משה שרביט, בעל חוות עמק תרצה שבבקעת הירדן, הגיש לבג"ץ בקשה לדחות על הסף את עתירת ארגון שלום עכשיו בה נדרש בג"ץ להורות על אכיפת צווי הריסה ולהוציא צווים חדשים שיביאו להריסת החווה כולה. בתגובה, שהוגשה על ידי עו"ד אבי סגל המייצג את שרביט, נטען כי לבג"ץ אין סמכות לדון בעניין מכיוון שהנושא נמצא בסמכותו העניינית של בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים. 

"הפרוטוקולים ייחשפו והאמת תתגלה": העימות החזיתי החדש בין גנץ לנתניהו
לאחר חשיפת מעריב: משבר "כלכלת המעצרים" רק הולך ומחמיר

מכיוון שכך, חוק יסוד השפיטה קובע כי לבג"ץ אין סמכות לדון בעתירה ועל שלום עכשיו להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים. השופטים הורו לראש המינהל האזרחי ולאלוף יהודה פוקס להתייחס במסגרת התגובה המקדמית שיגישו לעתירה גם לטענות של משה שרביט ביחס להיעדר סמכותו של בג"ץ לדון בעתירה בשל חוסר סמכות עניינית.

כזכור, בעתירה שפורסמה לראשונה במעריב לפני כחודש, תנועת שלום עכשיו עתרה לבג"ץ בדרישה להרוס את חוות עמק תרצה בבקעת הירדן, המנוהלת על ידי משה שרביט, שהיה בין המתנחלים נגדם הוצאו סנקציות מצידן של ארה"ב, קנדה ובריטניה.

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין מיכאל ספרד, אלון ספיר ושניר קליין, נדרשים הצבא והמינהל האזרחי לממש את צווי ההריסה שהוצאו למבנים בחווה אשר הוקמו באופן לא חוקי, וכן להוציא צווים ולהרוס את שאר המבנים הלא חוקיים בשטח.

בעתירה נכתב: "למרות שהמצב התכנוני אינו מאפשר הקמת מבנים שאינם מבני עזר לחקלאות, שרביט ואנשים מטעמו הקימו הלכה למעשה יישוב במקום ובו מבני מגורים ומבני ציבור, כולם בלתי חוקיים, וללא שניתן להם היתר בנייה. כל המבנים מהווים הפרה של השימושים המותרים בהתאם לתכנית המתאר החלה במקום".

לדברי שלום עכשיו, "כבכל מקרה של בנייה בלתי חוקית על ידי ישראלים בגדה המערבית גם במקרה זה אכיפת הבנייה הבלתי חוקית אינה מתקיימת. ניסיונות מטעם העותרים לעדכן על המתרחש בחווה ולדרוש את מימוש צווי ההריסה לא זכו למענה ענייני וניכר כי המשיבים כולם מתייחסים בשוויון נפש גמור לעבירות הבניה המתרחשות לנגד עיניהם".

עוד נכתב כי "הצבת מבנים לא חוקיים המשיכה גם לאחר הוצאת צווי ההריסה בשנת 2021 ונראה שהמסר מאי מימושם של צווי ההריסה ואוזלת ידם של רשויות החוק בכל הקשור לחווה עבר לבעליה שעושים בשטח הציבורי ככל העולה על רוחם".

בעתירה נכתב כי "החווה היא מאחז אלים ומפר חוק. במהלך השנתיים האחרונות הוגשו לפחות 18 תלונות למשטרה על תקיפות אלימות שביצעו אנשי החווה או אנשים שהגיעו מהחווה כנגד רועים פלסטינים המתגוררים בסביבתה וכנגד פעילים ישראלים המלווים אותם. לאחרונה אף הגיע משה שרביט לקהילות באיזור ודרש מהן לעקור ממקומם באופן קבוע".

על פי העתירה, "משפחות פלסטיניות שלמות נאלצו לעקור מהמקום שהיה אזור מחייתם במשך עשרות בשנים והכל בשל האלימות הבלתי מופרעת שיצאה מהחווה. בשל מעורבות מתנחלי החווה בתקיפות אלימות הטילו הממשל האמריקאי, הממשל הבריטי והממשל הקנדי סנקציות על החווה וסנקציות אישיות נגד משה שרביט".

לדברי שלום עכשיו, "הבנייה במאחז היא חלק מתופעה המוכרת היטב לבית המשפט הנכבד, של בנייה בלתי חוקית נרחבת ומטעמים אידאולוגיים של ישראלים ברחבי הגדה המערבית. לבנייה זו השלכות כבדות הן במישור המדיני והן במישור של זכויות הקהילות הפלסטיניות השכנות".

בשלום עכשיו הוסיפו כי "הבנייה בחווה של משה, מצטרפת לתופעה חמורה של מחדל אכיפתי כלפי "מכת מדינה" בגדה המערבית בכלל ובשטחי המועצה האזורית בקעת הירדן בפרט. המחדל חמור במיוחד על רקע העובדה שלאורך השנים התריעו מפניו דו"חות ממשלתיים ופסקי דין של בית המשפט הנכבד".

כאמור, בשלום עכשיו דורשים להורות לצבא להרוס את המבנים הלא חוקיים בשטח החווה, תוך הוצאת צווי הריסה חדשים ומימושם בנוגע למבנים לא חוקיים נגדם אין צווי הריסה.