בראיון נוקב לפודקאסט "פלילים" של אלון חכמון, חושף סנ"צ בדימוס עו"ד פרץ רצון, לשעבר מפקד תחנת משטרת כפר סבא, את עומק המשבר בו שרויה משטרת ישראל. רצון, שפרש מהמשטרה ב-2019, מצייר תמונה עגומה של ארגון הנמצא בשפל חסר תקדים, ומזהיר כי ללא שינוי מהותי, המצב רק ילך ויחמיר.

"המשטרה נמצאת היום באחד השפלים הכי גדולים שלה," טוען רצון בכאב. "לא רק שהיא לא משתפרת, אלא היא הולכת ומידרדרת". לדבריו, הבעיות המרכזיות נעוצות במבנה הארגוני המיושן של המשטרה, בחוסר היכולת לגייס ולשמר כוח אדם איכותי, ובהתערבות פוליטית בלתי ראויה בעבודת המשטרה.

צה"ל מאיים על חיזבאללה אחרי המטח הכבד לגולן: "נפעל בהתאם"
יונית לוי חורגת ממנהגה ומביעה את עמדתה על הממשלה

רצון מותח ביקורת חריפה על המבנה הארגוני הנוכחי של המשטרה. "יש לארגון הזה מבנה אנכרוניסטי, שלא השתנה, חוץ מקוסמטיקה", הוא טוען. הוא מציע לבטל את רמת המרחב ולאחד תחנות קטנות לתחנות אזוריות גדולות יותר. "למה צריך את כל זה? בסוף, מי שמטפל בשטח, זה תחנת המשטרה", הוא מסביר.

לטענתו, השינוי המבני יאפשר ניצול יעיל יותר של כוח האדם ויגביר את הנוכחות המשטרתית בשטח. "אם נאחד את התחנות, נוכל להגדיל משמעותית את מספר הניידות בשטח ולשפר את זמני התגובה," הוא מסביר.

בנוסף לבעיות המבניות, רצון מצביע על אתגרים משמעותיים בתחום משאבי האנוש. "היום שוטר שלא טוב לו, פשוט הולך למקום עבודה אחר", הוא אומר. "הם לא לוקחים את זה בחשבון. "השינוי בתנאי הפנסיה, מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת, פגע קשות במוטיבציה של השוטרים ובנכונותם להישאר בארגון לאורך זמן.

סנ''צ בדימוס ועורך דין פרץ רצון (צילום: מעריב אונליין)
סנ''צ בדימוס ועורך דין פרץ רצון (צילום: מעריב אונליין)

רצון מביע דאגה גם לגבי איכות כוח האדם המתגייס למשטרה. "מי מתגייס למשטרה?" הוא שואל. "אתה רואה בעיקר נשים ובני מיעוטים". למרות שהוא מדגיש כי אינו מתנגד לגיוס נשים או בני מיעוטים, הוא טוען כי הדבר מעיד על קושי בגיוס מועמדים איכותיים מכלל שכבות האוכלוסייה.

בהתייחסו ליחסי המשטרה עם הדרג הפוליטי, רצון מותח ביקורת חריפה על התנהלותו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. "בן גביר לדעתי לא עשה את המקפצה מבן גביר המפגין, בן גביר הבעייתי, בן גביר שמתעמת כל הזמן עם המשטרה, לבן גביר השר", הוא טוען. לדבריו, התערבותו של בן גביר בעבודת המשטרה, במיוחד בנושאים מבצעיים, פוגעת קשות במערכת.

רצון מבקר גם את הצהרותיו הפומביות של בן גביר בנוגע לגיבוי לשוטרים. "האמירה הזאת הפופוליסטית שאנחנו נגבה אתכם, בסוף כשמגישים כתב אישום, מה בדיוק אתה יכול לעשות? כלום. אתה רק מדבר," הוא אומר. לדעתו, גיבוי אמיתי לשוטרים צריך לבוא בצורת שינויי חקיקה ומדיניות, ולא בהצהרות ריקות מתוכן.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות המשטרה)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: דוברות המשטרה)

באשר למינויו הצפוי של ניצב דני לוי לתפקיד המפכ"ל, רצון מביע ספקנות זהירה. "אני לא יודע אם לדני לוי יש תוכניות לשינויים," הוא אומר. "אני מאוד מקווה שיש לו תוכניות. כי אם אין לו תוכניות, אז המסקנה היא שהבחירה היא בחירה לא מקצועית".

רצון מדגיש כי האתגרים העומדים בפני המפכ"ל החדש הם עצומים. "אם לא נראה שום שינוי במשטרת ישראל, כמו שלצערי אין בעשור האחרון שום שינוי, זה יהיה כישלון," הוא מזהיר.

ניצב דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניצב דני לוי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לסיכום, רצון קורא לרפורמה יסודית במשטרת ישראל. הוא מדגיש את הצורך בשינוי תפיסתי עמוק, שינוי במבנה הארגוני, שיפור תנאי השירות של השוטרים, וחיזוק העצמאות המקצועית של המשטרה אל מול הדרג הפוליטי.

"אנחנו חייבים לחשוב מחדש על כל המערכת," הוא אומר. "אם לא נעשה שינוי אמיתי, המשטרה תמשיך להידרדר, ובסופו של דבר זה הציבור שישלם את המחיר".

דבריו של רצון מהווים קריאת השכמה למקבלי ההחלטות ולציבור הרחב. השאלה הנשאלת היא האם יישמע הקול הזה, והאם יהיה מי שייקח את האחריות לבצע את השינויים הנדרשים במשטרת ישראל.