בעידן שבו הברחות נשק וסמים מהוות איום משמעותי על ביטחון הציבור, המכס הישראלי ניצב בחזית המאבק נגד תופעות אלו. בראיון מיוחד עם דודי בן חיון, מנהל בכיר באגף לביטחון סחר חוץ במכס, נחשפנו לאתגרים, להצלחות ולמורכבות של המלחמה בהברחות. בן חיון, בעל 17 שנות ניסיון בתפקיד, מספק תובנות ייחודיות על המאמצים המתמשכים להגנה על גבולות ישראל.

עלייה דרמטית בתפיסות

לפי הנתונים שחשף בן חיון, חלה עלייה דרמטית במספר תפיסות אמצעי הלחימה בשנים האחרונות: "ב-2018 היו לנו 25 תפיסות של אמל"ח וחלקיו. ב-2023 הגענו ל-1,800 אירועים. ובמחצית הראשונה של 2024 כבר הגענו ל-1,156 אירועים". 

התחזו לשוטרים וגנבו מאות אלפי שקלים: שניים נעצרו בחשד לפרשיית שוד חמורה 
אישום נגד השוטר שתקף את חיים לוינסון באצטדיון טדי

אלון חכמון מראיין את דודי בן חיון (צילום :מעריב אונליין)

עלייה זו משקפת לא רק את התרחבות תופעת ההברחות, אלא גם את השיפור ביכולות הסיכול של המכס. "אנחנו נמצאים בחוד של המכסים בעולם" מתגאה בן חיון, "עם אחוזי הצלחה שהם פי שניים עד פי שלושה מהמקובל בעולם". 

הוא מסביר כי בעוד שבמדינות אחרות אחוזי התפיסה הם חד-ספרתיים, בישראל המספרים מגיעים לדו-ספרתיים, "מעל 20% אפילו". זוהי עדות לאפקטיביות של שיטות העבודה והטכנולוגיות המתקדמות בהן משתמש המכס הישראלי.

שיטות הברחה מתוחכמות

המבריחים מפתחים שיטות הסלקה מתוחכמות יותר ויותר. בן חיון מתאר מקרה מלפני כשנתיים וחצי שהיווה נקודת מפנה: "תפסנו מכולה עם כספות. בתוך הדלתות של הכספות היו מוסלקים אקדחים ומחסניות". מאז, המכס נתקל בהסלקות מורכבות יותר ויותר, כולל בתוך מכונות תעשייתיות גדולות.

"אלו הסלקות שאני קורא להן 'הסלקות מפעל'" מסביר בן חיון. "צריך מפעל או בית מלאכה כדי לנסר ולהלחים קורות מתכת ולהכניס פנימה כדורים. זה לא שניים וחצי אנשים שמכניסים עשרה פקטים של סיגריות ומנסים להבריח אותם".

לאחרונה, במעבר הגבול עם ירדן, נתפסו 101 אקדחי גלוק בתוך שלושה חודשים. "הם הוסלקו ברמות הסלקה שאתה לא מאמין" מספר בן חיון - "בתוך גלגל הרכב, עם ביטנה מיוחדת". הוא מוסיף כי המבריחים משתמשים גם במיכלי הדלק להסלקת אמצעי לחימה, מה שמקשה מאוד על הגילוי.

דודי ואלון (צילום: מעריב אונליין)
דודי ואלון (צילום: מעריב אונליין)

מקורות ויעדים

רוב ההברחות מגיעות מטורקיה, ארצות הברית וירדן. בן חיון מציין כי למרות המתיחות הדיפלומטית, טורקיה היא עדיין שותפת סחר משמעותית של ישראל. "אם אני לא טועה, היא במקום הרביעי או החמישי בסחר עם מדינת ישראל" הוא אומר. עם זאת, הוא מדגיש כי יש "בסיסים של תומכי חמאס גדולים מאוד בטורקיה עם מפעלים ובתי מלאכה שמבצעים הסלקות".

היעדים העיקריים של ההברחות הם ארגוני פשיעה בישראל, בעיקר במגזר הבדואי, וכן ארגוני טרור בשטחי הרשות הפלסטינית. "M16 היום בשוק שווה 60 אלף שקל," מציין בן חיון, מדגיש את הרווחיות הגבוהה של אותן הברחות, "אקדח גלוק יכול להימכר בין 20 ל-40 אלף שקל".

אתגרים וטכנולוגיה

המכס משקיע רבות בטכנולוגיה מתקדמת. "מכשיר שיקוף עולה שלושה מיליון דולר" מסביר בן חיון. "לבנות אתר משקף בנמל החדש בחיפה זה 86 מיליון שקל. באשדוד זה 115 מיליון שקל", השקעות אלו חיוניות לשיפור יכולות הגילוי והסיכול של המכס.

אך למרות הטכנולוגיה המתקדמת, בן חיון מדגיש את החשיבות של הגורם האנושי: "בסוף זה הבודק, אדם לבד אל מול תמונת השיקוף, אל מול המכולה באמצע הקיץ או בקור או בחום". הוא מוסיף כי ההתעקשות והמוטיבציה של הבודקים מהוות גורם מכריע בהצלחת המאבק בהברחות.

שיתוף פעולה עם גורמי אכיפה

המכס עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה ועם גופי ביטחון אחרים. "יש לנו מרכז סיכונים לאומי למטען" מסביר בן חיון. "שם מרוכזת כל הערכת הסיכונים של המכס, וחברים בו שותפים מגופי הביטחון".

מרכז זה, שהוקם ב-2016, מאפשר שיתוף מידע ותיאום בין כל הגורמים הרלוונטיים. "מידע יש למשטרה, יש לשירות, יש לצה"ל, יש לעוד כל מיני גורמים", הוא מסביר. "וכל אחד רואה את הצד שלו. מי שרואה את כל המערכת זה המכס".

אתגרים בתקופת מלחמה

בתקופת המלחמה, המכס נדרש להתמודד גם עם אתגר הסיוע ההומניטרי לעזה. "תפסנו המון סיגריות" מספר בן חיון. "בעזה, הדבר שהכי חסר זה לא נשקים ולא אקדחים - זה סיגריות. חפיסה אחת עולה שם עכשיו 90 שקל".

בן חיון מתאר כיצד נהגי משאיות הסיוע ההומניטרי ניסו להבריח סיגריות, ואף מציין תפיסה של חמישה קילוגרם קוקאין באחת המשאיות. "זה מראה שגם בתקופות משבר, עלינו להישאר ערניים ולהמשיך במשימתנו" הוא מדגיש.

סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
סיוע הומניטרי לרצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

התמודדות עם שחיתות פנימית

בן חיון מתייחס גם לאתגר של שחיתות פנימית. הוא מספר על מקרה משנת 2010, כאשר מנהל יחידת הסמים בחיפה נתפס מקבל שוחד: "זה היה אירוע טראומטי למכס" הוא אומר. "לקח לבית המכס הזה להתאושש, לדעתי, 10 שנים".

מקרה זה הדגיש את החשיבות של בקרה פנימית קפדנית ושמירה על טוהר המידות בתוך הארגון. הוא מציין כי בשנים האחרונות לא היו מקרים דומים, מה שמעיד על שיפור בתהליכי הבקרה והפיקוח.

הצלחות ואתגרים

בן חיון גאה בהצלחות הרבות של המכס, אך מכיר גם באתגרים המתמשכים. הוא מספר על תפיסה של 218 קילוגרם קוקאין טהור, שהוסלק בתוך קורות של רכב. "מדובר בסכומים של עשרות מיליונים" הוא מעריך.

עם זאת, הוא מודה כי יש גם פספוסים "אקדחים שתפסנו עכשיו - בתחקור לאחור עם שאר גופי הביטחון, מסתבר שעברו אותנו כמה עשרות לא רבות של אקדחים" הוא מספר. זה מדגיש את הצורך בשיפור מתמיד ובלמידה מכל אירוע.

מבט לעתיד

למרות ההצלחות, האתגרים עדיין רבים. "אנחנו בתוך מבול, בתוך תופעה מטורפת של שיטפון", מסכם בן חיון. הוא מדגיש את הצורך בהמשך השקעה בטכנולוגיה, בהכשרת כוח אדם מיומן ובשיתוף פעולה הדוק עם גורמי האכיפה האחרים.

הוא מציין גם את הצורך בהתאמה מתמדת לאתגרים חדשים. למשל, עם התפתחות תעשיית הרכב, המכס נדרש להכשיר את עובדיו בטיפול ברכבים היברידיים וחשמליים "אנחנו באגף הביטחון מכשירים למעשה את הבודקים של המכס שנמצאים בכל המעברים הבינלאומיים ומלמדים אותם איך לבדוק רכבים, איך לבדוק מכולות, איך לשקף, איך לפענח תמונות שיקוף של מכולות של מטענים". 

לסיכום, המאבק של המכס בהברחות נשק וסמים הוא חזית קריטית בשמירה על ביטחון הציבור בישראל. ההצלחות המרשימות לצד האתגרים המתמשכים, מדגישים את החשיבות של המשך השקעה, חדשנות ושיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים במאבק זה. כפי שבן חיון מדגיש, "אנחנו כמכס עושים את העבודה של הסיכול, של הזיהוי, ההפניה, הבדיקה והסיכול". מדובר במשימה מתמשכת וחיונית להבטחת ביטחונה של ישראל.