בעקבות התחקיר של רביב דרוקר ברשת 13 על שרת התחבורה מירי רגב שעורר הדים במערכת הפוליטית, ד"ר יובל קרניאל סיפר בריאיון ל"מעריב" מה למעשה נטען בתחקיר, ומסביר לאן כל זה עלול להתגלגל

אחרי החלק השני של התחקיר, מירי רגב עונה על הכל: "העשייה מדברת בעד עצמה"
לא מחשבת מסלול מחדש: מירי רגב הבינה את כללי המשחק | ד"ר לירז מרגלית

"התחקיר של מערכת המקור בערוץ 13 חשף באמצעות יונתן יהוסף, לשעבר ראש המטה המקצועי של שרת התחבורה מירי רגב, את התנהלות השרה מאז הקמת הממשלה, בהקצאת תקציבים והעדפה של מקורבים, באופן שיטתי, על מי מידת כוחם והשפעתם בפריימריז, ועל פי מידת תמיכתם במירי רגב", אמר בפתח דבריו.

"הלשכה פיתחה מודל של רמזור, של דירוג קבלני הקולות והתומכים החשובים למירי בין חברי הליכוד, וניהלה מדיניות שיטתית של העדפה שלהם, והתעלמות מצרכים של פונים אחרים למשרד התחבורה, לרבות ערים חשובות ומרכזיות עם בעיות תחבורה של ממש", הוסיף, "רק מי שנתן למירי רגב קיבל את תשומת הלב והטיפול של הלשכה וזכה לתעדוף ולתקציבים ציבוריים, האחרים יכולים לחכות. גם כאשר מדובר בנושאים חשובים, של בטיחות בדרכים וחיי אדם".

מירי רגב, רביב דרוקר (צילום: מיכה לובטון,יונתן שאול, פלאש 90)
מירי רגב, רביב דרוקר (צילום: מיכה לובטון,יונתן שאול, פלאש 90)

לאחר מכן, נשאל האם מדובר במעשים שהם פליליים, והשיב: "אכן כן, המעשים הללו של מירי רגב, אם וכאשר יוכחו בבית משפט, מהווים לכאורה עבירות פליליות חמורות. הראשונה שבהן היא עבירת הפרת האמונים, לפיה אסור לאיש ציבור להפעיל סמכויות שלטונית ולחלק כספי ציבור או הטבות והקלות, אלא באופן מקצועי לפי האינטרס הציבורי הרחב. זה פלילי לקבל החלטות לפי האינטרסים האישיים של עובד הציבור, במקרה הזה לפי מידת התמיכה במירי רגב".

"זוהי לא רק הפרת אמונים פלילית, במקרים מסוימים גם קבלת שוחד, שהרי יש כאן קבלה של טובת הנאה (תמיכה בפריימריז) תמורת מעשים של עובד הציבור, לטובת נותני השוחד", הבהיר, "בנוסף התחקיר חושף שורה של עבירות נוספות, כמו זיוף מסמכים, כאשר השרה מוסיפה על גבי סיכומים את המילים 'לפי המלצת גורמי המקצוע', גם כאשר אין המלצה כזו, או כאשר ההמלצה היא הפוכה. יש כאן גם חשד לקבלת דבר במרמה ואפילו סחיטה באיומים. במקרים בודדים יכולים המעשים של השרה לעלות גם כדי עבירות נוספות, כאשר מדובר בסיכון חיי אדם, עקב החלטות פגומות שמקורן באינטרסים זרים".

משה בן זקן  (צילום: ללא קרדיט)
משה בן זקן (צילום: ללא קרדיט)

"חשוב לדעת שמדובר בתקציבי עתק ובנושאים קריטיים של תשתיות חיוניות, בטיחות בדרכים, כבישים, רמזורים, וחלוקה של תקציבי עתק לקבלנים חיצוניים. כאן השוחד הוא דו כיווני, גם קבלת שוחד של השרה, וגם מתן שוחד לעסקנים ולעובדי ציבור או חברי מרכז וחברי מפלגה, כדי לקבל את תמיכתם. שוחד זה נעשה בכספי הציבור של כולנו", ציין.

"למעשה תקציב עתק של אחד המשרדים הגדולים והחשובים של מדינת ישראל, הפך לכלי בידיה של מירי רגב, כדי לקדם את האינטרסים האישיים שלה, תוך פגיעה חמורה בציבור, בבטיחות, בתשתיות חיוניות, ברכבת, במטרו, בתחבורה הציבורית. הנזק שנגרם כאן לציבור הוא ענק", הוסיף, "החשיבות היא בהשחתה של משרד שלם, של לשכת השרה כולה, ושל החברות הממשלתיות העובדות יחד עם המשרד, ותלויות בהחלטות שלו. מדובר בעשרות מיליארדים ובאלפי עובדים, שתלויים בהחלטות של משרד התחבורה". 

לאחר מכן, נשאר ד"ר קרניאל האם כך מתנהל השירות הציבורי כולו, והשיב: "הנזק הגדול לציבור מתאפשר בין היתר בגלל ריכוזיות השלטון בישראל. כל הרשויות המקומיות וכל תשתיות התחבורה בישראל תלויות במשרד ובלשכת השרה. מדובר במנגנון הריכוזי ביותר בעולם המערבי. ראש רשות מקומית לא יכול להזיז רמזור, תמרור או כביש, בלי אישורים, ותשתיות רבות המחברות בין הישובים, נמצאות כולן בידיים מרכזיות. גם תקציבי תשתיות התחבורה נמצאים באופן ריכוזי בשליטת המשרד והשרה".

מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"זה מתאפשר בגלל חולשה גדולה של שומרי הסף, של חשבים, יועצים משפטיים, אנשי מקצוע, וראשי רשויות מקומיות, שהתרגלו לחזר ולציית לשרים, ובגלל מנכ"לים חלשים שהם מינויים פוליטיים ולא מקצועיים", סיפר, "התופעה קיימת גם במקומות אחרים, אך כנראה לא בעוצמה כל כך גדולה. נראה שהפעם יש כאן גם פעילות חריגה בעוצמתה וגם עדויות וראיות של ממש לביצוע העבירות". 

לסיום אמר כי "נפתחה בדיקה ראשונית, שככל הנראה תביא לפתיחת חקירה פלילית והעמדה לדין של מירי רגב. יש לקוות שהמקרה הזה יהפוך לתקדים, שישנה את דרך הפעולה של פוליטיקאים ועובדי ציבור דומים, שלא רוצים להיות במקום שמירי רגב נמצאת בו היום. יש לקוות שלא ימצאו פוליטיקאים ואנשים ציניים, שיתגייסו להגן עליה, כדי לשמר את כוחם, ואת המעשים הפליליים שלהם עצמם. אם מדינת ישראל שואפת להתקיים עליה למצוא את הכוחות להילחם בשחיתות הממארת שמסכנת את בטחונה ואת קיומה. יש תקווה שהמקרה הזה יהיה תחילתו של השינוי". 

ד"ר יובל קרניאל הוא מומחה למשפט ותקשורת מאוניברסיטת רייכמן. מחבר הספר "משבר אמון: השתקפותו בתקשורת ובפוליטיקה"