פיצוץ חזק התרחש היום (חמישי) ליד השוק ברמלה, במסגרתו ארבעה בני אדם נהרגו ושמונה נפצעו. שתי חנויות נשרפו; חולצו תינוק ואימו, נערה חסרת הכרה ועוד שניים. המשטרה מעריכה שהרקע פלילי. 

בעל משרד באזור האירוע סיפר ל"מעריב" כי הפיצוץ התרחש ב-16:42 רק ב-17:06 הגיעו כוחות המשטרה, כאשר תחנת המשטרה נמצאת 500 מטר מהזירה. הוא גם ביצע את השיחה לכוחות הביטחון מיד בתחילת האירוע. העד אמר: "זה מחדל לבוא לכאן ולהאשים את היועמ"שית ולהתחבק עם השוטרים  - זה לא מה שיעזור לרמלה".

בשיחה עם "מעריב", אמר מפקד מחוז תל אביב וראש אגף המבצעים לשעבר של המשטרה, אהרון אקסול: "זה לא סוד שבמגזר הערבי, לצערי הרב, ובערים מסוימות בכלל, המכוניות המתפוצצות והחיסולים בשנה האחרונה ואפילו בשנתיים האחרונות עלו מדרגה בצורה מאוד מדאיגה. אני חושב שארגוני הפשיעה מנצלים את הסיטואציה שהמשטרה עסוקה בלא מעט אירועים ולצערי הרב, הקשב שלה למקומות האלה ולארגוני הפשיעה לוקה בחסר. למרות שהמשטרה עושה פעילות מאוד אינטנסיבית, זה לא מספיק. לצערי הרב, הם מצליחים להגיע ולפגוע באנשים ובאזרחים, וזה דבר שמדאיג מאוד.

אני יכול לספר שאני יודע בוודאות מוחלטת שמפכ"ל המשטרה הנכנס, רב-ניצב דני לוי, מבין את גודל השעה ואת גודל האירוע. הוא מבין היטב שאם הוא רוצה להתמודד בצורה טובה, הוא חייב לתת קשב רב יותר לכל הסוגיה של הפשיעה במגזר הערבי, כל הסוגיה של ארגוני הפשיעה, גם יהודים וגם ערבים, ולכל הסוגיה של הביטחון האישי.

איתמר בן גביר בזירת האירוע ברמלה (צילום: ללא)
איתמר בן גביר בזירת האירוע ברמלה (צילום: ללא)

זה תהליך מאוד ארוך, זה לא תהליך קצר, אבל בעניין הזה אסור להתלונן רק בפני המשטרה. מי שיושב ורק מצפה שהמשטרה תפתור את הבעיות טועה. במגזר הפשיעה הערבי, לדעתי, מדובר בטעות. המשטרה היא רק חלק מהסוגיה. בישראל יש משולש: בצלע הראשונה, מערכות המשפט, ביניהן המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט; בצלע השנייה, חלק ממשרדי הממשלה; ובצלע השלישית, הרשויות המקומיות והערביות. אם כל הצלעות האלה לא יעבדו ביחד, לא יעזור כלום. אם רק צלע אחת תעבוד, תתפוס פה ותעצור שם, אבל לא תפתור את הבעיה. הבעיה היא עמוקה ושורשית.

אין ספק שהפיגועים שמתרחשים ברמלה, לדוגמה, היום זה ברמלה, מחר זה יכול להיות ביישוב אחר, הם מדאיגים, בעיקר בהיבט של ביטחון הציבור. אני מקווה מאוד שבסופו של דבר, במינוים החדשים במשטרה, נראה קצת עשייה אחרת".

מיכאל וידל, ראש העיר, התייחס לפיצוץ: "אנחנו ניצבים מול מציאות שלא הכרנו בעבר. רצף האירועים האלימים ברחובות העיר מחייב את כל גורמי המשטרה, מהשר לביטחון לאומי ועד המפכ"ל, לפעול לשינוי דחוף במצב. משפחות הפשע מנהלות סכסוכים מסוכנים שפוגעים באזרחים חפים מפשע, וזהו דבר שאסור שנשלים איתו. חציית הגבול הזו מחייבת אותנו לפעול בכל הכוח לעצור את האלימות בעירנו.

שוחחתי אישית עם מפקד מחוז המרכז  וכן עם גורמים בלשכת ראש הממשלה, והובטח לי שכל המשאבים הדרושים יוקצו לרמלה. בנוסף בהעדרי ממלא מקומי והמנכ"ל שוחחו גם עם המפכ"ל והשר לביטחון לאומי. כוחות גדולים ומיוחדים יכנסו לפעולה בעיר כבר הלילה, ויוקם חפ"ק ברמלה למיגור הפשע במטרה לשים סוף לטרור הפלילי שאנו חווים. 

דרשתי תגבור מיידי של כוחות שיסייע במאבק בפשיעה ויבטיח שתושבי רמלה יוכלו להרגיש בטוחים ברחובות העיר ובבתיהם. כבר מהלילה נקבל תגבור משמעותי של כוחות מגב שישקו בטחון ברחובות. אני קורא (שוב) לשר בן גביר הגיע הזמן לקחת אחריות! אתה השר ומחובתך לפעול להחזרת הביטחון לרחובות.

כפי שכבר הצעתי בעבר יחד עם חברי ראש העיר לוד, יאיר רביבו - יש פתרונות, והם מצויים בחקיקה שטרם התקבלה, כמו הכנסת השב"כ למאבק בטרור הפלילי, החמרת הענישה על שימוש בנשק בלתי חוקי, ומעצרים מנהליים לגורמים המעורבים בטרור הפלילי, כמו שנהוג במקרים ביטחוניים.

אנחנו ברמלה לא נוותר. אני אמשיך להיאבק למען הביטחון של כל אחד ואחת מכם, כי הביטחון האישי שלנו אינו בר משא ומתן. רמלה לא תישאר אדישה, לא נאפשר יותר את ההפקרות הזו ונפעל בכל הכוח להחזיר את השקט לעירנו. אני משתתף בצער משפחות ההרוגים ומאחל החלמה מהירה לפצועים. לצערי האירוע הזה תפס אותי שאני נמצא בחו"ל ואני עושה את דרכי חזרה לישראל".

מהמשטרה נמסר: "מדובר בפרסום שקרי ומגמתי המטעה את הציבור, תוך העברת ביקורת שכלל אינה רלוונטית למשטרה, שהרי המשטרה לא עוסקת בכיבוי שריפות ועפ"י זמני מיקום הניידות, שוטרים הגיעו לזירה תוך 6 דקות בלבד וניהלו את הזירה באופן מקצועי".