הבוקר (שני) התחדש משפט נתניהו יום הדיונים יערך במסגרת תיק 2000 בתחילה תעיד יועצת ראש הממשלה לשעבר, פרח לרנר, ולאחריה חוקר המשטרה יצחק קסיאל. אלון גילדין מהפרקליטות חוקר.

גילדין: "האם את זוכרת מה דיברת עם ח"כ איתן כבל?". לרנר: "אני לא זוכרת". גילדין: "אני רוצה מתוך ההודאות האלה שיש לפניך (מציג לה). ב-2.11.2019 יש דיון בוועדת שרים בו מוסכם על חופש הצבעה. אני מבקש מה את זוכרת שהוביל לכך (חופש ההצבעה) ומה היו השיקולים". לרנר: "אני לא זוכרת". גילדין: "השתתפת בדיון בוועדת שרים וחקיקה?". לרנר: "אני מניחה שכן".

גילדין: "האם את זוכרת מה היו בפגישות עם ראש הממשלה?". לרנר: "היום הרבה פגישות לאח אחת ולא שתיים אבל היום הרבה ניתוחים בהם לגבי החוק". גילדין: "סיפרת לנו שראש הממשלה התנגד לחוק האם הדבר הזה השתנה בשלב כלשהו?". לרנר: "לא". גילדין: "היה רגע שהרמת ידיים ביחס לחוק הזה?". לרנר: "אני לא. עבדתי עד הסוף".

לאחר מכן עברו לחקירה הנגדית על ידי עו"ד עמית חדד: "ברגע שיש הצעת חוק שכל כך הרבה סיעות חתומות עליה להוציא הליכוד זה סימן רע מאוד". לרנר מאשרת. חדד: "את רואה מי יוזמי החוק. אומרת לרוה"מ ואת מקבלת הנחיה לסכל את החוק ואין שום מסר אחר שרוה"מ נותן לך". לרנר: "נכון". חדד: "לא שמעת שרוה"מ מנחה משהו אחר פרט להתנגד לחוק לא לאלקין ולא למישהו אחר". לרנר: "נכון". חדד: "במהלך החקיקה החוקרים ניסו להציג לך שהתקבלו החלטות שביקשו להטיב עם החוק ולא להתנגד לו". לרנר מאשרת. 

חדד: "והסברת פעם אחר פעם שאתם לא מבינים פוליטיקה ותמיד תמיד רוה"מ הנחה להתנגד לחוק". לרנר: "נכון". חדד: "וגם המהלכים שכאילו נראו שתכליתם לתמוך בחוק היו בשביל להתנגד לו". גילדין מתנגד (העדה יוצאת). חדד: "ראית את הצעת החוק של כבל וכל פעם היו חברי כנסת אחרים שחיפשו דרך להגביל את העיתון ישראל היום אבל המטרה הייתה דומה או זהה וזה לפגוע בעיתון". לרנר: "נכון".

חדד מראה תרשימים שונים שמראים כיצד ניסו בקואליציה להתנגד ואפילו לעכב את החוק. חדד: "אני רואה שעושים כל מה שאפשר לעשות, אפילו לעכב ביום את החוק הזה ולהניח את כל האפשרויות". לרנר: "נכון". חדד מציג מייל שלרנר שלחה לארי הרו ובו מבקש לדרבן את ישראל היום שגם הם יעבדו כנגד החוק. לרנר: "פעלתי מול כל מה שיכל לעזור לי לסכל את החוק".

לרנר: "ידענו שהחוק יעבור בסוף אבל למרות זאת עבדנו משום שידענו שיש רצועת ביטחון נוספת שזה יכול להיתקע שם (ועדת הכנסת)". חדד מדבר על אלקין כמומחה בנושאים הפרלמנטריים "ובאותה תקופה היה קרוב מאוד לראש הממשלה". לרנר: "נכון". 

לרנר: "אני נכנסתי לרוה"מ עם כל הניתוח של המודיעין שהגיע בזמן אמת. לא עברתי איתו שם שם כי אין לו זמן לכך. תמיד נכנסתי איתו עם השורה התחתונה. חדד: "השורה התחתונה הייתה שהחוק הזה יעבור". לרנר: "נכון". חדד: אמרת שהייתה לך מחברת. ב-2018 השוטרים לא ביקשו ממך את המחברת שלך ולא שאלו אותך עליה ועל עוד רשימות". לרנר: "לא. וזה כלי עבודה שלי".

חדד: "וגם זה כלי עבודה שהיה ניתן לראות ממנו שהחוק הזה יעבור. זו התמונה היחידה שהעברת לראש הממשלה וזה שלפי מיטב שיקול דעתך המקצועי החוק הזה יעבור גם יעבור". לרנר: "נכון". חדד: "גם ביחס לוועדת שרים הנחת העבודה שלך הייתה שאם החוק יגיע להצבעה בוועדת השרים, היא תחליט בעד החוק". לרנר: "בעד החוק. מי שעמדה בראש הוועדה הייתה ציפי לבני שהודיעה בפומבי שהיא בעד החוק". 

חדד: "זאת אומרת שאם לא מצליחים להשיג חופש הצבעה המשמעות היא שהקואליציה היא בעד החוק וגם ראש הממשלה צריך להצביע בעד כי המשמעות היא שאין לו קואליציה, הוא צריך לפטר את השרים". לרנר: "נכון". חדד: "הרשימה כפי שאמרת היא עוד כלי בארגז הכלים וכולם אומרים שהחוק יעבור". לרנר: "נכון". חדד: "אם מישהו רוצה לטעון בהסתמך מהרשימה שהחוק לא יעבור הוא טוען טענה שאינה נכונה". לרנר: "נכון". 

חדד: "מדוע חופש הצבעה - משום שזה הדבר הכי טוב שיכול להיות למי שמתנגד לחוק?". לרנר: "נכון". חדד: "משום שיש רוב לחוק וועדת השרים לענייני חקיקה תצביע בעד החוק והמשמעות היא שכל חברי הקואליציה יצטרכו להרים את ידם בעד החוק (כחלק מהמשמעת הקואליציונית)". לרנר: "נכון". חדד: "הרעיון, לפי מה שלאקין אמר, לתת חופש הצבעה בוועדת שרים לא היה קל לו ולקח לו זמן לאפשר זאת". לרנר: "אני זוכרת שראש הממשלה כעס שהחוק יגיע אבל אני לא יודעת לרדת לרזולוציות האלה". 

חדד: "את זוכרת האם היה קשה לשכנע את ראש הממשלה?". לרנר: "לא זוכרת". חדד: "אלקין היה אדם קרוב לראש הממשלה". לרנר: "בהחלט. הגיוני שזה קרה". חדד: "מה שקורה זה שאופוזיציה לא תלוי ברחמיה או חסדיה של הקואליציה להגיש הצעת חוק". לרנר: "נכון וגם שלא תעבור ועדת שרים וחקיקה". חדד: "ואם הסכים איתן כבל שהחוק יעבור את ועדת השרים אבל לא מוצא חן בעיניו שמעכבים אותו הוא יכול ללכת לכנסת ולהעביר את הצעת החוק". לרנר: "נכון". 

חדד: "ולאור התמיכה הרבה בקואליציה, עדיין היו מצביעים בעד החוק. שוברים את המשמעת הקואליציונית וצריך לפטר את השרים". לרנר: "נכון". חדד: "זו סיטואציה מאוד מביכה לראש הממשלה שאין לו שליטה בקואליציה שלו". לרנר: "נכון".