פרק חדש במאמץ להגיע לפשרה סביב המינויים של נשיא בית משפט העליון ושלושת שופטי העליון. בחודש יולי בית המשפט העליון דן בעתירה של התנועה לאיכות השלטון שביקשה להוציא נגד שר המשפטים יריב לוין צו שיחייב אותו לכנס את הוועדה לבחירת שופטים, כדי שזו תבחר את שני השופטים החסרים בהרכב העליון וכן לפעול למינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון. 

לאחר הדיון הרכב השופטים שדן בעתירה הוציא צו על תנאי וביקש מהשר לוין להסביר מדוע הוא ממשיך לעכב כינוס הועדה לבחירת שופטים. שר המשפטים בתגובה ביקש מבג"ץ תקופת זמן נוספת על מנת להגיע להסכמות עם מערכת המשפט  - מה שלא קרה עד כה, אחרי חודשים ארוכים של מגעים, תיווכים והצעות פשרה שכשלו.

על רקע מתיחות השיא מול איראן: בטהרן סיפקו רמז בנוגע לנקמה
מתקפת המנע על לבנון: בצה"ל טוענים - זה מה שחיזבאללה מסתירים

היום, בהמשך לטענה בפני השופטים כי זקוק לזמן נוסף על מנת לעשות מאמץ נוסף להגיע להסכמות, לוין הציג לבית המשפט העליון את הצעת הפשרה שלו בנוגע למינויו של נשיא בית המשפט העליון הבא ולמינויים של שלושה שופטים חדשים לבית המשפט. זאת, מאחר וממלא מקום נשיא בית המשפט העליון הנוכחי, השופט עוזי פוגלמן, צפוי לפרוש מתפקידו בתחילת חודש אוקטובר הקרוב.

השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוגע למינוי נשיא בית המשפט העליון מציע לוין כי השופט יוסף אלרון יכהן בתפקיד למשך שנה אחת, עד לפרישתו מכס השיפוט בחודש ספטמבר 2025. עם תום כהונתו יכהן בתפקיד שופט מכהן של בית המשפט העליון, כפי שיוצע על ידי נציגי הרשות השופטת בוועדה, וזאת עד לפרישתו מכס השיפוט. את שני המינויים תאשר הוועדה בו זמנית באותו הדיון.

יש לציין כי בקואליציה מייחסים חשיבות מיוחדת להתעקשות של לוין למנות את השופט אלרון לתפקיד נשיא העליון לשנה הקרובה. ההערכה בקואליציה ובממשלה היא, כי אם אלרון ימונה, תוסר ההתנגדות של ראש הממשלה וחברי הקואליציה נוספים להרמת ועדת חקירה ממלכתית. זאת משום שהשופט אלרון הנחשב לשמרן יהיה נשיא העליון שימנה את ראש וועדת חקירה ממלכתית.

לגבי מינויים של שלושה שופטים נוספים לבית המשפט העליון מציע לוין כי שופט אחד ימונה על פי הצעת רוב נציגי מערכת המשפט בוועדה, אשר יציעו שני מועמדים. מבין שני המועמדים, המועמד שייבחר יהיה זה שיועדף על ידי רוב מקרב חברי הוועדה כולם “באופן שיבטיח את בחירתו בהסכמה רחבה”.

השופט השני ימונה עלפי הצעת רוב נבחרי הציבור בוועדה, אשר יציעו שני מועמדים. מבין שני המועמדים, המועמד שייבחר יהיה זה שיועדף על ידי רוב מקרב נציגי מערכת המשפט בוועדה, באופן שיבטיח את בחירתו בהסכמה רחבה. השופט השלישי יתמנה בהסכמה בין כלל חברי הוועדה, מקרב שופטי בתי המשפט המחוזיים המכהנים כיום.

ההצעה הנוכחית של שר המשפטים שונה מזו שנידונה ונפסלה במהלך המגעים שהתקיימו בינו לבין בכירי מערכת המשפט בחודשים האחרונים.

בסבב שיחות הקודם שהסתיים בפיצוץ ופרטיו הודלפו לתקשורת, שר המשפטים לוין התנה את המינויים החדשים לבית המשפט העליון בכך שימונו שני שופטים מטעמו לצד שופט אחד מטעם מערכת המשפט. לוין התעקש על שני שופטים ספציפיים, שניהם -  בעלי אג'נדה ימנית שמרנית.

השופט יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
השופט יוסף אלרון (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

האחד הוא ד”ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום "קהלת", והשני הוא  ד”ר רפי ביטון, הנחשב למבקר חריף של בית המשפט העליון ושל שיטת האקטיביזם השיפוטי.

במסגרת המשא ומתן לוין הבהיר לנציגי מערכת המשפט כי אם שני מועמדיו יתקבלו, הוא מוכן לתמוך בשופט יצחק עמית לתפקיד נשיא העליון, ללא הצעות חלופיות. נציגי מערכת המשפט דחו על הסף את הצעת לוין.

במסגרת המגעים והמאמץ להביא לפשרה עלתה הצעה (של אנשי לשכת עורכי הדין הנתמכים במתווכים רמי הדרג) לפיה עו"ד מיכאל ראבילו, המקורב לראש הממשלה נתניהו, ימונה לשופט של בית משפט העליון, לצד שני שופטים נוספים, וכי השופט יצחק עמית ימונה לנשיא בית משפט העליון מיד אחרי פרישת פוגלמן. לוין סירב והמגעים נכשלו.

במערכת הפוליטית מעריכים כי הצעתו הנוכחית של לוין היא בפועל הניסיון האחרון להגיע להסכמות בין הצדדים. מבחינת לוין אם גם הניסיון הזה לא יצלח, אזי יש לממש את מה שהעלה באחת מישיבות הממשלה לפני מספר שבועות: לחזור לקידום הרפורמה המשפטית ולהשלים את חקיקת החוק לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים.

"ניסיון להחזיר בדלת הראשית את ההפיכה השלטונית בזמן מלחמה"

התנועה לאיכות השלטון, העותרת בעתירה למינוי נשיא לבית המשפט העליון, מסרה כי היא "דוחה בתוקף את 'הצעת הפשרה' שהציג היום שר המשפטים יריב לוין בנוגע למינוי נשיא ושופטים לבית המשפט העליון. התנועה רואה בהצעה זו המשך ישיר לניסיונותיו של השר לפגוע במערכת המשפט ולהחליש את מעמדו של בית המשפט העליון".

"בעקבות פרסום ההצעה, התנועה לאיכות השלטון מבקשת להדגיש ביתר שאת את דרישתה הדחופה מבית המשפט העליון למתן פסק דין מידי בעתירה שהגישה בנוגע למינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון".

"התנועה מזהירה כי הצעתו של השר לוין מאששת את החששות שהעלינו בבקשתנו המקורית: "הצעת הפשרה כביכול מוכיחה כי כל שמבקש שר המשפטים הוא לקנות לעצמו זמן נוסף על מנת לקדם את האג'נדה הפוליטית שלו, תוך פגיעה חמורה בעצמאות הרשות השופטת".

עו''ד ד''ר אליעד שרגא (צילום: התנועה לאיכות השלטון)
עו''ד ד''ר אליעד שרגא (צילום: התנועה לאיכות השלטון)

עוד מסרה התנועה, כי היא "מדגישה שההצעה של השר לוין מנוגדת לכל עקרונות המינהל התקין ושלטון החוק: ההצעה מבקשת לעקוף את הליכי המינוי הקבועים בחוק ובתקנות, תוך פגיעה בעצמאות הוועדה לבחירת שופטים. היא מנסה לכפות מינויים פוליטיים לבית המשפט העליון, דבר שיפגע באמון הציבור במערכת המשפט. ההצעה מתעלמת מהדחיפות במינוי נשיא קבוע לבית המשפט העליון, ומציעה במקום זאת הסדר זמני שיגביר את אי-הוודאות במערכת המשפט. לאור זאת, התנועה לאיכות השלטון קוראת שוב לבית המשפט העליון לתת פסק דין מידי בעתירה, ולא להיענות לניסיונות ההשהיה של שר המשפטים".

ד"ר עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ציין כי "הצעתו של השר לוין חושפת את כוונותיו האמיתיות - לא פשרה ולא הסכמה רחבה, אלא ניסיון ברור להשתלט על מערכת המשפט ולהחליש את בית המשפט העליון. זה ניסיון להכניס צלם להיכל ולהחזיר בדלת הראשית את ההפיכה השלטונית בזמן מלחמה. לא יקום ולא יהיה! נמשיך לעמוד על המשמר ולהיאבק בכל דרך חוקית כדי להגן על עצמאות הרשות השופטת ועל הדמוקרטיה הישראלית. קוראים לכל אזרחי ישראל להתעורר ולהבין את גודל הסכנה שבהצעה זו".

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר מסר בתגובה להצעה של לוין כי "לצערי הרב הצעתו של שר המשפטים יריב לוין איננה פשרה אלא המשך ניסיון ההפיכה המשטרית ושינוי חד צדדי של הליך בחירת השופטים. בליבת ניסיון ההפיכה המשטרית עומדת פגיעה בעצמאותה של הרשות השופטת. השיטה היחידה, שמנתקת את בחירת נשיא העליון מפוליטיזציה וזכות ווטו של השלטון, היא שיטת הסניוריטי על יתרונותיה וחסרונותיה. בהתאם לשיטה זו הנשיא הבא שצריך להיבחר הוא כבוד השופט יצחק עמית, בדיוק כפי שאחריו ייכנס לתפקיד בבוא העת כבוד השופט נועם סולברג. אם לא די בכך, פגם עיקרי נוסף בהצעה הינו השימוש הלא חוקי ששר המשפטים עושה בעמדתו כיו״ר הוועדה כדי למנוע קיום הצבעה על בחירת נשיא ובדרך זו גם לכפות על הרוב בוועדה שופטים מטעמו - זו לא הדרך".

עמית בכר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עמית בכר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חברת הוועדה לבחירת שופטים, חברת הכנסת קארין אלהרר, צייצה בחשבון ה-X שלה כי "'הצעת הפשרה' של לוין היא לא עמק השווה - היא כיפוף כללי המשחק רק כי הם לא מתאימים לו. נשיא לבית המשפט העליון ממונה על ידי הוועדה לבחירת שופטים, ברוב רגיל, ולא לפי גחמותיו של השר. לוין מעוניין לשבור את כל הנהגים הקיימים, להחליש את הרשות השופטת ולדחוק את שופטי העליון לפינה - בכסות של 'פשרה' ממוחזרת וחסרת תם לב ומילים יפות כמו הסכמה רחבה. זה לא עובד על אף אחד".

השופט עוזי פוגלמן דחה את הצעתו של לוין ואמר כי "ההצעה מעוררת קשיים משפטיים ניכרים. אסתפק בכך שאומר כי גם הצעתך למינוי שופטי עליון, אף שנחזית כהצעה שוויונית, פוגעת למעשה בשוויון שבין חברי הוועדה ומייתרת את קולם של חלק מחבריה. אני שב ועומד על כך שהוועדה לבחירת שופטים תכונס בהקדם, כמתחייב מהוראות הדין".