מתחילת שנת 2024 ועד לסוף חודש יוני האחרון נגנבו 8,239 רכבים אל מול 10,133 כלי רכב שנגנבו בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר לכאורה בירידה משמעותית בפשיעה בתחום זה. יחד עם זאת, בחודש האחרון נרשמה דווקא עליה במקרי גניבת כלי הרכב וכן עלייה במספר המעצרים של גנבי רכב שנתפסו על חם.

תופעת גניבות הרכב מגיעה כמעט לכל שכונה במדינה, לעיתים בצפיפות של ארבעה וחמישה כלי רכב באותו רחוב. פעם בשעות הלילה המאוחרות ולא אחת גם באור יום,  כפי שקרה בשבוע שעבר עת נעצרו בתוך מספר שעות בהוד השרון ובכפר סבא עשרה גנבי רכב תושבי שטחים. מראשית השבוע נעצרו חמישה גנבי רכב בפתח תקווה, שניים בשכונת כפר גנים ג' ושלושה באזור הדר גנים.

חיזבאללה סימן את הנקודה הרגישה של ישראל: זה היעד שנסראללה תקף הכי הרבה   
חיסול ממוקד? היועצת של אסד נהרגה בתאונה "לא מקרית"   

גניבת רכבים (צילום: דוברות המשטרה)
גניבת רכבים (צילום: דוברות המשטרה)

למרות שהנתון מצביע על ירידה לכאורה בשיעור של כ-20% במספר כלי הרכב שנגנבו, אי אפשר להתעלם מכך שבראשית המלחמה, במשך למעלה מחודשיים הוטל סגר מוחלט אשר מנע כניסת פלסטינים לשטחי ישראל, ובהמשך ניתנו הקלות בלבד. כך שכוחות הביטחון למעשה צרו על גדר הגבול ומנעו כניסת פלסטינים. עם מתן ההקלות התרופפה גם נוכחות הצבא ובכך בעצם שבה לסורה תופעת גנבי הרכב.

ניתן לזהות כי באותם חודשים של כניסה מופחתת של שוהים בלתי חוקיים, הצטמצמו משמעותית שיעורי גניבת הרכב, אך לא נעלמו כליל. זאת בשל העובדה שישנם גם ישראלים שעוסקים בגניבת רכבים.

במשטרה מציינים: "במהלך כל השנה מתבצעת פעילות אכיפה, הן מניעתית והן  מבצעית, לצמצום גניבות הרכבים ופעילות נחושה נגד גנבי הרכבים, ברובם תושבי שטחים ושוהים בלתי חוקיים בישראל. הפעילות המשטרתית הנחושה בשטחי איו"ש מתבצעת בשיתוף עם צה"ל וכלל מחוזות משטרת ישראל והינה רכיב נוסף בלחימה נגד גניבות רכבים בארץ. פעילות זו הובילה השנה לירידה של למעלה מ-22% בגניבות הרכבים". 

מעבר לכך יחידת אתג"ר בלהב 433 במשטרה מבצעת פעילות גם בשטחי ישראל וגם בשטחי איו"ש לביצוע מעצרים של גנבי רכב וזאת תוך ניהול מרדפים, שימוש במידע מודיעיני וביצוע פעילות אכיפה עניפה.

עוד עולה מהנתונים כי החל מתאריך 01.01.24 ועד לתאריך 30.06.24, בוצעו 1,461 מעצרים בעבירת גניבה ושימוש ברכב ללא רשות, זאת לעומת 1,497 מעצרים שבוצעו בתקופה המקבילה אשתקד. בהתחשב בעובדה שבמשך חודשיים לא היתה פעילות כמעט של גנבי רכב, מדובר למעשה בעלייה במספר המעצרים בחלוקה לחודשים. 

נתון נוסף שמחזק את העובדות מתייחס לכתבי אישום כך שהחל מתאריך 01.01.24 ועד לתאריך 30.06.24, הוגשו 1376 כתבי אישום בגין גניבה ושימוש ברכב ללא רשות, זאת לעומת 1021 כתבי אישום שהוגשו בתקופה המקבילה אשתקד.

במשטרה מציינים כי במהלך שנת 2023 בוצעו 2,702 מעצרים בעבירת גניבה ושימוש ברכב ללא רשות והוגשו 2,125 כתבי אישום בגין גניבה ושימוש ברכב ללא רשות.