עד סוף 2025: המלחמה נמשכת למעלה משמונה חודשים ואין כרגע צפי לסיום. בעת הזו, כשישנם חיילי מילואים שנקראו לשירות בפעם השלישית, תוקן חוק חיילים משוחררים שנוגע לחזרה לעבודה בהוראת שעה. נקבע, כי על המעסיקים אסור לפטר או לגרום לפיטוריהם של העובדים שנעדרו בעקבות שירות צבאי למעלה מיומיים רצופים - ובתקופה של 30 ימים לאחר תום שירות המילואים - אלא אם כן התקבל היתר מיוחד לפיטורים מוועדת התעסוקה במשרד הביטחון.

ההיתר לפיטורים, כאמור, יינתן רק מטעמים מיוחדים שיירשמו, וזאת בכפוף לכך שהמעסיק הוכיח שפיטוריו של העובד אינם קשורים לשירות המילואים. תוקף הוראת השעה ותיקון החוק החל ב-30 במאי, ויימשך עד לסוף שנת 2025 - ב-31 בדצמבר, וייארך ככל שיהיה לכך צורך. התיקון לחוק כולל בין היתר איסור פגיעה בהיקף המשרה או ההכנסה של משרת המילואים.

"אין לנו זמן במלחמה לשלם דמי לימוד": הוקמה יחידת מילואים בפלגה 916 של חיל הים
משרד הכלכלה והתעשייה ישקיע 3 מיליון שקל בסיוע לעסקים שבבעלות מילואימניקים
עצמאי, השתחררת מהמילואים? זה מה שאתה צריך לעשות עכשיו

עו"ד שירן הורוביץ הללי, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד ויינברגר ברטנטל ושות', מסבירה כי החוק הורחב כך שאיסור הפיטורים חל גם על שירות מילואים של בן זוגו, הוריו או ילדיו של העובד. "פגיעה בהכנסה לא תכלול פגיעה בהכנסה שחלה במקום העבודה מכוח דין או הסכם קיבוצי; פגיעה ברכיב השכר המשולם לעובד בהתאם לתפוקת עבודתו, ובלבד שהפגיעה בתפוקת עבודתו לא נגרמה מסיבות התלויות במעסיק", אמרה.

הנשיא הרצוג וחיילי המילואים (צילום: מעיין טואף, לע''מ)
הנשיא הרצוג וחיילי המילואים (צילום: מעיין טואף, לע''מ)

עם זאת, לדבריה, "ישנם מספר מקרים, שדי באחד מהם על מנת לחייב מעסיק בקבלת היתר מיוחד מוועדת התעסוקה". המקרים שיפורטו לעיל, לא יחולו על עובד שנקרא לשירות עבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום:

  1. לעובד יש ילד עד גיל 14 או שמדובר בתלמיד עם צרכים מיוחדים (מגיל 3 עד גיל 21);
  2. שירות המילואים של בן הזוג או הורה ילדו של העובד הוא בנסיבות חירום (״ צו 8") או שמשכו בפועל או משכו הצפוי של שירות המילואים הוא 21 ימים רצופים לפחות;
  3. העובד הודיע למעסיק בכתב לגבי שירות המילואים של בן זוגו או הורה ילדו, תוך 3 ימי עבודה מהמועד שבו הודיע לו המעסיק על הכוונה לפטרו או להוציאו לחל"ת.
  4. הוצאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת) מוגדרת כך: הוצאת העובד לחופשה ללא תשלום, לרבות הארכת חופשה ללא תשלום, לתקופה שהיא אחת מאלה: תקופה בלתי מוגבלת; תקופה רצופה של 30 ימים לפחות; תקופה של פחות מ-30 ימים, ובלבד שבמהלך החודשיים שקדמו לאותה חופשה שהה העובד בחופשה ללא תשלום, וסך התקופות של החופשות ללא תשלום כאמור הוא 30 ימים לפחות.

חיילי מילואים ברמת הגולן (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
חיילי מילואים ברמת הגולן (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

"זאת ועוד, ועדת התעסוקה מוסמכת לתת היתר לפיטורי העובד רק לאחר שניתנה לעובד הזכות לטעון את טענותיו, ולאחר שהמעסיק הוכיח שהפיטורים אינם קשורים לשירות המילואים של בן זוגו או הורה ילדו, או להיעדרות העובד עקב שירות המילואים של בן הזוג או הורה ילדו, או לאי ביצוע עבודה עקב שירות המילואים של בן זוגו או הורה ילדו", מסכמת עו"ד הורוביץ.

עו''ד שירן הורוביץ הללי (צילום: ורד פרקש)
עו''ד שירן הורוביץ הללי (צילום: ורד פרקש)