ניתוח שערך אתר מדלן על נתוני הפשיעה בישראל המבוססים על מספר התיקים שנפתחו, חילק את הנתונים לשכונות וחשף את השכונות מוכות הפשיעה בישראל. מספר שכונות באר שבעיות מופיעות בעשירייה הראשונה במספר פרמטרים. שכונה ד' בבאר שבע ממוקמת בעשירייה הראשונה של הפשיעה ביותר מפרמטר אחד ובקטגוריית עבירות תקיפה היא הראשונה.

בעוד נתוני 2022 נחשפו והיו נגישים לציבור, לדברי גורמים באתר מדלן, לא בקלות המשטרה נאותה לחשוף את נתוני 2023, והם פורסמו רק לאחר בקשות חוזרות ונשנות והתערבות של התנועה לחופש המידע. בכל אופן, גם לאחר שפורסמו נתוני המשטרה, יש להבין כי משטרת ישראל אמנם מנגישה את נתוני הפשע לפי חלוקה אזורית, אבל היא עושה זאת לפי אזורים סטטיסטיים בלבד- מה שלא אומר הרבה לאדם הממוצע.

בתקרת גבס: אקדח מוסלק אותר במשרד של איש עסקים מהצפון
מהמרים על חינוך למצוינות: מחשבי הקזינו הועברו לנוער בסיכון

כעת, אתר מדלן חושף את תוצאות הניתוח שערך על מפת הפשיעה בישראל. האתר פילח את אותם נתונים גולמיים של המשטרה והנגיש אותם ברזולוציה גבוהה יותר – ע"פ שכונות בישראל. המאמץ נועד לשרת את ציבור מחפשי הדירות באתר ע"פ החזון של החברה שהוא לספק להם את כל המידע שהם זקוקים לו, גם על הדירה וגם על הסביבה. במדלן גאים ואומרים שהם למעשה הגוף הראשון בישראל שביצע אנליזה מתקדמת של התאמת האזורים הסטטיסטיים לשכונות, כך שנתוני המשטרה לא יישארו בלתי מובנים לציבור הרחב.

הנתונים שנאספו הנם ע"פ מספר התיקים שנפתח בסוגי פשע שונים: פריצות לבתים, עבירות רכוש, עבירות ביטחון, גנבות רכב, עבירות סמים, תקיפה, עבירות רצח וניסיון לרצח.

בין השכונות המובילות בפשע נמצאת שכונה ד' בבאר שבע, הממוקמת בעשירייה הראשונה בסוגי פשע שונים. בקטגוריה של פריצות לבתים היא במקום החמישי בארץ עם 50 תיקים שנפתחו ב-2023. שכונה ו' בבאר שבע, הצמודה לה גאוגרפית, באותה קטגוריה ממוקמת אף היא בעשירייה הראשונה בעבירה זו במקום השמיני, ובקטגוריית עבירות סמים במקום השביעי עם 68 תיקים שנפתחו.

בעבירות רכוש ממוקמת שכונה ד' במקום הרביעי הלא מכובד "בזכות" 627 תיקים שנפתחו באותה שנה. לעיר באר שבע עוד שתי שכונות בקטגוריה זו שממוקמות בעשירייה הראשונה: שכונה ג' עם 487 תיקים ושכונת פארק הנחל עם 527 תיקים שנפתחו. האחרונה נמצאת גם בעשירייה של השכונות הסובלות יותר מגניבות רכבת (107 תיקים ב-2023).

עשיריית השכונות המובילות בעבירות תקיפה כוללת שלוש שכונות באר שבעיות שהוזכרו גם לעיל בעבירות אחרות וגובלות אחת בשנייה: שכונה ד' בראשה עם 346 תיקים, שכונה ג' במקום השישי עם 240 תיקים שנפתחו ושכונה ו' במקום השביעי עם 226 תיקים. יש לציין שאף שכונה באר שבעית לא הגיעה לעשירייה הראשונה בעבירות רצח או ניסיון לרצח ולא בעבירות ביטחון.

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "אנחנו רואים שמכת הפשיעה מגיעה לכל חלקי החברה הישראלית, וממש אינה נחלתן רק של 'שכונות פשע' - להפך, בין השכונות שמככבות בטבלאות הפשיעה נמצאות גם שכונות מבוקשות עם אוכלוסייה ממעמד סוציו אקונומי גבוה, שהמחירים בהן למ"ר הם מהגבוהים ביותר בישראל. למרבה הצער, מהנתונים עולה שהפשע כבר אינו בעיה של אוכלוסיות שוליים בישראל, אלא מחלחל לכל מקום כמעט".

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל מנהלת כל העת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות. באזור הדרום פועלים מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים.

תחנת באר שבע של משטרת ישראל מייחסת חשיבות רבה ועליונה להבטחת שלומם של התושבים, ולא פחות חשוב מכך- בהקניה וחיזוק תחושת הביטחון האישי בקרב התושבים.

בהתאם מבוצעת באזור כל העת פעילות מבצעית משטרתית, שתכליתה מתן מענה לכל אירוע שמדווח, סיכול ואכיפת פעילות פלילית, שמירה על הסדר הציבורי תוך מתן שירותי משטרה מיטביים לכלל התושבים במטרה לאפשר חיי קהילה בטוחים.

במקביל לנוכחות המשטרתית, נערכים סיורים ונחשולי ביטחון באמצעות ניידות ואופנועי משטרה בסיוע מתנדבים תוך שילוב מוקדי ביטחון עירוניים, במטרה לחזק את הביטחון, לאתר כל אירוע חריג, ולספק שירותי משטרה מיטביים לכלל הציבור.

ולראייה, מתחילת שנת 2024 ישנה ירידה בפשיעה בעבירות רכוש בהיקף של מעל 30% ביחס לשנה שעברה ובמקביל ישנה עלייה באפקטיביות וסיכויי העבריין להיתפס ולעמוד לדין בכ 30% ביחס לשנה שעברה, ובכך לצמצם את תופעות הפשיעה בעיר.

בתוך כך, בעיר באר שבע מופעל מערך האכיפה המשלב כוחות שיטור ופיקוח עירוני שמטרתו להרתיע, למנוע ולאכוף עבירות בתחומי איכות החיים, אלימות והתנהגות אנטי-חברתית. תפקידו של מערך זה לממש יעדי אכיפה עירוניים ולחזק את הביטחון האישי ותחושת הביטחון של אזרחי ותושבי העיר במרחב העירוני ומהווה דוגמא ומופת לשיתוף קהילה עם המשטרה.

המשטרה פועלת ותמשיך לפעול לריכוז מאמץ וכוח משטרתי למאבק נחוש, יום יומי ובלתי מתפשר נגד עבריינים ופורעי חוק באזור, הכול בכדי להגן על שלטון החוק ולשמור על שלום הציבור, ביטחונו ורכושו".