בג"ץ קיים היום (שני) דיון בעתירה שהגיש מרכז "גישה" בנוגע להיקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה במהלך המלחמה. זהו הדיון השלישי שבג"ץ קיים בסוגיה, כאשר בסופו הוא החליט להוציא צו ביניים בעתירה וזאת "מבלי לנקוט עמדה, ועל מנת לאפשר לבית המשפט לקבל תשתית עובדתית מלאה ומקיפה".

עו"ד אסנת כהן ליפשיץ, המייצגת את המרכז, אמרה בתחילת הדיון: "אנחנו כאן כדי שתושבי עזה יקבלו את המינימום שמגיע להם לפי הדין הבינלאומי". לדברי המרכז, אין שיפור בענייני הביוב והתרופות: "אין שיפור בשירותים הרפואיים שניתנים ברצועת עזה לאורך הלחימה מאז אוקטובר".

ישראל מתנתקת כלכלית מטורקיה - ועשויה לטלטל את המזרח התיכון
מנדלבליט טוען: כך ישראל תוכל לנצח במלחמה המשפטית בעולם

השופט נעם סולברג אמר כי "צריך לזכור שחמאס עושה שימוש ידוע בבתי חולים ומרכזים רפואיים, זה חלק מההסבר".

"עד עכשיו כשאנחנו ציטטנו את גורמי הבריאות בשטח, המדינה אמרה שמדובר בחמאס. כשאנחנו ציטטנו את מנהלי בתי החולים הטילו ספק במקורות שלנו", טענה כהן.

עורך דינה של המדינה: "אנחנו דיברנו על משרד הבריאות של חמאס בתגובה המקדמית, לא על שיח גם גורמים מקומיים".

שופט בית המשפט העליון נעם סולברג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
שופט בית המשפט העליון נעם סולברג (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השופט פוגלמן: "ארגוני הסיוע הם ללא ספק פרטנר". נציג הממשלה הוסיף: "אנחנו רק התייחסנו למשרד הבריאות של חמאס, לא אמרנו שהישענות על שיח עם גורמים מקומיים יש בו פסול. אנחנו אמרנו שכשנשענים על עדויות ופרסומים של משרד הבריאות של חמאס, צריך לתת להם משקל מוגבל בלשון המעטה".

סיוע הומניטרי לעזה (צילום: מתאם פעולות הממשלה בשטחים)

השופט סולברג: "למדינה יש יותר כלים לדעת האם חמאס עומד מאחורי פרסומים, אשר שלכם יש כלים שכאלה". כהן לא ויתרה: "אנחנו לא מביאות דבר משל עצמנו, אלא מתבססים על ארגוני סיוע שמקובלים בכל העולם".