שר העבודה יואב בן צור שלח הבוקר (רביעי) מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גלי בהרב-מיארה, בו הוא דורש ממנה לאלתר לעצור את מסע הפגיעה המתמשך בעשרות אלפי משפחות ופעוטות חסרי ישע. זאת, על ידי הוראתה הלא חוקית ליועצת המשפטית במשרד העבודה לפעול נגד החלטת הממשלה ומדיניות השר ושלא לחתום על פרסום מבחני התמיכה ובכך למנוע מעשרות אלפי הורים זכאות לסבסוד תוך פגיעה אנושה ברווחת אותן משפחות, אשר כורעות תחת הנטל הכלכלי הכבד ימים ספורים קודם החגים.

במכתב פרש השר בפני היועצת המשפטית את הסדר החוקי והמשפטי במדינת ישראל: "החלטות ממשלה מחייבות את כל שרי הממשלה ואת משרדיה ואת כל הפקידים לרבות הפקידות הבכירה ולרבות אותך כיועצת משפטית לממשלה. בנסיבות אלו, ההנחיה שהעברת ליועצת המשפטית ולחשב הכללי של משרדי שלא לחתום על מבחני התמיכה שנקבעו ואושרו בהחלטת ממשלה, כמו גם פנייתך שבסימוכין המורה לי שלא לציית להחלטת הממשלה, הינה הנחייה נעדרת סמכות החותרת תחת יסודותיו הדמוקרטיים של השלטון בישראל".

בלבנון טוענים: 19 הרוגים מאז הבוקר; פגיעה ישירה בסער - שני פצועים במקום
רוסלנה רודינה לא שותקת יותר על אייל גולן ודניאל גרינברג: "מרגיש כמו קרקס"

השר הביא ראיה לדבריו, וצוטט את פסיקת כבוד נשיאת בית המשפט דאז דורית בייניש בבג״ץ 4646/08 יואל לביא נ' ראש הממשלה: "הצבת מחסום מראש בפני הרשות המוסמכת בנסיבות בהן קיימת מניעה משפטית לקבלת החלטה או לעשיית מעשה, ראוי שתתבצע בדרך של מתן חוות-דעת משפטית הקובעת כי ההחלטה או המעשה הינם בלתי חוקיים או אסורים לפי דין. חוות-דעת משפטית זו תונח בפני הגוף המוסמך, ותחייב אותו בקבלת ההחלטה שהסמכות לה מסורה בידיו. ככלל, החובה והאחריות לפעול בהתאם לחוות-הדעת האמורה מוטלת על הרשות המוסמכת, ואל ליועץ המשפטי לאכוף בעצמו את חוות דעתו שניתנה בכובעו הייעוצי - פרשני".

יואב בן צור (צילום: משרד העבודה והרווחה)
יואב בן צור (צילום: משרד העבודה והרווחה)

השר חתם את מכתבו במילים אלה: "ברור ומחוור כי כאמור, החלטת הממשלה מחייבת אותי ואת כל הדרגים המקצועיים, והחלטתך לסכל את מימושה מהווה פגיעה חמורה בצבור ההורים של ילדי המעונות והמשפחתונים. הואיל וכן, אבקש להורות ליועצת המשפטית של משרדי לחתום לאלתר על מבחני התמיכה בהתאם להחלטת הממשלה, ובכך יתאפשר לפרסם את מבחני התמיכה כבר היום".