הקטל בדרכים עולה לאין שיעור על החללים במלחמות אלא שהשנה נרשמת עלייה חדה ומשמעותית בכל הקשור למספר רוכבי האופנועים והדו גלגליים שנהרגו בתאונת דרכים, כשחודש יוני חורג מכל נתון שניתן להסביר והגיע ל–15 הרוגים לעומת ממוצע שנע סביב שבעה הרוגים בחודש.

שובר שוויון אווירי: המטוס שמדיר שינה מעיני האיראנים בדרכו לישראל
סגרו חשבון: חיל האוויר תקף בטול כרם; יעד החיסול - משגר החוליות לבת חפר

משמע שאחת ליום נרשם הרוג מקרב רוכבי האופנועים או ליתר דיוק אחת ליומיים מתחוללת תאונת דרכים קטלנית במעורבות דו גלגלי. עוד נתון שניתן לחשוף כבר עתה הוא כי מכלל תאונות הדרכים המתחוללת ברחבי הארץ ב-53 אחוזים מהן האשם הינו רוכב הדו גלגלי וביתר 47 האחוזים האחריות מתחלקת בין, הולכי רכב, נהג רכב פרטי והתשתיות בדרך. 

חשוב לציין כי באופן שאינו מתיישב עם הדעת ובלתי ברור, העלייה במספר ההרוגים מבין רוכבי האופנועים וכן מעורבותם בתאונת הדרכים , מגיע למימדים איומים זאת חרף עלייה של 90 אחוזים באכיפה של המשטרה , נתון שחושף מסקנה לפיה, אין הלימה בין מספר התאונות וההרוגים למספר דוחות התנועה שנרשמים. גורם בכיר באגף התנועה במשטרה מתריע "אם המדינה לא תנקוט בצעדים דרסטיים מידיים ולא יתבצע שינוי מהותי בחקיקה הנתונים רק יעלו מידי שנה.

הקנסות והזימונים לבתי המשפט כחלק מהענישה הקיימת אינם מהווים התרעה יותר לעברייני תנועה בקרב רוכבי האופנועים, שחלקם הלא מבוטל נוהג ללא רישיון או על כלי דו גלגלי שאינו תואם לרישיון שהם מחזיקים ברשותם, מה שמצביע על תרבות התנהגותית בקרב רוכבי האופנועים.

קנס לא מהווה פקטור להרתעה מבחינתם אבל אם היו מחרימים את האופנוע בין אם לצרכי חילוט ובין אם לצרכי השמדה , היה לזה כח הרתעתי משמעותי יותר".

נבהיר כי מתחילת השנה ועד היום נרשמו כבר 60 הרוגים במעורבות רכב דו-גלגלי ו–57 מהם הינם רוכבי אופנועים וקטנועים בעצמם, לעומת 40 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בעלייה הנאמדת בכ–50 אחוזים במספר הקורבנות בחצי השנה הראשונה של 2024. עוד נתון שעורר את זעקותינו מתייחס לחודש יוני שהסתיים ובמהלכו נרשמו 15 רוכבי אופנועים שנהרגו בתאונות דרכים מספר איום ומעורר חרדה.

נציין כי בכל שנת 2023 נרשמו 79 הרוגים במעורבות דו-גלגלי ובקצב הזה אם לא יקחו את העניינים ברצינות נגיע לשנה שחורה עם 120 רוכבי אופנוע שיקפחו את חייהם. עוד נתון חשוב מצביע על כך שמתחילת השנה היו 553 תאונות במעורבות דו גלגלי כ-294 תאונות.

באגף התנועה במשטרה פילחו את הנסיבות לתאונות הדרכים במעורבות רוכבי אופנועים ולפיו 143 בגלל אי-ציות לרמזור, נתון המתאים למציאות לפיה רוכבי האופנועים נמנעים ברובם מלעצור ברמזור אדום, הם מגיעים לצומת בגלישה וממשיכים בנסיעה ובחלק מהמקרים, סוטים לכיוון מעבר החצייה להולכי רגל שהרמזור בו הוא ירוק ואז גולשים בחזרה אל הכביש תוך חציית הצומת ללא עצירה. 66 מתאונות הדרכים נגרמות עקב אי שמירת מרווח 65 בשל אי ציות לתמרור, 64 בשל מעבר בין נתיבים, 51 בשל אי מתן זכות קדימה לרכב ו–48 בשל התנהגות רוכב האופנוע. 

סנ"צ גיא לוי, מפקד סיירת אופנועים ארצית באגף התנועה, היחידה שמבצעת אכיפה בעיקר בכבישים הבין עירוניים, ושבה כל רוכב הוא סייר בוחן שרשאי לבצע בדיקות לאופנועים מנתח את המצב עם מעריב. "אחד הדברים שהשנה ששמנו אצלנו באגף התנועה אחרי בחינה לאורך זמן הוא הפילוח איזה אוכלוסיות נפגעות. אתה מבין שיש את האופנועים והמשאיות וחלק מהיעדים של הסיירת זה אכיפה נגד האוכלוסיות הללו ובעיקר נגד הדו גלגלי".

סנ"צ לוי, חושף כי "אחת העבירות המרכזיות של הדו גלגלי קשורה לכך שהרוכב אינו מורשה לרכוב על האופנוע שברשותו משמע שהרישיון שהוא מחזיק לא מתאים וזה בהחלט גורם משמעותי לתאונות דרכים קטלניות. אנחנו עושים הרבה הרבה שימוש באמצעים טכנולוגיים גם מצלמות גוף וכן מצלמה טקטיות, ואפשר לומר שאנחנו בודקים כמעט 90 אחוזים מהרוכבים בעיקר בשטחים הבין עירוניים תוך שימת דגש לעלייה בשימוש באופניים חשמליים, קורקינטים וטרקטורון חשמלי, אבל זה לא מהווה גורם הרתעה.

אני באגף התנועה מאז 98 ואני לא יכול להצביע על הסיבה שבעטיה למרות האכיפה המשמעותית נרשמת השנה עלייה חדה במספר התאונות הדרכים והקורבנות בקרב רוכבי האופנועים, אין לזה הסבר ולכן כדי למנוע ולהיאבק בנתון הזה האכיפה לבד לא מספיקה וחייבת להיות ענישה מרתיעה. חייבים להעלות הילוך מבחינת הרגולציה והחקיקה כך שהטיפול בעברייני התנועה ובעיקר ברצדיבסטים שביניהם , תהיה משמעותית עד כדי שליחה מיידית לכלא או חילוט האופנוע , אירוע שיגרום לנזק כלכלי משמעותי וזה יהווה פקטור משמעותי".

סנ"צ לוי מדגיש את היכולות של היחידה שלו להתחקות אחר רוכבי אופנועים עבריינים. "עצרנו לאחרונה בתום מרדף שנמשך כחצי שעה באום אל פאחם רוכב שהיה על 240 קמ"ש ואפילו ביצענו ירי, לנו יש את היכולת אבל בסוף במה זה יסתכם? זה מה שחשוב".  

אנחנו נתקלים מדי יום ברוכבי אופנועים שלא עוצרים בצמתים ברמזור אדום אתה מכיר את התופעה?
"ברור. אחת הרעות החולות היא בכבישים העירוניים בעיקר כי ציות לרמזור אדום. זה לא תמיד בטיפול שלנו אלא של המחוזות אבל הרוכבים לוקחים סיכונים כי בסוף מבחינתם זה מסתכם בקנס של מאות שקלים. כשאני נכנס לשטח העירוני עם היחידה שלי לפעילות ממוקדת זה משהו נקודתי ומשמעותי לאותו יום.

לדוגמא הכנסתי 80 סיירים שלי למשך שש שעות בתל אביב וביום כזה אני מייצר 800 דוחות, זה משמעותי אבל אני לא יכול לעשות את זה מדי יום. צריך להבין שישנם רוכבים שנתפסים ללא רישיון בפעם השנייה , שלישית , רביעית , חמישית ואפילו שישית. להגיד לך שיש רוכבים שנתפסים בשכרות , גם זה קורה ולכן חייבים לחשוב על ענישה מחמירה".

גורם באגף התנועה מציין "חייבים לשנות את רף הענישה מבחינה חוקתית וליצור מערך התנהלות בסדר דין קצר שיאפשר חילוט אופנועים או השמדתם. יש כניסה של מספר אופנועים עצום מדי שנה ולכן חייבים להיערך בהתאם כדי למנוע את העלייה במספר התאונות והקורבנות. רוכבים מתפרעים בכבישים , מרימים גלגל ומהווים סיכון גם למשתמשים אחרים בדרך לכן חייבים לנקוט בסנקציות אחרות, אחרת ניקלע למציאות עגומה וקשה עוד יותר".

תאונת הדרכים בכביש 42 לדרום סמוך לצומת רחובות מערב. קרדיט: תיעוד מבצעי מד"א (צילום :תיעוד מבצעי מד"א)

סנ"צ לוי מסכם "בכל סוף שבוע יש רוכב שנתפס בפסילה שהוא גם שיכור. אנחנו מנסים לחשוב לרגע איך אותו רוכב יכול לרכוב כשהוא שיכור או בפסילה ואני מגיע למסקנה שחד משמעית הוא נוהג בפחד ולכן הוא מהווה פצצה מתקתקת וסכנה לציבור. היום סיירת האופנועים הם כיתות הכוננות של ה–6 באוקטובר שעם הכי פחות שוטרים מתמודדים עם צונמי של עברייני תנועה".