה טוב, אבל לא מספיק כדי לעמוד באתגר ולהצליח במאבק מול הפשיעה במגזר הערבי. צריך את גורמי האכיפה, משרדי הממשלה לרבות הרווחה, החינוך, האוצר והתרבות, וכן את הרשויות המקומיות שבמקום לדבר יעשו יותר ויפעלו למיגור הפשיעה בסביבה שלהם".

משטרת ישראל- פניה לאן, לטעמך?
"זה קצת בעייתי לומר פניה לאן במשפט או חצי משפט. צריך לזכור שמשטרת ישראל עברה טלטלה לא פשוטה בשנים האחרונות. עם כל המאורעות שקרו לנו במדינה, אין ספק שהיא משפיעה. אם אני רוצה לתמצת את המצב במשטרה בהתייחס למצב היום, אז יש חוסר בכוח אדם בצורה משוועת, לטעמי לפחות. משכורות המשטרה הן לא ברמה הכי גבוהה. למרות שהשר בן גביר העלה את משכורתם של השוטרים בכ-1,000 שקלים, אני חושב שזה עדיין מעט מאוד. לא יעלה על הדעת ששוטר שמסכן את עצמו מדי יום ביומו ירוויח פחות ממורה בבית ספר או ממאבטח בקניון. מעבר לכך למשטרה יש בעיה של תדמית היום".

עדיין?
"המשטרה היא שק חבטות של החברה הישראלית. זה לא משנה אם זה מימין או משמאל, כל אחד חובט בה".

לגבי המשכורות- המדינה לא יודעת מזה? האנשים שקשורים לתקציבים לא מודעים לזה ולא מבינים את המשמעות?
"המאבק בנוגע לשכר נמשך כבר שנים רבות. אם אתה רוצה להיות חשוב, איך תדע אם אתה חשוב? תבדוק מה מיקומך בתקציב. תקציב הביטחון הוא מספר אחד במדינה, ולכן הוא חשוב. המשטרה היא במקום שישי או שביעי, כמדומני. היא לא בסדר העדיפויות של ישראל. כשיש אירוע לא טוב למשטרה, אז יודעים להכות אותה, אבל אם נניח יש אירועים טובים למשטרה, זה לא מקבל את הביטוי הראוי".

לגבי התדמית השלילית- עד ה-6 באוקטובר המשטרה הרוויחה את התדמית שלה ביושר, לפחות ברוב הזמן.
"זה לא שסתם הייתה לגביה תדמית שלילית, ראו היענות לפניות של הציבור. ראו חוסר בדברים אלמנטריים. מה שמעניין את הציבור זה הפגיעה בו. אני לא חושב שהגענו למקום הנכון, אבל יש עוד הרבה מה לעשות".

איזה פרויקטים מקודמים?
"אני יכול להגיד לך למשל שמשטרת ישראל פועלת למען הנוער. ילדין מגילאי 12 עד 18, נגיד, שעשו עבירה פלילית, שגו והם לא יכולים להתגייס לצבא עם תיק פלילי. המשטרה לוקחת אותם תחתיה בתוכנית מסודרת. המשטרה מגייסת בה אתיופים ואנשים מהמגזר הערבי. יש גם פרויקטים משולבים של להט"בים. פניה של המשטרה לקהילה כל הזמן".

יכול להיות שהמשטרה היום היא יותר פוליטית?
"לא, מנסים לשייך אותה פוליטית כשהימין אומרים שהמשטרה מוותרת לשמאל. מי שצובע אותה פוליטית הם כל מיני בעלי אינטרסים שכל אחד רוצה לקחת אותה לכיוון הפוליטי שלו".

אז איך אתה מסביר את ההתייחסות מול המפגינים במחאות, לכאורה מחאות שמאל, או בחמאות נגד ההפיכה המשטרית?
"זה נכון שבתקופה מסוימת המשטרה לא עשתה אכיפה. לא כל הפגנה אתה מפזר בכוח, לפעמים אתה צריך להסתכל מה עומד מולך כי לפעמים הפיזור הוא יותר מסוכן מלאפשר את ההפגנה עצמה. איילון הוא ציר מרכזי ועורק תחבורה ראשי ואסור לנרמל אותו ככביש מחאות".

אתה מאמין בחלוקת נשקים?
"אני מאמין שאם זה נעשה עם אנשים עם מקצועיות נכונה וקריטריונים מאוד ברורים, אז כן. לוחם מג"ב בצבא יכול לקבל אם-16, יכול להילחם בשטחים עם אם-16, אבל אסור לתת לו אקדח. למה?".