נשיאת בית המשפט העליון (בדימוס), השופטת אסתר חיות, פרשה לגמלאות מכס השיפוט ב-16 לאוקטובר 2023 עם הגיעה לגיל 70, כשבוע וחצי בלבד לאחר הטבח שהתחולל כתוצאה ממתקפת החמאס ביישובי העוטף. למעריב נודע כי בשנת הלימודים האקדמית הבאה (תשפ"ה) היא תלמד סדנה ייחודית בבית ספר למשפטים במכללה האקדמית ספיר, המצויה בעוטף עזה בסמוך לשדרות. 

הסדנה הייחודית תהיה בנושא ״משפט ושואה״ והיא מיועדת לסטודנטים הלומדים בבית הספר למשפטים שבמכללה. השופטת חיות בעצמה היא דור שני להורים ששניהם ניצולי שואה מיהדות רומניה.  

ד״ר עידו עשת, דיקן בית הספר למשפטים כתב לסטודנטים: "בשם בית הספר למשפטים אני מבקש לברך את כב׳ הנשיאה בדימוס על בחירתה ללמד בבית הספר למשפטים בספיר ולהודות לה. אני משוכנע שתהא זו הזדמנות פז עבור הסטודנטים/יות שילמדו את הסדנה בהוראתה". 

נשיאת העליון לשעבר התייחסת במספר הזדמנויות בפומבי לנושא השואה. אחת ההתייחסויות ניתנה באסופת מאמרים פרי עטם של שופטי עליון בשם "זיכרון ומשפט" שפורסמה לפני כשנתיים בהוצאת יד-ושם. שם נכלל מאמר מטעמה בשם: "מי מגן על הפרט? כבוד האדם ותפקידם של בתי משפט עליונים בדמוקרטיה: לקחים מגרמניה". טענת הנשיאה במאמר, שלקח היסטורי מלמד "שהעצמאות השיפוטית ואי-התלות של השופטים ברמה המוסדית וברמה האישית הן הערובות החשובות לכך שתישאר בידי הפרט כתובת לפנות אליה לשם הגנה על זכויותיו". לטענה הזו היו גם מתנגדים באקדמיה, שחלקו עליה והאירו צדדים שונים באירועים ההיסטוריים בגרמניה באותה התקופה. 

מכללת ספיר (צילום: המכללה האקדמית ספיר)
מכללת ספיר (צילום: המכללה האקדמית ספיר)

המכללה האקדמית ספיר היא המכללה הציבורית הגדולה בישראל. מזה 30 שנה, המכללה רכשה לעצמה מוניטין של מצוינות אקדמית ושל מעורבות חברתית עמוקה בקהילות סביבה. כיום לומדים בספיר למעלה מ-7,500 סטודנטים וסטודנטיות ב-15 מחלקות אקדמיות, בבית הספר להנדסאים ובלימודים קדם וחוץ אקדמיים המכללה נערכת בנוסף לפתיחת מחלקה ללימודי תואר שני במשפטים. 

עוד מלמד בבית הספר למשפטים בספיר כבר מספר שנים כבוד השופט העליון בדימוס, ניל הנדל. חבר סגל נוסף הוא ד"ר רפאל ביטון, שהוא אחד ממועמדי שר המשפטים יריב לוין לבית המשפט העליון. 

בחודש אפריל פורסם, כי במסגרת החלטת הממשלה המפרטת את תוכנית החומש לשיקום יישובי הנגב המערבי, יועברו למכללה האקדמית ספיר 200 מיליון שקלים.