מערכת המשפט נמצאת בדריכות שיא לקראת החלטתו של שר המשפטים יריב לוין לגבי פרסום שמות מועמדים לנשיאות בית המשפט העליון, אשר לפי פסיקת בג"ץ המועד האחרון לפרסום הינו היום. בפני לוין עומדת ההחלטה האם למלא את הוראות בג"ץ, או לקרוא תיגר ולא לבצע את הוראות השופטים.

השלב הראשון במינוי נשיא לעליון, הוא בפרסום שמות המועמדים ברשומות. לאחר מכן, מתקיימת הצבעה בוועדה לבחירת שופטים. התוצאה של פרסום שמות המועמדים ברשומות, הינה בחירה של השופט יצחק עמית לנשיא העליון בשל שיטת הסניוריטי הנהוגה בבית המשפט העליון – לפיה השופט הוותיק ביותר הוא הנשיא.

בין הפטיש לסדן: האתגר הבלתי אפשרי של יריב לוין | מיכאל קליינר

לוין מתנגד לשיטה, ומעוניין למנות לתפקיד את השופט יוסף אלרון. בשל שיטת הסניוריטי, מקום המדינה בכל פעם היה מועמד אחד לתפקיד נשיא העליון והוא זה שנבחר לתפקיד. לראשונה בהיסטוריה, שופט עליון הגיש מועמדות לנשיאות העליון תוך אתגור שיטת הסניוריטי. לוין, שמעוניין לשנות את השיטה, אימץ את מועמדותו של אלרון.

עם זאת, לוין נמצא במיעוט בוועדה לבחירת שופטים. במחנה של לוין יש שלושה חברי וועדה מהקואליציה, למול שישה מתנגדים – חברת אופוזיציה, שני חברי לשכת עורכי הדין ושלוש שופטי עליון. הכוח היחיד של לוין לבלום את מינויו של יצחק עמית כנשיא העליון, הוא פשוט לא לאפשר דיון בנושא. לוין פעל בצורה זו, ובשל כך הוגשה עתירה לבג"ץ אשר קבע כי על לוין להניע את התהליך שיביא לבחירתו של עמית כנשיא.

יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לוין יכול לפרסם את השמות ברשומות, להחליט שהוא לא מפרסם את השמות – או אפילו להתפטר מתפקידו בכדי שלא יהיה חייב למלא את פסיקת בג"ץ, כפי שעשה יולי אדלשטיין בעבר. האופציה כי לוין יתפטר מתפקידו נראית רחוקה ביותר. הסיכוי הגבוה ביותר הוא כי לוין יפרסם את השמות ברשומות, אך יעכב את הדיון בוועדה לבחירת שופטים בנוגע למינוי נשיא עד לעתירה נוספת בעניין.

בנוסף לכך, לאחר שעמית ייבחר לנשיא העליון, לוין צפוי שלא לעבוד איתו כלל. הדברים נלמדים מתוך דבריו של לוין מיד לאחר פסק הדין של בג"ץ שהורה על הנעת ההליכים לבחירת נשיא לעליון: "לא אוכל לעבוד עם נשיא שמונה באופן בלתי חוקי בידי חבריו, ושאינו לגיטימי בעיני ציבור עצום. הצו חסר האחריות רומס את הדמוקרטיה ואת דרך ההסכמות שנסללה בחודשים האחרונים, ומחזיר את ישראל אחורה".

במידה ולוין לא יפרסם את שמות המועמדים ברשומות, בג"ץ צפוי להורות על רישומם בעצמו. כך גם יהיה המצב במידה ולוין יחליט שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בכדי למנות את עמית לנשיא. עם זאת, במידה ולוין יחליט שלא לעבוד עם נשיא שמינויו נכפה עליו, לעמית צפויים אתגרים לא מעטים כנשיא בית המשפט העליון והרשות השופטת.