השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי ביקש מהיועצת המשפטית לממשלה כי תציג את עמדתו בעניין העתירה למינוי הרבנים הראשיים לישראל, או שתאפשר לו ייצוג פרטי בו תוצג עמדתו – ללא שהיועצת המשפטית לממשלה תעשה זאת.

שובר שוויון אווירי: המטוס שמדיר שינה מעיני האיראנים בדרכו לישראל
סגרו חשבון: חיל האוויר תקף בטול כרם; יעד החיסול - משגר החוליות לבת חפר

בין היתר, השר מלכיאלי סבור כי לא ניתן למנות ממלאי מקום למשרת הרב הראשי לישראל: "תום כהונת הרבנים הראשיים לישראל וכן מועצת הרבנות הראשית קבוע בחוק ולא בכדי, בעבר קודם חקיקת חוק הרבנות, לא מינו בעלי הסמכות לכך את נציגיהם לאסיפה הבוחרת ובכך עיכבו את הליכי הבחירות ובהיעדר מענה בחוק המשיכו הם בתפקידם כרבנים הראשיים לישראל עד אין קץ, חוק הרבנות הראשית הסדיר מצב זה ומנע אפשרות של כהונת רבנים ראשיים לישראל מעבר לתקופת הכהונה".

מלכיאלי הוסיף: "קביעתכם המסתמנת לפיה ניתן להחזיר לחיים את פונקציית מ״מ משרות הרבנים הראשיים נוגדת את לשון החוק הפשוטה והברורה המתייחסת במפורש אך ורק לתפקידי נשיא מועצת הרבנות הראשית ונשיא בית הדין הרבני הגדול וכן אינה מתייחסת בשום צורה למ״מ למשרות הרבנים הראשיים לישראל".

עוד הוסיף מלכיאלי כי "קביעה לפיה מ"מ נשיא בית הדין ומ"מ נשיא המועצה ישמשו גם בתפקיד הרבנים הראשיים לישראל פוגעת בעקרון הייצוג בהיבט נוסף, שכן על פי הוראות החוק יכהנו שני רבנים ראשיים האחד ספרדי והאחד אשכנזי, מינוי מ"מ אשר יכול ויהיו שניהם אשכנזים או שניהם ספרדים אינו מתיישב עם מטרת החוק, כפי המסתמן כרגע, קביעה שכזו תכתיר למעשה שני רבנים אשכנזים לישראל גם אם בתפקיד מ"מ".

מחאה נגד הממשלה (צילום: אמיר גולדשטיין)

מלכיאלי הוסיף כי בהתאם לאמור במכתבו, הוא דורש כי היועצת המשפטית לממשלה תורה כי עמדתו היא תהיה זו שתוצג בבג"ץ בשמה של המדינה – וכי במידה והיועמ"שית לא תסכים לכך, הוא דורש כי יינתן לו ייצוג עצמאי שלא על ידי היועמ"שית.