במהלך חג הסוכות האחרון, אירעו שלושה מקרים של גביית דמי חסות (פרוטקשן) באזור הגליל העליון. בשלושת האירועים, הונחו בקבוקי בנזין בידי עבריינים סמוך לגדרות של עסקים שונים: שניים באזור התעשייה צח"ר והשלישי בחוות הלולים בקיבוץ כפר הנשיא.

אירועים אלו מתווספים לשרשרת מקרים נוספים שהתרחשו במהלך החודשים האחרונים, ביניהם ירי על בית הספר האזורי בצח"ר ופגיעה בארבע חוות סולאריות בקיבוצים גדות, מחניים, חולתה וכפר בלום. תיעודים בלעדיים שהגיעו לידינו חושפים את פעולות גובי דמי החסות נגד העסקים בגליל העליון, בהם מאוימים עשרות בעלי עסקים. תופעת הפרוטקשן באזור נובעת מפעילותן של שתי משפחות פשע מטובא-זנגריה, המונות כ-200 איש ושולטות באזור.

פרוטקשן בגליל העליון (צילום :מצלמות אבטחה)

זוהר כהן, ממובילי ארגון "עד כאן" למאבק בפרוטקשן, מתאר את מציאות החיים הקשה באזור: "הפרוטקשן התחיל להרים ראשו מחדש לפני כחודש וחצי. בתקופת הלחימה הייתה קצת הפוגה, אך לא חלף זמן רב עד שתקפו שוב שתי חוות סולאריות, במחניים ובגדות. הם חדרו לשם בלילה עם טרקטורונים וגרמו לנזק של 300,000 שקלים. מקרה דומה התרחש גם בכפר בלום, שם נופצה חווה סולארית. לאחר מכן, היה מקרה חוזר בגדות ובחולתה, שבו נגרם נזק כבד לחוות הסולאריות״. כהן מוסיף כי "בעיניי העבריינים, חברות אלו נראות כיעד הנושא רווח כלכלי גבוה״.

אל תשאירו את הילדים שלכם מאחור? לחצו כאן לשיעור ניסיון ללימודי אנגלית בשיטת AI

פרוטקשן בצפון (צילום: ללא קרדיט)
פרוטקשן בצפון (צילום: ללא קרדיט)

כהן וחברו יריב בן עמי, שבעצמו בעל עסק בקיבוץ הגושרים אשר נפגע מתופעת הפרוטקשן, ייסדו את ארגון "עד כאן" לפני כשנה כדי להיאבק בתופעה. לדבריי כהן, התחדשות תופעת דמי החסות מתבטאת במתקפות כמעט יומיומיות, והקושי הכלכלי והנפשי שבעלי עסקים נאלצים לשאת הפך את הצורך בהתארגנות הכרחי. "השיטה של הפשע המאורגן והפרוטקשן עברה שינוי. הגובים כבר לא באים בדרישות ישירות, אלא מציעים לכאורה 'שירותי שמירה', כמובן בתשלום. אומרים ׳נשמור לך על העסק אם תשלם לנו׳״, מתאר כהן. "בעלי עסקים מוצאים עצמם לכודים במלכוד – אם לא ישלמו, הם עלולים למצוא את עצמם תחת מתקפות. עם זאת, רבים מוצאים עצמם נכנעים ומשלמים סכומים גבוהים רק כדי למנוע פגיעה בעסק. סכומים אלה יכולים לנוע מ-3,000 שקלים בחודש ועד עשרות אלפים. בעלי עסקים שלא משלמים לגובים - חווים איומים, הצתות ופגיעות ישירות בעסק״.

פרוטקשן בצפון (צילום: ללא קרדיט)
פרוטקשן בצפון (צילום: ללא קרדיט)

כהן מספר כי בימי חג הסוכות נרשמו עוד שלושה מקרי פרוטקשן נוספים, שבמהלכם נתלו בקבוקי בנזין סמוך לעסקים כמעין איום חד-משמעי על בעלי העסקים, "אם לא תשלם – נשרוף את העסק שלך״. לדבריו, זהו הסמל המוסכם בצפון להבעת איום דרך גביית דמי חסות. ״חלק מבעלי העסקים שקיבלו את האיומים האלה בחג לא נכנעו אליהם ופנו למשטרה. אנו מחכים לתשובות ומקווים שהמקרים יטופלו והעבריינים יתפסו. אם לא יטפלו בתופעה הנרחבת - לאן המפונים יחזרו אחר כך? לשטחים שרופים?״, הוסיף כהן.

פרוטקשן בצפון (צילום: שקד שדה)
פרוטקשן בצפון (צילום: שקד שדה)

כהן מדגיש כי הבעיה המרכזית היא היעדר קרן ממשלתית שתפצה נפגעי פרוטקשן: "היה ניתן לפתור זאת במהרה אם הייתה קיימת קרן כזו שמבטחת את בעלי העסקים המאוימים. כך הם לא היו נכנעים - כי היו יודעים שיש להם כיסוי", הוא אומר. "לצערי, הרשויות גוררות רגליים – החל מראשי רשויות ועד משרדי הממשלה. הטיפול בנושא הפרוטקשן הוא לא פופולרי משום מה. גם כאשר מבוצעים מעצרים, בדרך כלל העבריינים משתחררים לאחר זמן קצר בשל היעדר הוכחות ומסתובבים חופשיים, מה שמציב את בעלי העסקים תחת איומים מתמידים״. 

הוא מוסיף עוד כי "כולם יודעים מי הם אותם גורמים עברייניים, אך לא מצליחים להשתלט עליהם. אמנם אנו עדיין במלחמה והמצב בצפון אינו קל, אך ללא טיפול שורשי בתופעת הפרוטקשן, התושבים יחזרו למציאות לא נעימה״.