בפסק דין תקדימי, דחה בית הדין הארצי לעבודה את ערעור המוסד לביטוח לאומי וקבע כי גבר הנמצא בזוגיות עם בן מינו במסגרת תא משפחתי יכול להיכלל תחת המונח "עקרת בית" שבסעיף 238 לחוק הביטוח הלאומי. החלטה זו מאפשרת לו ליהנות מהזכויות והחובות המוחלות על אישה המוגדרת כ"עקרת בית".

הפרשה החלה כאשר מר הנדל, שחי בזוגיות עם בן מינו, פנה למוסד לביטוח לאומי בבקשה לקבל פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. המוסד הכיר בזוגיותם של השניים כידועים בציבור מאז 2018, רטרואקטיבית משנת 2002, אך דחה את בקשתו של מר הנדל בטענה כי הפטור חל רק על נשים.

זוג גברים, להט''ב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
זוג גברים, להט''ב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

מר הנדל עתר לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אשר קיבל את תביעתו וקבע כי יש להחיל את הוראות החוק גם על בני זוג בתא משפחתי הומוסקסואלי. המוסד לביטוח לאומי ערער על החלטה זו לבית הדין הארצי לעבודה.

האפליה של עקרת הבית: המלכוד של נשים בדרך לקצבת נכות
קצבאות נכות בביטוח לאומי: האם אתם עומדים בתנאים לצורך קבלתן?

בפסק דינה, הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, יחד עם השופטים סיגל דוידוב-מוטולה ואילן סופר, ונציגי הציבור ירון לוינזון ושרגא ויצמן, דחו את הערעור וקבעו כי יש לפרש את החוק באופן שוויוני כך שיחול גם על גברים בתא משפחתי חד מיני.

הנשיאה וירט-ליבנה ציינה כי ההבחנה בין גברים לנשים בסעיף 238 לחוק מבוססת על תפיסות ארכאיות משנות החמישים, וכי יש להתאים את הפרשנות לזמננו ולאפשר גמישות למשפחות מגוונות.

זוג גברים, להט''ב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
זוג גברים, להט''ב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

הנשיאה קבעה שמכוח עקרון השוויון יש להעדיף פרשנות המחילה את הוראות הסעיף על תא משפחתי של שני גברים: "הבחנה בין תא משפחתי המורכב מזוג הטרוסקסואלי לתא משפחתי המורכב מזוג חד מיני, אינה נובעת משוני רלוונטי, ומשכך היא מפלה...

הפרשנות לפיה גבר החי בזוגיות עם בן מינו בתא משפחתי יוכל, לפי בחירתו, להיות מוגדר כעקר בית (כל עוד מעמד זה נותר על כנו בספר החוקים), מתבקשת נוכח האינטרס הציבורי ועיקרון השוויון העומד בבסיסו. זוהי פרשנות המקיימת זכויות אדם, ובין היתר משום כך היא עדיפה על פני פרשנות אחרת". 

החלטה זו מהווה צעד משמעותי לקידום השוויון וזכויות האדם בישראל, ומדגישה את הצורך בעדכון חקיקה כדי לשקף את המציאות החברתית המשתנה.

תגובת הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי מבקש שהדין יהיה שווה לכל סוגי המשפחות. פסק הדין מעניק זכות ייחודית לזוגות חד מיניים, בעוד שלמשפחה הטרוסקסואלית שבה גבר בבית והאישה עובדת נפסק (כך קבע בג״צ) כי לא יוכר 'כעקר בית'. כאן הכירו בסוג משפחה אחת ויצרו אי שוויוניות בין הרכבי המשפחות השונים. כאמור, הביטוח הלאומי סבור שיש לשנות את החקיקה ולהתאימה לעת העכשווית ובשוויוניות לכלל האזרחים ולכלל המשפחות". חשוב לזכור: הגדרת ׳עקרת בית׳ בחוק מתייחס לנשים ומעניק פטור מתשלום אך משליך באופן ישיר גם על מעטפת הזכויות שפוחתת ויש לקחת זאת בחשבון. כמו-כן, הביטוח הלאומי סבור שהמונח עקרת בית לאישה הוא ארכאי ודרש שינוי חקיקה, דבר שלא קרה עד היום".

יו"ר בוחרים במשפחה מיכאל פואה מסר בתגובה: "בית המשפט העליון ממשיך באג'נדת הרס התא המשפחתי מתוך תחושה שהוא במילים בורא עולם חדש בו שני גברים או שתי נשים הופכים להיות משפחה. לגיטימי לדון על זכויות של משק בית משותף, לא לגיטימי להחליט לציבור מה נקרא תא משפחתי ומה לא".