תביעות בסכום חסר תקדים הוגשו לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי כ־250 נפגעי טרור ובני משפחותיהם נגד הרשות הפלסטינית וארגון חמאס. התובעים דורשים פיצויים בסך של למעלה מ־1.75 מיליארד ש”ח, בגין אחריותם של הנתבעים לביצוע, עידוד ומימון פעולות טרור, כולל המתקפה הרצחנית שהתרחשה ב־7 באוקטובר 2023.

שתי התביעות, המייצגות נפגעי טרור מהטבח ב־7 באוקטובר וכן קורבנות מאירועי טרור קודמים, הוגשו בהובלת עורכי הדין ברק קדם ואריה ארבוס ממשרד "ארבוס קדם צור".

קיבוץ בארי אחרי הטבח (צילום: רויטרס)
קיבוץ בארי אחרי הטבח (צילום: רויטרס)

סך התביעות, הכוללות דרישה לפיצויים בסך מיליארד ש”ח ו־750 מיליון ש”ח, מצטרף לתביעה נוספת בסך 200 מיליון ש”ח. התביעות הוגשו כאמור על ידי נפגעי מתקפת הטרור באזורים הדרומיים של ישראל, לרבות קיבוצים בעוטף עזה ומסיבת הנובה, בה נרצחו מאות אזרחים ישראלים, רבים נוספים נפצעו, וישראלים רבים נחטפו לעזה. לתביעות הצטרפו גם משפחות של קורבנות טרור אשר קדמו לטבח בדרום. התביעות נסמכות על החוק החדש לפיצוי קורבנות טרור, שנחקק בשנת 2024, המאפשר פסיקה של פיצויים עונשיים כנגד מממני הטרור.

“הרשות הפלסטינית לא רק שלא נקטה צעדים לסיכול פעולות הטרור, כפי שהתחייבה בהסכמים הבינלאומיים, אלא אף יזמה, תמכה ומימנה את הטרור", מצוין בכתב התביעה. “היא המשיכה להסית ולהפעיל את ארגוני הטרור, ובין היתר יזמה את המתקפה הרצחנית באוקטובר 2023, תוך מימון ותמיכה במחבלים ובמשפחותיהם".

מסיבת הנובה לאחר הטבח (צילום: יוסי זמיר, פלאש  90)
מסיבת הנובה לאחר הטבח (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

עוד נטען בתביעה כי חמאס, בשיתוף עם ארגונים נוספים, היה הגורם המרכזי לביצוע המתקפה, ובכך שימש זרוע הביצוע של המדיניות הפלסטינית להוצאת פיגועים לפועל.

עורכי הדין ממשרד ארבוס קדם צור מסרו בתגובה: “זוהי הדרך להילחם בטרור – לייבש את מקורות המימון שלו. באמצעות פסיקת פיצויים עונשיים לנפגעים אנו שואפים לגרום להפסקת התמיכה הכספית והלוגיסטית בטרור".

במסגרת ההליך המשפטי, בית המשפט נענה לבקשת התובעים והורה על עיקול של 410 מיליון ש”ח מכספי הרשות הפלסטינית, זאת בכדי להבטיח את התשלום במידה והתובעים יזכו במשפט. מדובר בסכום משמעותי שכבר הוקפא ונמצא תחת פיקוח, מה שמעניק לנפגעים תקווה לקבלת פיצוי הולם על הנזקים הקשים שנגרמו להם.