היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה היום (חמישי) את תגובתה לבג"ץ בעניין הייצוג הנפרד של הממשלה בעתירות נגד חוק הפטור מגיוס. בתגובה דרשה ממערכת הביטחון לפעול לגיוסם של בני הישיבות לפי דין. מיארה ציינה כי לא ניתן לקדם הצעות חוק גיוס המנותקות מהצרכים העדכניים של הצבא ומהגדלת הנטל על המשרתים. עוד הוסיפה, שהעברת התקציב למי שאינו מתגייס – אינה חוקית.

נערכים לשלב הבא או צמאים לכסף? הקמפיין המפתיע שמשיק חיזבאללה
הניסיון שכשל: הוויתור שישראל הייתה מוכנה לעשות כדי לא להסתבך עם איראן | דיווח

כמו כן, בתגובה הובהר שניסיון הממשלה למנוע מהייעוץ המשפטי לממשלה לוודא שהטיפול בגיוס בני הישיבות תקין, שהצווים של בג"ץ מקוימים ושהממשלה לא מעבירה תמיכות כספיות החורגות מהדין, אינו חוקי.

בתגובתה כתבה היועמ"שית: "העתירה דנן אינה עוסקת בשאלה של ייצוג נפרד - ממילא ניתנה לממשלה האפשרות להשמיע את קולה בעתירות הגיוס והתמיכות באמצעות ייצוג נפרד על ידי עורך דין פרטי. העתירה עוסקת במצב שבו הממשלה מבקשת לעקוף את חוות הדעת המחייבת של היועצת המשפטית לממשלה, ולהנחות את משרדי הממשלה לפעול בניגוד לפרשנות המחייבת של הדין".

חרדים ליד לשכת גיוס  (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
חרדים ליד לשכת גיוס (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

עוד נכתב, כי "לגופו של עניין, החלטת ממשלה 1724 ניתנה בחוסר סמכות, היא סותרת הלכות מפורשות של בית המשפט הנכבד וחותרת תחת עקרון שלטון החוק. בכסות של מחלוקת הנוגעת, לכאורה, להיקף הייצוג הנפרד שהותר, ביקשה הממשלה ליצור מצב חסר תקדים, שבו הממשלה קובעת לעצמה את פרשנות הדין בניגוד לחוות דעתה המחייבת של היועצת המשפטית לממשלה".

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

בהרב-מיארה טענה כי "חרף העובדה שהיועצת המשפטית לממשלה קבעה שדרך פעולה מסוימת אינה חוקית, ובית המשפט לא קבע אחרת, ביקשה הממשלה להביא לכך שחוות דעתה של היועצת לא תחייב את גופי המדינה, ושהממשלה - באמצעות עורך דין פרטי שנשכר על ידה - היא שתקבע את פרשנות הדין עבור עצמה ועבור מוסדות המדינה, שיקבלו הנחיות משפטיות מאותו עורך דין פרטי".

משכך, קבעה היועמ"שית כי "דינה של ההחלטה להתבטל, וכאמור דינו של הצו על תנאי שהוצא להפוך למוחלט".