היום (שלישי) בשעה 11:00 נפתח טקס פרישתו של מ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, לאחר כשנה בה לבית המשפט העליון אין נשיא קבוע. את פוגלמן יחליף השופט יצחק עמית, והוא יכהן כמ"מ נשיא בית המשפט העליון. עמית, לפחות כעת, לא יכהן כנשיא קבוע, בשל חילוקי דעות לגבי בחירת נשיא בין השופטים לבין שר המשפטים יריב לוין.

כזכור, לפני כשנה פרשה מתפקידה השופטת אסתר חיות שהייתה נשיאת בית המשפט העליון. יחד איתה פרשה השופטת ענת ברון. השתיים פרסו מכס השיפוט בהתאם לחוק, בהגיען לגיל 70. מאז, מתקשים שר המשפטים ושופטי העליון להגיע לפשרה בעניין המינויים החדשים ושיטת המינוי. לאור זאת, השר מסרב לכנס את הוועדה למינוי שופטים כבר זמן ממושך, בניגוד לנוהל התקין. כך בית המשפט העליון מתנהל כבר כשנה עם 13 שופטים במקום 15.

"עמדה מופרכת": יועמ"ש הנהלת בתי המשפט תוקף את יריב לוין

השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת, השופט פוגלמן חוגג 70. התאריך הרשמי הוא יום ראשון הקרוב. בפרישתו, מספר השופטים בבית המשפט העליון יצנח ל-12 בלבד. לצד החוסר בשופטים, שנובע כאמור מאי ההסכמות בניין הליכי המינוי, ישנו חוסר בנשיא קבוע לבית המשפט העליון כבר כמעט שנה.

לאחר קריסת המשא ומתן בעניין כינוס הועדה למינוי שופטים כמקובל, שופטי בית המשפט העליון הוציאו פסק דין בו הורו לשר המשפטים לוין לכנס את הוועדה בכדי למנות נשיא ומשנה לנשיא בית המשפט העליון. לוין התבצר בהתנגדותו לשיטת בחירת השופטים ופרסם את כלל שמות שופטי העליון כמועמדים לתפקידים הללו. השופטים בתגובה למהלך זה של לוין הסירו את מועמדותם

יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יצחק עמית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת, טקס פרישתו של השופט פוגלמן מתקיים בצל המהלכים של שופטי העליון למינויו של השופט יצחק עמית לנשיא קבוע של בית המשפט העליון. הטקס, שיועבר בשידור חי באתר מעריב, צפוי לכלול אמירות נגד התנהלותו של שר המשפטים יריב לוין. לוין צפוי לנכוח בטקס ולא לנאום בו. 

יריב לוין וגלי בהרב מיארה בטקס חילופי מ''מ נשיא העליון השופט (צילום: אורן בן חקון)
יריב לוין וגלי בהרב מיארה בטקס חילופי מ''מ נשיא העליון השופט (צילום: אורן בן חקון)

היועמ"שית גלי בהרה מיארה אמרה בטקס החילופים: "חובת האמונים הציבורית דורשת מאיתנו לדאוג לכך שהשלטון יפעל בהתאם לדין. עיקרון שלטון החוק שזור בפסיקתו של השופט פוגלמן. אין אדם מעל החוק. מאז השבעה באוקטובר אנחנו נלחמים ומתמודדים על כאב ואובדן. מדי יום אנחנו נחשפים גם לאור, גבורה של לוחמים וכוחה של החברה הישראלית. אבקש לחזק את משפחות החטופים. אינני מסוגלת לדמיין את הכאב שאתם חווים".

"השבת כל החטופים בהקדם היא חובה מוסרית. הניסיונות לפרק את המנגנונים המשטריים השומרים על שלטון החוק מורגשים ונוכחים. זה המשך ישיר של מה שנקרא הרפורמה המשפטית. החברה הישראלית חזקה אך הדמוקרטיה שלנו שבירה.  המשמעות של בית עליון מוחלש היא שלטון ללא בקרה. פגיעה בזכויות אדם בהכרח והתעצמות של תופעות כמו קידום מקורבים אי השתתפות בנטל ושחיתות שלטונית. תופעות שתוצאתן היא פגיעה בחוסנה של המדינה".