גל הביקורת סביב תפקודה של המשטרה בנוגע לתופעת גניבות כלי הרכב והמספרים שהציפו את המשק בעיקר מנתוני חברות האיתור עד כה הוציאו את המשטרה מכליה והיא החליטה לחשוף את המספרים החלוטים, ולדווח על ירידה משמעותית שנאמדת סביב 19.7 אחוזים. מעבר לכך היא חושפת כי 25 אחוזים מכלל הרכבים שנגנבו מוחזרים לבעליהם או לחברות הביטוח. "זה נתון שלא מדווח לצערנו וחייבים לקחת אותו בחשבון", אומרת רפ"ק אפרת אלגריסי, ראש מחלק חקירות ביחידת אתג"ר בלהב 433 במשטרה, האמונה על טיפול ב"ראשי הנחש" שעומדים מאחורי תופעת גניבות הרכב בישראל.

בעוד שהציבור הישראלי מוצף בדיווחים על עלייה מתמדת בגניבות רכב, נתונים חדשים שנחשפו על ידי משטרת ישראל מציירים תמונה שונה לחלוטין. בראיון מיוחד לפודקאסט "פלילי" של מעריב חושפת רפ"ק אלגריסי כי בשנת 2024 חלה ירידה משמעותית של כ-20% בגניבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

השר לוין הציג פשרה לנשיא עליון והותקף בחריפות: "ניסיון הפיכה"
מתקפת המנע על לבנון: בצה"ל טוענים - זה מה שחיזבאללה מסתירים

היא מציינת כי "נכון לחודש יולי 2024 נגנבו 1,688 רכבים, לעומת 2,010 כלי רכב ביולי 2023", ומוסיפה כי מינואר 2024 ועד היום נגנבו 11,130 כלי רכב לעומת 12,143 בתקופה המקבילה אשתקד. זו ירידה של 19.7% - נתון מעודד למשטרה ולציבור". היא מדגישה כי הנתונים מבוססים על מערכות מדויקות של המשטרה, בניגוד לדיווחים של גורמים אחרים בתעשייה שהינם לכאורה בעלי אינטרסים. "אחר כך מעלים את הפרמיה וצריך לספק הסברים מדוע".

ראש מחלק החקירות ביחידת אתגר בלהב 433 במשטרה מציגה נתון מפתיע נוסף: "היום יש 4.1 מיליון  כלי רכב שנעים על הכביש, כ-3.5 מיליון מהם פרטיים וזאת לעומת כ-2.8 מיליון ב-2015.  למרות הגידול המשמעותי, אחוז הגניבות ירד מ-0.77% ל-0.48%". לשיטתה נתון זה מדגיש את השיפור באבטחת כלי הרכב ובפעילות המשטרה למניעת גניבות.

רפ"ק אלגריסי מתייחסת לפער בין הנתונים הרשמיים לבין הדיווחים בתקשורת ומחברות האיתור. "הנתונים שחברות האיתור מפרסמות אינם מדויקים", היא טוענת. "הם מתבססים רק על הרכבים המצוידים במערכות האיתור שלהן, ולא על התמונה המלאה".

נתון מעניין נוסף שעולה מהראיון הוא שיעור הרכבים המוחזרים לבעליהם. "כ-24% מהרכבים הגנובים מוחזרים לבעליהם או לחברות הביטוח", מציינת אלגריסי. "זה נתון שלא מדווח בדרך כלל".

למרות הנתונים המעודדים, רפ"ק אלגריסי מצביעה על אתגרים משמעותיים בהתמודדות עם תופעת גניבות הרכב:

מעברים פרוצים: "יש חמישה מעברים דומיננטיים שמהם עוברים רכבים גנובים, בעיקר באזור המרכז והדרום", היא מסבירה. "המשטרה פועלת לחיזוק הפיקוח במעברים אלה".

לידי מעריב הגיעו הפרטים המדויקים ומדובר בכ-39 מעברים שקיימים במדינה ומתוכם הבעיה החמורה ועיקר התופעה מתחוללת בחמשת המעברים שבאחריות משרד הביטחון וצה"ל. "מעבר תאנים באזור טול כרם, מעבר אליהו באזור קלקיליה, מעבר חוצ"ש כביש 5 רמאללה, מעבר רנטיס ומעבר מכבים.

"בתיעוד שנקלטו במצלמות משטרת ישראל רואים בבירור את הרכבים שחוצים את המעברים הללו באופן גלוי וקל. הבדיחה הרועמת היא שכדי להיכנס לישראל משטחי הרשות עוברים בידוק, וכדי לחזור לשטחי הרשות אין צורך בבידוק והמעבר חופשי ופתוח. גנבי רכב מגיעים דרך פרצות, מסתייעים בתושבי ישראל ויוציאם ל'עבודה' שלהם. הם מקבלים בסביבות אלף שקלים לכל רכב שנגנב ובחקירה סיפר לי חשוד: 'אין לי עבודה לא ידעתי מה לעשות. ראיתי פרסום בפייסבוק והגבתי, מפה לשם הפכתי לגנב רכב'. גבר בן 59 שנחקר אצלי, המבוגר בחבורה אמר שהיה לו משעמם והוא חיפש תעסוקה. הפרנסה בשטחים בעייתית והוא מצא משהו שמכניס לא מעט עבורו".

גניבת רכבים (צילום: דוברות המשטרה)
גניבת רכבים (צילום: דוברות המשטרה)

אתגרים טכנולוגיים: "היום מגיע אדם טכנולוגי שמניע את הרכב עם מחשב רכב או מפתח משוכפל," מתארת אלגריסי. המשטרה מנסה לקדם חקיקה שתגדיר החזקת מחשבי רכב כעבירה פלילית.

רכבים חשמליים: ישנה עלייה בגניבות של רכבים חשמליים, במיוחד מדגם BYD. "הסוללה של הרכב שווה כמעט מחצית משווי הרכב", מסבירה אלגריסי ומציינת יש גידול במספר כלי הרכב החשמליים - מ-4,491 כלי רכב חשמליים בשנת 2020 לעומת 141,000 כלי רכב חשמליים כיום.

ענישה מקלה: "העונש היום במדינת ישראל על עבירה של גניבת רכב הוא נמוך", טוענת אלגריסי. המשטרה פועלת לקידום ענישה מחמירה יותר.

רפ"ק אלגריסי מציינת כי 97% מכלל גנבי הרכב הינם תושבי השטחים ומדווחת כי קיימת עלייה מדאיגה במעורבות של קטינים בגניבות רכב. "מ-2023 ל-2024 יש עלייה של 17% בעצורים קטינים בעבירות אלה," היא מגלה. "הקטין הצעיר ביותר שנעצר היה בן 14".

הראיון מספק תובנות מעניינות על השפעת אירועים לאומיים על גניבות רכב. "באוקטובר 2023, עם פרוץ המלחמה, ראינו ירידה משמעותית בגניבות הרכבים בשל הסגרים", מספרת אלגריסי. "אבל בדצמבר הייתה עלייה משמעותית".

למרות הירידה בגניבות, אלגריסי מדגישה כי עדיין יש עבודה רבה. "זה לא תלוי רק בנו", היא אומרת. "בסופו של דבר, זה מכלול של גורמים במדינת ישראל שאמורים לטפל ולבלום את התופעה הזו".

היא מציינת כי המשטרה פועלת במספר מישורים: קידום חקיקה להחמרת הענישה, שיפור הפיקוח במעברים, שיתופי פעולה עם צה"ל ורשויות אחרות ופעילות מול הרשתות החברתיות למניעת פרסום והפצה של שיטות גניבה.

הנתונים והתובנות שחושפת רפ"ק אלגריסי מציגים תמונה מורכבת של תופעת גניבות הרכב בישראל. מצד אחד, ישנה ירידה משמעותית במספר הגניבות, אך מצד שני, האתגרים הטכנולוגיים והמשפטיים ממשיכים להציב קשיים בפני המשטרה.

הפער בין התפיסה הציבורית לבין המציאות, כפי שמשתקפת מנתוני המשטרה, מעלה שאלות לגבי אופן הדיווח והסיקור של התופעה בתקשורת ועל ידי גורמים בתעשייה. יתכן כי נדרשת שקיפות רבה יותר ושיתוף פעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים כדי לספק לציבור תמונה מדויקת יותר של המצב.

בסופו של דבר, למרות הירידה המשמעותית בגניבות, ברור כי המאבק בתופעה זו עדיין רחוק מסיום. שיתוף פעולה בין המשטרה, הרשויות, חברות הביטוח והאיתור, וכמובן הציבור, יהיה קריטי להמשך המגמה החיובית ולהפחתה נוספת בגניבות רכב בישראל.

לסיכום היא מציינת כי "מצפים מאיתנו לחסל את התופעה של גניבות הרכב ואנחנו מתמקדים בעיקר בראשי הנחש. באותם אלה שמעסיקים ושולחים את גנבי הרכב, הם השמנת שלנו, אותם אנחנו מפלילים במספר רב של אירועים וככה ממגרים את התופעה. לצערנו מעצר של גנב או 200 גנבים לא יחסום את התופעה, כי אחרי גנב שנתפס יקום גנב חדש. אנחנו מכוונים גבוה יותר, לחסל את המשחטות של הרכבים בשטחים ויש לנו יחידת מבצעים שעושה את זה, לעצור את הקמב"צים שמגיעים לישראל ואוספים מידע, לעצור את משתפי הפעולה מתוך שטחי ישראל וכמובן את אלו שמזמינים את העבודה".