גל מקרי הרצח והפשיעה החמורה במגזר הערבי שגואה בעיקר, בשנתיים האחרונות, והאצבע המאשימה המופנית במישרין או בעקיפין לעברה של המשטרה, מוביל גורמים בכירים ביחידת העילית להב 433 במשטרה, להדוף את הביקורת.

"הנתונים ברורים לכולם לא רק למשטרה והאחריות מוטלת גם היא לא רק על המשטרה אלא על גופים ומשרדים נוספים. אי אפשר לטעון שהחיסולים והשימוש בנשק מקורם בתרבות של המגזר אבל את האחריות יטילו רק על המשטרה. תפקידנו כמשטרה היא לבצע בעיקר אכיפה ועל משרדים רבים האחריות לדאוג לשינוי אותה תרבות, בין אם בנוגע להסברה, תקציבים בחינוך ועוד", אומרים אותם גורמים. 

עוד מכה למפכ"ל החדש: בכיר נוסף במשטרה הודיע על פרישה
תושב יבנה נדקר במהלך קטטה אלימה: הדוקר ובני משפחתו נעצרו

עוד מציינים, "יש לנו גם אחריות ובעיקר מצפים מאיתנו שנסכל אירועי פשיעה חמורים בזכות מידע מודיעיני אבל באותה נשימה כבלו לנו את הידיים באזיקים ונטרלו אותנו אחרי שאסרו עלינו את השימוש באמצעים טכנולוגיים כמו תוכנת הפגסוס. אנחנו מחויבים בסופו של דבר לאסוף ראיות ממשיות ולהוכיח כוונה או היערכות לביצוע פשע כי רק אז הפרקליטות תגיש כתבי אישום בעצם. בהיעדר אמצעים טכנולוגיים משמעותיים היכולת שלנו נפגמת באופן ניכר וזה בהחלט תורם לעלייה במקרי הרצח".

"אנחנו קוראים לממשלה לאשר לנו את השימוש בפגסוס לפחות במקרים של ארגוני פשיעה במגזר ובמקום שיש לנו מידע ודאי להיתכנות לביצוע חיסולים והתוצאות יהיו בהתאם. לא יכול להיות מצב שהארגונים מתוחכמים ביותר ועושים שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לרבות תוכנות עיקוב ואנחנו כמשטרה שצריכה לעבוד במחשכים נהיה ללא אמצעים. העבריינים כל היום מתעסקים באמצעים בכדי להערים עלינו ולהקשות עלינו בהשגת הראיות ואנחנו כמשטרה חייבים כלים כדי להביא תוצאות, ובהיעדר כלים איכותיים בידיים שלנו אז בעצם מסרסים לנו את היכולות".

יחידת הסייבר של המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
יחידת הסייבר של המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

בכירים במשטרה משמיעים טענות גם כלפי הפרקליטות בכל הקשור לפשיעה בכלל והטיפול בתיקי חקירה וכן לא חוסכים ביקורת מהיועצת המשפטית לממשלה שלעניות דעתם בחלק מהמקרים היא מתערבת מידי בעבודת המשטרה, גם כשמדובר במקרים שזה לא בתחום אחריותה או סמכותה לכאורה.

"לגבי הפרקליטות הגענו למצב שבטיעונים של היעדר כח אדם מספיק בפרקליטות לא יסייעו לנו לקדם חקירה או להגיש כתבי אישום במקרים שהם לא סקסים מספיק ויידרש להם זמן ממושך לנהל את התיקים וההוכחות בבתי המשפט. הפרקליטות פועלת כשלנגד עיניה, רצון לסיים את התיקים מהר ככל שניתן ואם יש מקרים שמסתמנת אפשרות להסדר טיעון כתב האישום יוגש. מנגד צריך להבין שלא בכל הפרשות זה עובד. אם עבריין או ארגון פשיעה מבין והם מבינים שככה עובדת המערכת הם לא ימהרו לחתום על הסדר טיעון ויסחבו את החקירה ואת התיק בבית המשפט שנים כשבינתיים הם ימשיכו לגלגל עשרות מיליוני ש"ח ולהוות סכנה".

עוד הם טוענים, "במקרים שבהם היועצת המשפטית לממשלה נדרשת לתת לנו אישור לפתוח בחקירה כמו במקרים של אישי ציבור לדוגמא, גם אחרי שהיא נותנת את האישור ומבינה את חומרת החשדות , היא ממשיכה לגלות מעורבות בתיק ולבקש שנגיש לה בכל פרק זמן פרטים על ניהול החקירה כמי שמפקחת כביכול על החקירה וזה לא תקין מבחינתנו".

"אנחנו גוף האכיפה של מדינת ישראל, אנחנו מנהלים חקירות ולעיתים בליווי פרקליט לצורך מיצוי אולטימטיבי של החקירה אבל לא ברור מאין היועצת המשפטית מבקשת בתוך כדי ניהול החקירה פרטים ודיווחים. זה בעיננו לא תקין כי מדובר בהתערבות יתרה בחקירה. אנחנו לא מחויבים על פי חוק לאשר כל דבר מולם ויודעים לעשות את העבודה".

תגובות יובאו לכשיתקבלו