בית המשפט העליון עיגן היום בפסק דין את עמדת משרד החינוך, שעל פיה אין כל מניעה מרישום כל ילד, לרבות מי שאינם יהודים על פי ההלכה, לגני ילדים ובתי ספר של החינוך הממלכתי דתי.

ראש עיריית קרית שמונה נכנס בנתניהו - ורה"מ הסביר למה לא פגש אותו
"מצב מסוכן מאוד": חיזבאללה רוצה שישראל תפתח את המלחמה בצפון, וזו הסיבה

פסק הדין ניתן לאחר ששר החינוך התנער מעמדתה המייעצת של מועצת החמ"ד, שפורסמה במכתב מיום 14.1.2021. באותו המכתב, אשר כאמור, נדחה על ידי שר החינוך וכעת אף על ידי בית המשפט העליון, קבעה מועצת החמ"ד כי "לא יאושר רישום של ילדים שאינם יהודים למוסדות החמ"ד". 

ברקע להליך, החלטת עיריית פתח תקווה משנת 2023 להוציא ילד לאב יהודי ואם שאינה יהודיה על פי ההלכה מגן של החינוך הממלכתי דתי אליו שובץ, לאחר שהתברר שהילד אינו יהודי על פי ההלכה. זאת, בניגוד לרצון הוריו, אשר ביקשו שהילד יהיה בגן ילדים סמוך לביתם. 

בפסק הדין, ציין בית המשפט העליון ביחס לעיריית פתח תקווה כי "רשמנו לפנינו את הצהרתה כי תגובתה המקדמית משקפת שגיאה בהבנתה את מדיניות משרד החינוך, וכי היא מתחייבת לפעול על פי העמדה המחייבת הנוכחית של משרד החינוך".

בית המשפט העליון (צילום: יוסי זמיר, פלאש  90)
בית המשפט העליון (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

בית המשפט אומנם דחה את העתירה לאחר שעיריית פתח תקווה הודתה כי טעתה אך קבע שמשרד החינוך ועיריית פתח תקווה ישלמו הוצאות משפט בסך 10,000 שקל לעותרים, הוריו של הילד ותנועת ישראל חופשית, שעתרה כנגד ההחלטה המפלה באמצעות עו"ד חגי קלעי ועו"ד נתן שוורצמן ממשרד קלעי רוזן ושות'.

מתנועת ישראל חופשית נמסר: "שמחנו שבג"ץ נתן תוקף לעמדה המוסרית הכי בסיסית שיש - לא מעיפים ילד בן 3 מגן ציבורי, גם אם אמא שלו לא יהודיה על פי ההלכה וגם אם המערכת של החינוך הממלכתי דתי לא רואה את עצמה כפופה לעקרונות אלמנטריים של שוויון. אנחנו גאים בכך שהוסרו סימני השאלה וכל ילדה וילד יוכלו ללכת לגן ציבורי כרצונם, גם כשיש מי שלא חושב שהם יהודים מספיק טובים".