ביום 1.6.24 נכנס לתוקף חוק לפיצוי קורבנות טרור (פיצויים לדוגמה), תשפ"ד-2024. מדובר בחקיקה היסטורית, בעלת משמעויות מרחיקות לכת לנפגעי טרור ולמשפחותיהם, ובמאמר הבא נסביר ונבאר את עיקרי החוק.

חשוב להקדים ולומר כי אנו מברכים על חקיקת החוק, ומקווים שהוא יגשים את מטרותיו, בין היתר להרתעת טרור, פגיעה באפיקים כלכליים של תמיכה בטרור ותשלום למשפחות נרצחים ולנפגעים. בשנת 2017 נפסק על ידי בית המשפט העליון בפרשת מנטין בה כותבי המאמר ייצגו משפחת הנרצח, עמית מנטין ז"ל, כי "הרשות הפלסטינית מימנה את הטרור על דרך הענקת משכורות לפעילי ארגוני טרור, הקצאת סכומי כסף לפעולות טרור ולמחבלים, וכן גם אספקת כלי נשק לביצוע פיגועי טרור".

הותירו שלושה ילדים: בעל ואישה נהרגו מפגיעת רקטה ברמת הגולן
עשר שנים לאחר נפילתו: נחשפה המנהרה דרכה נחטף אורון שאול ז"ל

החוק מסדיר בחקיקה מתן פיצוי לדוגמא (פיצוי עונשי) בסך 10 מיליון שקלים למשפחות נרצחים באירוע טרור וחמישה מיליון שקלים לנכים כתוצאה מאירוע טרור. חשוב לציין כי החוק חל, כמו כן, על חיילים ומשפחות חללי צה"ל. מדובר במקרים בהם מעורבת הרשות הפלסטינית, לכל הפחות, בתגמול המחבלים אשר היו מעורבים באירוע הטרור ובני משפחותיהם באמצעות תשלום משכורות. עוד מסדיר החוק כיצד יתבצע הליך גביית הכספים מהרשות.

המשמעות היא כי אין צורך להוכיח קשר סיבתי ישיר בין המחבל ובין הרשות הפלסטינית או ארגון אחר בדבר אימון, הכוונת טרור או קשר ישיר אחר, די להראות כי הרשות הפלסטינית משלמת לאותו מחבל ו/או למשפחתו, טרם הפיגוע או לאחר הפיגוע. 

הפיצוי הנ"ל ישולם מעבר לפיצוי הנזיקי (75% ממנו) ולקצבאות שמשפחות שכולות או נכים מקבלים מתוקף חוקים קיימים, לרבות מהמוסד לביטוח לאומי ו/או מאגף השיקום. הפיצוי הוא משולש: תגמולים מהמוסד לביטוח לאומי או מאגף השיקום, פיצוי נזיקי (75% ממנו) וכן פיצוי לדוגמא, כאמור בסך 10/5 מיליון שקלים. תביעות יכולות להיות מוגשות עבור אירועי טרור משבע השנים האחרונות. כמו כן, חל החוק על תביעות תלויות ועומדות בבית המשפט.

חשוב להבין את ההיסטוריה והאטיולוגיה שהביאה לחקיקת החוק. בשנת 2017 נפסקו, לראשונה בתולדות דיני הנזיקין בישראל, פיצויים עונשיים, אשר הם פיצויים חריגים ומיוחדים הכוללים אלמנטים של הרתעה וענישה. התביעה, אשר נוהלה כאמור על ידי משרדם של כותבי המאמר, הוגשה בשם משפחתו של אזרח ישראלי, עמית מנטין ז"ל, אשר נרצח על ידי מחבל משטחי הרשות הפלסטינית. בתביעה הצלחנו להוכיח כי המחבל אומן במחנה אימונים של הרשות. לאחר הליך שנוהל שנים רבות, פסק בית המשפט העליון כי "בהתחשב בנסיבותיו החריגות והחמורות של הפיגוע הרצחני הנדון, דעתי היא כי לפנינו אחד מאותם מקרים נדירים בהם ראוי לפסוק פיצויים עונשיים". בית המשפט פסק כאמור לראשונה פיצויים עונשיים בסך שלושה מיליון שקלים מעבר לפיצוי הנזיקי. בקשה לדיון נוסף בבית המשפט העליון שהגישה הרשות הפלסטינית נדחתה.

בארצות הברית עבר בשנת 2018, "חוק טיילור פורס" אשר קבע כי בשל תשלומים של הרשות הפלסטינית למחבלים יצומצמו תשלומי הסיוע של ארצות הברית לרשות בשליש, מה שהביא לקיצוץ בסך 200 מיליון דולר. יש לציין כי בתי המשפט בארצות הברית פוסקים פיצויים גבוהים ביותר בהתייחס לתביעות בגין פעולות טרור, וגם עניין זה היווה השראה לחקיקת החוק הנ"ל. 

בשנת 2022 קבע בית המשפט העליון כי תשלום משכורות לאסירים ביטחוניים על ידי הרשות הפלסטינית מהווה אשרור של המעורבות בטרור. "בהתנהלות זו יש משום תגמול, תמריץ והוקרה של מעשי טרור".

אסירים ביטחוניים (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)
אסירים ביטחוניים (צילום: חסן ג'די, פלאש 90)

הקביעות הנ"ל, כמו גם קביעות נוספות של בתי המשפט בשנים האחרונות, חיזקו את הקשר שבין הרשות הפלסטינית לטרור ויצקו תוכן לחוק הטרי שעבר בכנסת.

בהתאם לדו"ח של המטה הלאומי למלחמה בטרור, הרשות הפלסטינית משלמת לאסירים ביטחוניים הכלואים בישראל משכורות בסכומים אשר גדלים בהתאם למשך תקופת המאסר. בנוסף, משלמת הרשות הפלסטינית סכומים גבוהים לבני משפחותיהם של מי שנהרגו במהלך ביצוע פעולות טרור ולמי שנפצעו במהלך ביצוע פעולות טרור. מדובר על סכומים כוללים של מאות מיליוני שקלים בשנה.

ב-2018 עבר החוק להקפאת כספים שמשלמת הרשות הפלסטינית בקשר לטרור. נקבע על בסיס החוק כי בהתאם לחקירות של גורמי ביטחון יכין המטה הלאומי למלחמה בטרור דו"ח אודות היקף וגובה התשלומים שמשולמים למחבלים ובני משפחותיהם וכך ממשלת ישראל תוכל להקפיא בצורה יחסית את הסכומים הללו באופן יחסי.  

שינוי דרמטי נוסף שבא לידי ביטוי בחקיקה הוא הדרך לקבלת הכספים. עד לחקיקה החוק הנ"ל, על מנת לגבות את הפיצוי שנקבע בפסק הדין מהרשות הפלסטינית, היה צורך לנהל הליכים מתישים וארוכים בערכאות השונות, לרבות הוצאה לפועל, כפי שהיה מנת חלקם של כותבי המאמר בפרשת מנטין. החוק קובע כי מימוש פסק דין שנפסקו בו פיצויים לדוגמה יכול שיהיה מכל נכס שנתפס או הוקפא. המשמעות היא כי כל סכום שהוקפא על ידי ממשלת ישראל הינו רלוונטי לתשלום הפיצויים.

הכותבים הם מומחים לתביעות נזיקין ונפגעי טרור