הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

ההחלטה על גירושין, כמו גם ההליך עצמו, הן מההחלטות הקשות והמאתגרות רגשית שקיימות. לדברי עו"ד דורון רביד, מומחה לדיני משפחה וירושה, כל פרידה היא משבר "אבל צריך לדעת איך להפוך את המשבר הזה להזדמנות ואיך לצמוח ממנו".  

כמי שייצג לקוחות רבים במהלך הליך הגירושין, גברים ונשים, מודה עו"ד רביד שלפחות בשלב ההתחלתי, מרביתם פגועים מאוד. "מדובר", הוא מסביר, "במי שהתנפץ להם החלום והם חיים עם השבר שלו. הם נמצאים בשיא המשבר, שיא הטראומה שלו כי כל מה שבנו במשך כל החיים מתפורר להם מול העיניים, בין אם מרצונם ובין אם לא מרצונם".

לפי הסטטיסטיקה, כמחצית מהזוגות ימצאו את עצמם גרושים בסוף הדרך, חלקם ייפגשו על מדרגות בית הדין הרבני וחלקם באולם בית המשפט לענייני משפחה. 

השאלה היא מדוע אנשים מתגרשים? מניסיונו, אומר עו"ד רביד, יש אינספור סיבות לגירושין. "אחת הסיבות העיקריות היא חוסר השקעה בזוגיות. אנשים חיים את חייהם, שוכחים להשקיע בבן הזוג, לוקחים דברים כמובן מאליו, לא מעריכים ולא מכבדים ומשם הדרך היא קצרה לאובדן האינטימיות".

יש דרך לדעת אם הליך הגירושין יהיה קשה וארוך או קל ומהיר?
עו"ד רביד: "ההליך עצמו תמיד יהיה מלווה בהרבה אמוציות כי זה מובנה בהליך. בתחום דיני המשפחה, בניגוד להליכים אזרחיים אחרים, האמוציות הן חלק מההליך. צריך להבין שאהבה ושנאה הם לא הפכים אלא אח ואחות. כשהופכים לאדישים, אז זה כבר יותר קל. אתן דוגמא טרייה מתיק שסיימתי לפני חודש שנמשך הרבה זמן. ייצגתי גבר, שאשתו החליטה שהיא רוצה להיות פוליאמורית. כשהוא אמר לה שהוא לא יכול לחיות כך יותר היא נפגעה מאוד ועשתה את כל הטעויות האפשרויות. פעלה רק מתוך רגש וזה בא לידי ביטוי באינספור בקשות ותביעות. אנחנו, מהצד השני, פעלנו רציונלית, החלטנו על תוכנית ויעדים והובלנו אותה. אחרי שנה, בסוף התהליך, חתמנו על הסכם שבו כל מה שהצבנו לנו כיעדים בתחילת הדרך, בגלל הורדת מפלס הרגש".

עו"ד רביד מדגיש כי במסגרת הליך הגירושין תמיד ישנם אלמנטים שמקשים עליו, ועלולים להאריך את הדרך עד לקבלת הגט. "שמתי לב", הוא אומר, "שלא פעם מתפוצץ מו"מ בגלל כל מיני נותני עצות – חברים, אחים, הורים, שחושבים מכל הלב שהם עוזרים, אבל הם נותנים את העצות הכי גרועות לצדדים. זה מאוד קריטי, כי אתה סומך עליהם ודעתם חשובה לך. מי שמעוניין בהליך גירושין יעיל שירחיק תחילה את כל אותם מומחים ומייעצים". 

יש עוד עצה?
עו"ד רביד: "אני ממליץ למתגרשים לבחון ולבדוק מספר עוה"ד בתחום דיני המשפחה והגירושין לפני שהם מתחייבים לאחד מהם. זו החלטה מאוד חשובה. יש מספיק פרנסה לכולם ואני לא מפחד שלא יגיעו אלי בשל כך. חשוב להתייעץ עם כמה אנשי מקצוע, כי רק אחרי כמה פגישות אפשר להבין אם החיבור הוא טוב. עצה חשובה היא שבמידה ועורך הדין אומר שהוא יעשה לצד השני דברים גרועים וחמורים, דעו שמי שיצא בלי התחתונים זה דווקא אתם. חפשו את עורך הדין שהוא בן אדם ושהוא עושה טוב, שיסתכל על החיובי ויוביל אתכם לשם גם כמייצג שלכם. בסופו של דבר צריך להתחבר רגשית לעורך הדין המייצג".

גם אתה מתחבר ללקוחות רגשית? 
עו"ד רביד: "כל לקוח שבא אלי מלווה באופן צמוד. זוהי גם הדרך שלי לנטרל את הרגשות הסוערים כלפי בן או בת הזוג שמהם הם מתגרשים וזו גם הדרך לנטרל את המייעצים למיניהם. לא מזמן הגיע אלי לקוח כשהוא בסערת רגשות כי אשתו כתבה לו דברים מסוימים למייל. ייעצתי לו לענות לה בצורה מכובדת, להוריד את מפלס הכעס". 

אז בסופו של דבר אתה גם פסיכולוג של הלקוחות?
עו"ד רביד: "זה יותר מפסיכולוג, לפעמים זה מעין מנטור. אדם שנמצא בכזה סבך רגשות יש לו שחור מול העיניים והוא לא רואה את היציאה. התפקיד שלי ללוות אותו לא רק בבית המשפט אלא באמת למקום טוב יותר בחיים. גירושין זה משבר. מקור המילה משבר הוא מלידה – כיסא הגניקולוג בתנ"ך – לחיים או למוות. זו הבחירה של הלקוח לאן הוא לוקח את זה. אם לוקח למקום טוב, מקום של התפתחות או אחרת. יש לי לקוח שראה מעט את הילדים במהלך הנישואין, עכשיו לאחר הגירושין לפחות פעמיים בשבוע הוא איתם. אחרת שייצגתי הייתה לפני הגירושין עסוקה כל היום עם הילדים ועבודות הבית. היום יש לה ימים חופשיים והיא ניצלה אותם עריכת דין. כיום היא עורכת דין לענייני משפחה. אפשר לקחת את המשבר הזה ולהפוך אותו למשהו טוב אבל הבחירה היא בידיהם".

לדברי עו"ד דורון רביד, יציאה נכונה ממשבר הגירושין היא לגמרי האפשרית, כשחלק מהעניין הוא לראות למרחק, לטווח הארוך. "חתונה ונישואין זה לא קתולי ותמיד אפשר להתגרש", הוא אומר. "לעומת זאת, גירושין זה חתונה קתולית ואף אחד לא יוכל להתגרש מהגרוש – הוא תמיד יהיה שם".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר