ההתעקשות של מפקד ביחידת הליווי נחשון שבשירות בתי הסוהר (שב"ס) שהיה אחראי על ליווי אסיר ביטחוני, שלא להסיר אזיקים מידיו של האסיר, במעמד דיון באמצעות מערכת (VC) וידאו, חרף החלטת שופט בית המשפט המחוזי בחיפה זיו אריאלי, הובילה מחד לביקורת נוקבת מצידו של השופט, אולם בסופו של יום רשמה החלטה מהותית בדיון שהתקיים בבית המשפט העליון. 

אחרי שספגו את הביקורת של השופט המחוזי, נדרש מפקד כלא גלבוע בעצמו לספק הסברים ולאחר עיון בהסבר החליט סגן נשיא בית המשפט המחוזי השופט אבי לוי, כי חרף העובדה שהיה על שב"ס לקבל את החלטת השופט אריאלי, ולבקש לכל היותר דיון חוזר, הוא מקבל את עמדת מפקד כלא גלבוע, שהעביר תגובה מנומקת על הנסיבות שלא להסיר אזיקים מידיהם של אסירים ביטחוניים, במיוחד לא בתקופה רגישה כפי השורה כיום. 

"הוא לא כשיר, הוא רק בובה": גוטליב נכנסת בביידן ב-200 קמ"ש
פרובוקטורית? בליכוד מתייחסים לתקיפה של לזימי: "סביר להניח שאחר היה נעצר"

סגן הנשיא הורה להעביר את החלטתו לכל שופטי בתי המשפט, שיבחנו החלטתם בהתייחס להחלטתו, לפני שהם דנים בבקשות מסוג זה.

בשב"ס רואים בהחלטה הקלה משמעותית והבנה למצב החמור והמאיים בו שורים אנשי יחידת הליווי של שב"ס -נחשון, ובעיקר נוכח העובדה שהיא מבטלת את הצורך בדיונים בנושא מול אסירים ביטחוניים אחרים ובעצם כך מבטלת את החלטת השופט אריאלי. 

בבית המשפט המחוזי התקיים ב-20 ביוני דיון באמצעות וידאו בעניינו של האסיר הביטחוני עלי נעאמנה. כבר בפתח הדיון ביקש פרקליטו עו"ד איברהים כנעאנה, להסיר ממרשו את האזיקים בידיים וברגליים למרות שהדיון התקיים כאמור במתקן שב"ס כשיחידת הליווי נחשון צמודה אליו.

השופט אריאלי נעתר לבקשה אלא נדהם לשמוע מנציג יחידת נחשון, כי אין לו אישור להסיר את האזיקים מידיו של האסיר הביטחוני. 

השופט אריאלי, מתח ביקורת על עמדת שב"ס ציין כי אין זו הפעם הראשונה שהם מסרבים להחלטות מסוג אלה ודרש להעביר הסבר מטעם רשויות שב"ס, לרבות מפקד כלא גלבוע, מכוח מה ובאיזו סמכות מסורבות החלטות בית המשפט והוסיף: "ככל שהתנהלות זו תימשך, וככל שהחלטות בית המשפט לא ימולאו על ידי רשויות שב"ס במהלך הדיון בעת שהמשיב נמצא במתקן הכליאה ומשתתף בדיון, באמצעות מערכת היוועדות חזותית, יהיה בכך משום טעם לפגם, פגיעה מהותית בזכויות נאשמים ועצורים".

פרקליטו של העצור טען מבחינתו כי שב"ס מסרב ומזלזל בהחלטות בית המשפט, תוך מטרה כמובן לעורר את חמתו של בית המשפט על שב"ס. 

בהחלטתו ציין השופט אריאלי, כי נגד האסיר הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע , עבירות בנשק , ניסיון לבצע עבירות בנשק וכן ירי מנשק חם. 

עוד ציין בית המשפט כי הנאשם רקם מזימה לרצוח ארבעה אחרים בהם חשד בביצוע מעשים פליליים ולשם כך חבר אל שני שותפיו, שיחד קיבלו כלי נשק ממכריו וביצעו ירי בשטחים פתוחים במטרה להתרגל לנשקים. 

עוד חשף בית המשפט כי שירות המבחן לא המליץ לשחרר את הנאשם וציין כי מדובר בנאשם שבשנים האחרונות התקרב לדת, הוא מנהל אורח חיים אדוק וכי ככזה הוא מתקשה לקבל את מצב הפשיעה בחברה הערבית. "לדבריו הוא הרגיש צורך לפעול מתוך תחושת מחויבות כלפי החברה. לטענתו יש צורך בפעולה עצמית, גם אם בדרכים לא חוקיות, כדי להילחם בעבריינים. על פי אמונתו 'הרוצח יש לרוצחו'".

למרות הביקורת בתחילת הדיון השופט החליט לאמץ את בקשת הפרקליטות והורה על הארכת מעצרו של נעאמנה עד לתום ההליכים נגדו.

אלא, שבכך לא הסתיים הדיון שכן בערר שהוגש לבית המשפט העליון, העביר מפקד כלא גלבוע התייחסות לביקורת של השופט המחוזי אריאל וציין כי נוכח ההתראות החמות המתרבות מידי יום בתקופה זו של מלחמה, לכוונות והרצון לפגוע באנשי הסגל של שב"ס ויחידת הליווי נחשון, מצויים אלה בסכנה ממשית. לדבריו, כיוון שהדיון מתקיים בחדר קטן כשאנשי הליווי צמודים אליו, יהיה לאסירים ביטחוניים ופליליים קל ונגיש לממש את כוונתם לפגוע באנשי הליווי ומשכך לדבריו. "סבורני כי אין מקום לעשות הקבלה בין הימצאות אסיר ביטחוני בעמדת היוועדות חזותית לנוכחותו התיאורטית באולם בית המשפט. בהתאם להוראת שעה נובע מהסיכון הנשקף לסובבים סיכוי סביר לאירוע שלילי וחמור מחוץ לכותלי בתי הסוהר".

כאמור, סגן נשיא בית המשפט העליון השופט לוי, קיבל את עמדת מפקד כלא גלבוע ואף הנחה: "נימוקיו של מפקד הבס"ר מדברים בעד עצמם וראוי שיעמדו לנגד עיני כלל השופטים טרם הפעלת שיקול הדעת בבואם לשקול מתן החלטה המחייבת התרת אזיקים. המזכירות תעביר החלטה זו אל כל שופטי בתי המשפט העוסקים בפלילים אל מפקדי הבס"ר ואל כבוד נשיא בית המשפט".