בג"ץ הוציא היום (שלישי) צו על תנאי בעתירה שהגשנו יחד עם המוקד להגנת הפרט וארגון רופאים לזכויות אדם בשם שורת נפגעי חוק האזרחות, בדרישה לבטל את החוק שמפריד בין בני זוג ובין הורים לבין ילדיהם, ופוגע בשורה ארוכה של זכויות אדם.

בצו שניתן הבוקר על ידי מ"מ הנשיא פוגלמן והשופטים עמית וסולברג, מורה בג"ץ למדינה להסביר מדוע לא יבוטל חוק האזרחות, שפוגע בבני משפחה פלסטינים מאז שנת 2002. מדובר באלפי אנשים – בני זוג, הורים וילדים – השוהים בישראל על פי חוק במשך שנים, ואף על פי שהם נבדקו שוב ושוב ואין כל טענה ביטחונית שנוגעת להם, לא מאפשרים להם מעמד שיעניק להם זכויות סוציאליות, ביטחון בריאות ועוד.

למרות המשבר: הקואליציה לא תיפול עד 2025 - ויש לזה סיבה אחת  
עורך דינו לשעבר נתניהו חושף: זה הנושא שהטריד אותו במיוחד

ההצבעה על חוק האזרחות  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ההצבעה על חוק האזרחות (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם, שהגישו את העתירה מסרו: "אחרי למעלה מעשרים שנה שהחוק פוגע פגיעה אנושה באלפי משפחות. בית המשפט העליון קיבל את עמדתנו והורה לשוב ולקיים דיון בחוקתיות החוק. אנו מקווים שהחוק הגזעני יבוטל ויתאפשר לבני זוג ולילדיהם לחיות יחדיו בבטחה".

עוד נכתב בהודעת הארגונים: "במשך שנים הקפידה המדינה להאריך את הוראת השעה של חוק האזרחות בטיעונים ביטחוניים, אך במהלך הדיונים בכנסת על חקיקתו והארכתו הודו יוזמי החוק וגורמים משפטיים שתכליתו האמיתית אינה ביטחונית אלא דמוגרפית. מדובר בחוק גזעני, שאין כל קשר בינו לבין הצרכים הביטחוניים של ישראל שמתייג את כל הפלסטינים כולם כסיכון בטחוני, ומזיק במיוחד לאוכלוסיות פגיעות בראשן נשים וילדים".

כזכור, חוק האזרחות עבר בחודש מרץ 2022. מטרתו של החוק לפי הנוסח שעבר במליאת הכנסת היא: "לקבוע הגבלות על אזרחות וישיבה בישראל של אזרחים או תושבים של מדינות עוינות או של האזור, ובצדן הסדרים חריגים למתן רישיונות ישיבה או היתרי שהייה בישראל, והכל בשים לב להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ובאופן שיבטיח את השמירה על אינטרסים החיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".

מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חברי המפלגות הערביות הגדירו את החוק האזרחות כ"חוק הגזענות". מנסור עבאס, יו"ר רע"ם, שהיה הקואליציה בעת שעבר החוק אמר עליו בזמנו: "אנו בכל מקרה נצביע נגד החוק הזה אפילו אם הוא יהפוך לאי אמון. החברה הערבית חברה מדממת, סובלת מפשיעה ואלימות שהוזנחו בצל ממשלות נתניהו. מדי שנה נרצחים לנו 120 אנשים ומאות פצועים. כשאנו רוצים להחליט האם כדאי לרע"ם להפיל את הממשלה או למשוך זמן ולנסות להשקיע עוד מאמץ, לשנות מדיניות ולהביא חוקים ומדיניות חדשה לטובת החברה הערבית, נחליט בהתאם לשיקול כללי מעבר לנקודה אחת. החוק הזה אין ספק שראוי שבגללו יפילו ממשלות. אז בבקשה שמחה רוטמן תגייס את הרוב ותוכל להפיל ממשלה".