החלטות של בתי המשפט השלום והמחוזי לשחרר שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) שכוחות הביטחון ובעיקר משטרה הצליחו לשים עליהם את ידם בתום ביקורות, מרדפים וחיפושים וכל זאת בערבויות כספיות מגוחכות למרות שמדובר בתקופה רגישה ונפיצה וחרף פיגועי טרור שהתבצעו אך לאחרונה, מקוממות ומעוררות ביקורת נוקב.

טוב יעשו בבית המשפט חשיבה שונה ויסתכלו גם על הסכנה הכרוכה שעומדת מאחורי מי שנכנס לישראל ללא אישור גם אם למטרת עבודה ובפועל יכול ונמצא אותו באחד הימים, במרכזו של פיגוע טרור, בנסיבות שהחלטת בית המשפט תהיה מוכתמת בדם אזרחים. 

הזמן להתעורר: עם גל הטרור של עכשיו, האכיפה והערנות הציבורית חייבת לעלות שלב | אלון חכמון
האסון הבא כבר בדלת? זה המספר האסטרונומי של השב"חים בישראל

לא אחת אנחנו יוצאים בהאשמות כנגד המשטרה וכוחות הביטחון בהם צה"ל, בעקבות המראות והסרטונים המתעדים תושבים פלסטינים, שמצליחים לחדור לתחומי מדינת ישראל דרך פרצות בגדר, טיפוס מעל לחומה ובדפנות כפולות ברכבים, כל זאת ללא אישורי שהייה או עבודה כדין. רק שלשום העלו שני תיעודים כאלה האחד מגדר המערכת באזור טול כרם והשנייה מהחומה באזור עטרות שליד ירושלים בהם נראים פלסטינים מטפסים מעל לחומה, מסיטים את גדר התיל ומשתלשלים בחבל לתוך תחומי מדינת ישראל כשב"חים לכל דבר ועניין.

יצאנו ולא לחינם במתקפה על המחדל השערורייתי וזאת בעיקר נוכח שורה של פיגועים מהעת האחרונה מאחוריהם עמדו שב"חים שנכנסו לישראל באמתלות שונות לרבות עבודה וביצעו פיגועי רצח מחרידים, כמו במקרה של לוחם השב"ס , כמו ברצח הכפול בחולון אך לפני כעשרה ימים וישנם מקרים נוספים לא מעטים.

המשטרה כך עולה החל מה-7 באוקטובר, הציבה כיעד לטפל בתופעת השב"חים ולפעול במלוא החומרה כנגד השב"חים עצמם, המסיעים שלהם, אותם הם אלה שמסייעים בידם ללון בישראל ומוגדרים כמלינים וכמובן אלו שמגדילים לעשות בחומרה ומעסיקים אותם במסעדות, באתרי בנייה ובעבודות מזדמנות.

שב''חים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
שב''חים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

כנגד אלו מפעילים המשטרה ולוחמי מג"ב סנקציות כבדות ומתריעים כי העסקת, הלנת או הסעת שב"חים מהווים עבירה פלילית ויש בהם כדי לסכן את ביטחון המדינה ואזרחיה.

אלא, שלאחרונה אנחנו עדים יותר ויותר , כי ככל שהמשטרה, מג"ב וצה"ל יעשו ככל שעל ידם לבצע מעצרים של שב"חים, כחלק מהמאבק לסכל פיגועי טרור וכניסה בלתי חוקית לתחומי המדינה, כך בתי המשפט לצערינו באוזלת יד, נוטים להקל עם השב"חים ולשחררם בערבויות מגוחכות ובכך להקשות על המשטרה וכוחות הביטחון. 

כך לדוגמא קרה אתמול בבית משפט השלום בתל אביב שעה שהשופטת חן מאירוביץ', החליטה לשחרר ארבעה שב"חים שהועסקו במאפיה ללא היתר ואחד מהם ניסה להימלט מהם וחיפש מקום מסתור עד שנעצר.

השופטת נענתה לטענת באי כוחם של החשודים שטענו כי בחלק מהמקרים המשטרה מחזירה את השב"חים למחסום ומשחררת אותם ומשכך אין מקום לבצע את מעצרם וזאת חרף העובדה שלטענת המשטרה, יש כוונה להגיש נגדם כתבי אישום ובעצם מדובר בהצהרת תובע. השופטת מאירוביץ שכאמור מחליטה לשחרר אותם בערבויות של 5,000 ש"ח כיוון שחלקם נעדרים עבר בנוגע לכניסה בלתי חוקית, טענה מגוחכת שכן הם נתפסו במקום עבודתם כך שבכל יום שהועסקו הם ביצעו את העבירה האמורה, והורתה על שחרורם.

בית משפט השלום בתל אביב (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
בית משפט השלום בתל אביב (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

אגב השופטת מאירוביץ מסתמכת בהחלטתה גם על החלטת בית המשפט המחוזי והשופטים מיכל אגמון גונן והשופט הבכיר ירון לוי, שהחליטו לאחרונה לדחות את עררים שהגישה המשטרה ולהורות על שחרור שב"חים בטענה לאכיפה בררנית והפליה לכאורה בין עצורים.

הטענה הזאת חשוב היה שתיאמר ואולם בהחלטה בית המשפט היה צריך לתת את כובד המשקל על מהות העבירה וחומרתה במיוחד בימים אלו ובמקביל לנזוף או להעיר למשטרה על התנהלותה.

קלות הדעת הזאת בשחרור שב"חים בימים כה טרופים ובמצב ביטחוני סבוך כשברקע לא מעט מקרים של הסתה לטרור וניסיונות לבצע פיגועים לרבות פיגועים שגבו מחיר כבד של חיי אדם , אזרחים תמימים שנעו בסביבה הטבעית שלהם, היא בלתי מובנת ומקוממת גם את גורמי המשטרה.

"הביקורת תופנה תמיד לעברינו אולם , בפועל גם במקרים רבים שאנחנו עוצרים שב"חים ואפילו גנבי רכב, בית המשפט נוטה להקל ראש ולשחרר אותם בתנאים מגוחכים בנסיבות של היעדר עבר פלילי או עבר בתחום השב"ח והוא מאפשר להם לכאורה להימלט מאימת הדין בעבור סכום של 5,000 ש"ח. אותו שב"ח יכול שלא לחזור בתחילת משפטו ואחרי שנה נמצא אותו בפשיטה אחרת ואולי באזור אחר. אי אפשר להמשיך ולהשית על המשטרה לבצע את הסיכולים והחיפושים אחר שב"חים ואחר כך לשחרר אותם בקלות דעת. כשהמשטרה משחררת את השב"חים שהיא עוצרת היא עושה את זה אחרי בחינה ואינדיקציות שהתרחשו בשטח. אם שב"ח נמלט משוטרים או מנסה להסתתר אז הוא לא ישוחרר ובית המשפט לא יכול לעשות השוואות בין אירועים שונים. צריך במקרים כאלו ללכת עם מערכת הביטחון כי המשימה על כתפינו היא קלה וביטחון המדינה עולה על הכל" אומרים לנו גורמים בכירים.