אגף החקירות במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) חקר באזהרה היום (שני) את שני שוטרי מג"ב שנצפו נוהגים באלימות וכן שאחד מהם הטיח אדם מבוגר על הרצפה בהר מירון. החשודים שוחררו בתנאים מגבילים של מספר ימי הרחקה ממתקני המשטרה ואי-יצירת קשר עם גורמים אחרים בעניין הנחקר. 

אחרי העימותים במירון: שבתאי זעם על בן גביר - ופנה ליועמ"שית
היועמ"שית במתקפה חריפה על הממשלה: "מרחיקה את שומרי הסף מהאירוע"

כזכור, האירוע אמש הוביל לתגובה נזעמת במערכת הפוליטית, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה על בדיקת המקרה והשעיית השוטר שצולם. "דרשתי מהמשטרה דין וחשבון לגבי מקרי אלימות שבו שוטר פגע בצורה קשה באדם מבוגר בהר מירון ושוטר אחר ירה באוויר. אני מגנה בכל תוקף מקרי אלימות של שוטרים נגד אזרחים. במהלך כל היום הענקתי גיבוי מלא לשוטרים, ללוחמי מג״ב וכוחות הביטחון שעשו הכל כדי לשמור על הר מירון. אבל אין מנוס כשיש תיעודים חריגים כשמדובר באלימות בחסרי ישע, מבוגרים ונשים, לדרוש מהמשטרה לקבל עליהם דין וחשבון".

הטחת אדם מבוגר בהר מירון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

עם זאת, המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי פנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ועדכן על כך שהשר בן גביר פנה ישירות למפקד מג"ב בעניין האלימות המשטרתית במירון. הפנייה של בן גביר למפקד מג"ב נעשתה מבלי שעדכן קודם את שבתאי, שזעם כשגילה על כך לאחר מכן. 

לפי מקורות במשטרה, שבתאי זעם על בן גביר שצלצל לאותו מפקד מג"ב ללא אישורו ועדכונו. כמו כן, שבתאי כעס על הודעת השר, בה הוא ומפקד מג"ב החליטו להשעות את השוטרים, בזמן שהוא קיבל החלטה בעניינם עוד טרם לכן. במשטרה אף טענו שהפעולה של השר לביטחון לאומי היא התערבות בנושא מבצעי דבר שאסור לו.

יעקב שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יעקב שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לאור האירועים שאירעו במירון הערב, פנה השר לביטחון לאומי למפקד משמר הגבול באופן ישיר וללא עדכון מקדים של המפכ"ל בנושא השעיית הלוחמים מהאירועים במירון. על מנת להעמיד דברים על דיוקם, בהחלטת מפכ"ל המשטרה, השוטרים לא הושעו אלא הורחקו מפעילות מבצעית עד לסיום הבירור בעניינם. בהקשר לכך ונוכח העובדה שמדובר בהתערבות של השר באירוע קונקרטי, בניגוד להחלטות בג"ץ, עדכן המפכ"ל את היועצת המשפטית לממשלה על אופן ההתנהלות האמורה".