שוטרי המחוז הדרומי ממשיכים בפעילויות אכיפה נגד פשיעה שמקורה בחברה הבדואית בנגב. המשטרה פועלת בחודשים האחרונים באכיפה נחושה, שלעיתים עושה רושם שהיא ע"פ תרשים גאנט מסודר ולעיתים ע"פ מודיעין מזדמן. המבצעים מכוונים כנגד תופעות הירי, החזקת אמל"ח בלתי חוקי וכנגד מחוללי פשיעה, ביניהם משפחות פשע. 


מטרת האכיפה היא לסכל באופן ממוקד פעילות פלילית הפוגעת בשלום הציבור. המשטרה בכלל ומפקד המחוז הדרומי, ניצב אמיר כהן בפרט, מעוניינים להעמיק את מגמת הירידה בפשיעה והניצב יודע שהדרך להשיג זאת היא באיתור מחוללי פשיעה, עצירתם והעמדתם לדין.


עוד נוגעת הפעילות בסכסוכים אלימים מדממים בין פלגים שונים, שגורמים לאירועי אלימות ולפגיעה בחיי אדם במטרה ונעשה ניסיון למנוע הסלמה שלצידה פגיעה קשה. התקשור של הפעולות הללו לציבור, נראה שתורם לחיזוק תחושת הביטחון של האזרחים הנורמטיביים הסובלים מהפשיעה הזו. רק השבוע (שעוד לא הסתיים) התקיימו כמה פעולות משמעותיות. 

הותר לפרסום: משה יעלון היה היעד לפיגוע של חיזבאללה

היום פורסם על מבצע "בלימת חרום", שהתבצע בהנחיית מפכ"ל המשטרה, דני לוי. המבצע התקיים אתמול בערב (שלישי). בפשיטה של שוטרי המחוז הדרומי על מתחמי בתים ביישוב תל שבע נתפסו אמצעי לחימה ובנוסף נעצר לאחר מרדף תושב המקום, שהיה חמוש באקדח. מלבד הישגים אלה, מסגרת המבצע כיוונה להגברת הפעילות המשטרתית נגד גורמי פשיעה וכן לפגיעה קשה בתשתיות כלכליות.


בפעילות יזומה בהובלה של לוחמי יחידת מג"ן של מרחב הנגב ובשיתוף לוחמי חטיבת סה"ר, יחידת יואב ויחידת הכלבנים המחוזית, פשטו כוחות המשטרה על מתחמי בתים ביישוב. נתפס שם מצבור של אמצעי לחימה מסוגים שונים הכולל: 2 מטעני חבלה עם מערכות הפעלה, 2 מטעני נפץ מסוג 'כלימגור', 16 ארגזים שהכילו כ 16,000 תחמושת קליעית 5.56, טיל כתף מסוג 'מטדור' המשמש  לאימונים ונשק מסוג M16. 


מלבד החמוש שנתפס ונעצר כאמור, מחזיק המקום נעצר אף הוא לחקירה שמנוהלת בתחנת העיירות של מרחב הנגב. שוטרי החבלה של המחוז שהגיעו למתחמים, פעלו לאיסוף ראיות וממצאים תוך הסרת הסיכון לציבור ונטרול האמל"ח שנתפס. כלל המוצגים ואמצעי הלחימה שנאספו הועברו להמשך חקירה בתחנת העיירות ויתבצעו פעולות חקירה נוספות לאיתור ומעצר חשודים מעורבים נוספים.

מצבור נשק ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)
מצבור נשק ארכיון (צילום: דוברות המשטרה)

עוד פורסם אתמול על פעילות נוספת שהתקיימה במהלך סוף השבוע, במסגרת אותו מבצע ארצי. שוטרי תחנת ערד במחוז הדרומי, בסיוע לוחמי מג"ב דרום, חשפו בשטח פתוח בפזורת ערד מנהרה ובה מעבדת סמים מסוכנים בתווך התת קרקעי. המתחם נועד לייצור וגידול סמים מסוג קנאביס. 


המעבדה הכילה מעל 600 שתילים במשקל של כ 140 ק"ג ובמקום נתפס ציוד רב המשמש לפיתוח וגידול הסמים שהיו מיועדים להפצה בקרב הציבור. שווי הסמים שנתפסו מוערך במעל מיליון ש"ח. כך שפעילות האכיפה מוגברת גם נגד תופעות של עבירות החזקה, גידול וסחר בסמים. כלל המוצגים נאספו להמשך חקירה בתחנת ערד של מרחב הנגב ומתוכננות פעולות חקירה נוספות לאיתור ומעצר חשודים מעורבים.


ביום ראשון השבוע פורסם, כי ערב לפני, בפעילות יזומה של לוחמי חטיבת סה"ר, בילוש רהט בשיתוף יחידת מג"ן ויחידת הכלבנים המחוזית פשטו כוחות המשטרה על מתחם אירועים בכניסה לעיר רהט ובחיפוש שבוצע שם נתפס מצבור בו 15 רימוני רסס. במסגרת הפעילות נעצרו ארבעה חשודים: במתחם עצמו נעצרו מחזיק המקום ובנו, שהם תושבי העיר רהט ובנוסף להם, עוד שני תושבי השטחים, שוהים בלתי חוקיים, שנכנסו לארץ ללא אישורי כניסה. שוטרי החבלה שהגיעו למקום פעלו לאיסוף ראיות וממצאים תוך הסרת הסיכון לציבור ונטרול אמל"ח שנתפס.


על אף הפעילות הענפה הזו, בלילה שבין שני לשלישי התרחש אירוע של פריצה לבניין בעיריית רהט וגניבת כספומט מתוכו. שוטרי התחנה שהגיעו למקום בזריזות זיהו רכב חשוד שנמלט מהזירה. בסמוך לנתיב הבריחה בכביש אותר הכספומט. כמו כן, שלושה מקרי רצח התרחשו בעיר הזו בשלושת השבועות האחרונים. המשטרה יודעת שהמלאכה עוד רבה וכך גם תושבי הנגב הנורמטיביים, יהודים ובדואים כאחד.


רון וקנין סטודנט תושב באר שבע אמר לנו השבוע בנוגע לפעילות המשטרתית המוגברת הזו: ״אין לי ספק שזה רק על קצה המזלג, אני חיי באזור ואני יודע טוב מאוד כמו כולם כמה נשק וכמה עבודה עוד יש למשטרה לעשות שם. המצבור הזה הוא באמת כאין וכאפס לעומת מה שהם יכולים למצוא שם. הבעיה הזו מוכרת וידועה לכולם, אני שמח שהתחילו לעבוד ואני מקווה שזה באמת לא מאוחר מדיי ומעט מדיי. המדינה צריכה להתייחס לזה לא כאל נשק פלילי אלא כעל נשק שבבוא העת יכול לשמש לטרור, זה נכון לגבי כל נשק לא חוקי ולא חשוב באיזה מגזר. מצפה מהמדינה לעשות את השינוי הזה בתפיסה ולטפל בדברים האלה״.


ואחיד אלסאנע, תושב העיר ומנהל הרשות לביטחון קהילתי בעיריית רהט, אמר לנו השבוע: בתקופה האחרונה רואים כוחות גדולים ויש נוכחות משטרה בעיר". אך ואחיד סבור שזה עדין לא מספיק. "רהט שטח ענק, מורכב ממספר של 33 שכונות  ואזור מתחמים גדול, זה לא מאפשר נראות ונוכחות משטרתית בכל מקום", הוא אומר ומוסיף: "המשטרה כל הזמן מנסה אבל יש מושג שנקרא -השמיכה קצרה".