"לרצח של אמא קדמו כשלושה חודשים של איומים מילוליים, זה לא בא משום מקום": ועדת החוקה החלה היום (שלישי) להכין לקריאות שניה ושלישית את הצעת החוק להחמרת הענישה בתקיפה של עובד ציבור משלוש לחמש שנות מאסר, גם מבלי שנוצרה למותקף חבלה. הוועדה קבעה דיון נוסף לקראת קריאה שניה ושלישית של הצעת החוק במליאת הכנסת.

אחד מיוזמי החוק, ח״כ גדעון סער, אמר: "אנחנו חיים בחברה מאוד אלימה למראה הצער. רואים זאת על הכביש, במגרשי הספורט, בבתי הספר כשרואים את ההחמרה באלימות כמכת מדינה. יש לנו אתגר גדול לשרש את האלימות בחברה הישראלית כי זה דבר שמכרסם בה. מבלי להשוות, התופעה של תקיפת רופאים וצוותים רפואיים מזעזע בצורה בלתי רגילה".

דינו של תוקף הרופאה שהתראיינה בפנים גלויות נגזר - והוא מקל מידי | גאולה אבן סער
רוצחה של האחות טובה קררו ז"ל, התאבד בכלא

גדעון סער ואופיר כץ (צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ' )
גדעון סער ואופיר כץ (צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ' )

"אנשים מסורים שנמצאים שם ומקיימים הצלת חיים, מטפלים בנפשם וגופם של אחרים, חשופים לאלימות וזה קורה יותר ויותר- זה דבר שהחברה חייבת להיאבק בו בענישה חמורה ומרתיעה המשקפת את היחס החברתי לתופעה.  ההליכים המשפטיים נמשכים יותר מדי זמן והפער בין המעשה לענישה לוקח שנים, יש לכך חשיבות אדירה כי יש בכך שיקול להקלה בעונש ואי אפשר להגיע במקרים אלו לעונשים המגוחכים שניתנים. עלינו להראות שאנחנו נותנים גיבוי לרופאים", הוסיף.

ח"כ אופיר כץ, השותף ליוזמת החוק אמר: "הצוותים הרפואיים עובדים תחת חשש מתמיד, זו מציאות יומיומית שלהם וחובתנו להגן עליהם. המסר צריך להיות שכל תקיפה של צוות רפואי מביאה למאסר בכלא אחרת המסר יהיה שעבודתם של הרופאים לא חשובה ואנחנו לא מגנים עליהם. יש פה צורך בהרתעה והלימה. עם המטפלות המתעללות זה עובד ויש צורך בכך גם במקרה זה.

"יש מקרים בהם יש חשש להתלונן בגלל ההיכרות עם התוקף, וחייבים למצוא פתרון גם לכך. זה קריטי לא פחות. יש לבקש יותר נתונים על הרשעות וגזרי הדין", אמר.

טובה קררו ואשר פרג' (צילום: אבשלום ששוני)
טובה קררו ואשר פרג' (צילום: אבשלום ששוני)

נופר, בתה של טובה קררו ז"ל שנרצחה ע"י מטופל בעבודתה במרפאה בחולון סיפרה בוועדה: "לפני 7 שנים ושלושה חודשים, אמא שלי טובה, שהייתה אחות קופת חולים נרצחה ע"י מטופל שהצית אותה למוות. לא היה לי קל להגיע לכאן היום אבל את הזווית שלי אף אחד מכם לא יכול לספר".

"את האובדן של אמא שלי אני חווה כל יום וכל דקה. הגדולה שלי היום בת 9 והקטן עוד מעט בן 6. הבת שלי לא זוכרת והבן שלי לא הכיר אותה ואני שנים מתכוננת לשאלה מה קרה לסבתא טובי, וכשהיא באמת שאלה אותי לא הייתה לי תשובה טובה לתת לה, כי אני לא יודעת איך להסביר דבר כזה מוטרף לילדה בת 9, שסבתא שלה קמה לעבודה יום אחד ולא חזרה".

דקת דומיה לזכר טובה קררו ז''ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דקת דומיה לזכר טובה קררו ז''ל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"במקרה של אמא שלי ליום הרצח קדמו כשלושה חודשים של איומים מילוליים, זה לא בא משום מקום ואמא שלי לא התלוננה כי זה היה הווייב, הדרך והאווירה, שלא נורא, שצריך להכיל, שמבקשים סליחה, ושאם תוגש תלונה לא יקרה כלום כי היא לא עונה על הגדרת צוות חירום כעובדת קופ"ח", סיפרה. "בוועדת מור יוסף עלה שהוועדה לא יודעת לפלח את המקרים הללו, ולכן הצ"ח מאוד מאוד חשובה ולו בכדי שתצא מכך אמירה שאי אפשר לעבור על המקרים הללו לסדר היום", הוסיפה.

"אני רוצה להאמין שאם הייתה הרתעה ואכיפה מחמירה בנסיבות הללו אמא שלי הייתה מתלוננת ואז אולי לא הייתי צריכה לשבת כאן. אני רוצה להיות מסוגלת לספר לשני ילדיי שנכון שקרה האסון הנורא אבל לפחות הסיקו מכך את המסקנות המתבקשות וזה לא יוכל לקרות מחר בבוקר, לפחות לא כל-כך בקלות", שיתפה.

משפחת טובה קררו בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
משפחת טובה קררו בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)

"המצב כיום בו מכים רופאות ואחיות בלתי נסבל", אמר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל. "רופא מתמחה במחלקה פנימית הודיע הבוקר למשפחה על פטירת יקירם שהיה עם מחלות רקע רבות והתגובה הייתה אגרוף וחניקה. אני שמח שעובדי האבטחה הגיעו מיד והוא יכל להסתגר בחדר".

"לגבי החמרת הענישה חייב להיקבע עונש מינימום ולהעלות ל-6 שנים. מעבר לכך, לא נגיע לפתרונות אם לא יאפשרו למוסד עצמו להגיש את התלונה. פניתי לשר לשעבר סער והוא אמר שהפרקליטות מתנגדת לכך כי רק האדם עצמו צריך להגיש. כשרופא מגיש הוא מסיר את התלונה כי מאיימים עליו", אמר.

רצח טובה קררו (צילום: דוברות מד''א)
רצח טובה קררו (צילום: דוברות מד''א)

ד"ר אידית וייסבוך שהותקפה קשות בפטיש על ידי מטופל שהלם בראשה סיפרה על הצלקות שמלוות אותה מאז האירוע: "אני זוכרת עד היום את הטראומה הנוראית ואת השאלה למה עשית את זה. זה לא יישכח ממני. חזרתי לעבוד ולהיות רופאה אבל הטראומה הנפשית והפיזית עדיין קיימת, עם סחרחורות וכאבים שלא יחלפו וגם עבור הצוות שהיה איתי זה לעולם לא יחלוף. החוק הזה חשוב ולא ברור אם הוא מדבר גם על תקיפה מילולית שזה רוב הדברים שאנחנו נתקלים בהם".