בכל ההיסטוריה של מדינת ישראל, הוכרז פעם אחת בלבד על נבצרותו של ראש הממשלה. היה זה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, שהכריז על נבצרות של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון לאחר שזה לקה באירוע מוחי. גם אז, הנבצרות שהוכרזה הייתה על רקע רפואי.

הרעיון המסוכן בו היועמ"שית משתעשעת, במסגרתו היא תוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות "מהותית", הוא רעיון שהומצא רק לאחרונה ובמיוחד בשביל נתניהו. אף אחד, מעולם, לא קבע שליועמ"שית יש את הסמכות להוציא ראש ממשלה לנבצרות "מהותית".

לאחר שבלשכת היועמ"שית התחילו לשקול ברצינות את האפשרות של הוצאת נתניהו לנבצרות, הכנסת תיקנה את חוק יסוד הממשלה בצורה שמבהירה כי היכולת להוציא ראש ממשלה לנבצרות שמורה למקרים רפואיים בלבד. מעבר לכך, בכל מקרה אחר, הסמכות להפיל ממשלה שמורה לחברי הכנסת והממשלה בלבד.

בעתירות נגד החוק, היועמ"שית נעמדה באופן מובהק לצד העותרים ונגד הממשלה – בדרישה כי החוק יבוטל. השופטים ממש לא קיבלו את הטענות של היועמ"שית, אבל קבעו כי החוק יחול רק מהכנסת הבאה. בשום שלב לא נקבע כי החוק הנוכחי קובע כי היועמ"שית יכולה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות מהותית, אך אי הבהירות לגבי סמכות היועמ"שית, שיכולה להביא אותה לפרשן את החוק בצורה שתביא לכך שהיא יכולה להכריז על נבצרות מהותית של נתניהו, נשארה עד לכנסת הבאה.

בעיקרון, ברגע שהיועצת המשפטית לממשלה תהיה מעוניינת להכריז על נבצרות נתניהו היא תצטרף להודיע למזכיר הממשלה על הצורך לכנס ישיבה בכדי להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה. בשלב הראשון הנבצרות תהיה זמנית, למשך 100 ימים. ביום ה-101, הממשלה תיפול. הכנסת תוכל להקים ממשלה חדשה ובמידה והכנסת תתפזר הממשלה תצטרך לבחור ראש ממשלה חדש, שהוא גם חבר כנסת, גם שר וגם מסיעת הליכוד דווקא, סיעתו של נתניהו, שיכהן כראש הממשלה עד להקמת הממשלה הבאה.

כמובן שהדברים לא ילכו חלק ליועמ"שית. על פי הצפי, מיד לאחר ההכרזה על נבצרות מהותית, ראשי הקואליציה יבהירו ליועמ"שית שהם לא מכירים בסמכותה וככל הנראה אף יצביעו על פיטוריה. לאחר מכן יוגשו עתירות לבג"ץ, גם בנוגע להוצאת נתניהו לנבצרות וגם נגד פיטורי היועמ"שית.

בג"ץ יצטרך להכריע האם ליועמ"שית בכלל יש סמכות להכריז על נבצרות "מהותית", ובמידה ויש סמכות שכזאת באופן עקרוני, האם יש להכריז על נתניהו כנבצר מתפקיד ראש הממשלה. גם אם שופטי בג"ץ יכריעו שיש להוציא את נתניהו לנבצרות, זה לא סוף פסוק. השאלה העיקרית היא האם הכנסת והממשלה יצייתו לפסיקה כזאת אשר תביא להפלת הממשלה.

כאמור, הסוגייה הראשונה בהוצאת נתניהו לנבצרות מהותית, היא האם ליועמ"שית בכלל יש את הסמכות להוציא אותו לנבצרות שכזאת. ראשי הקואליציה היו ברורים אמש. מבחינתם כל ניסיון להוציא את נתניהו לנבצרות, גם אם לדקה, הוא ניסיון הפיכה. המשמעות היא שבמידה והיועמ"שית תכריז על נבצרות נתניהו, הם לא יצייתו לה. במידה ובית המשפט יורה אף הוא על נבצרות נתניהו, הם לא יצייתו גם לפסיקה של בית המשפט העליון. מבחינתם, כל החלטה או פסק דין שתוצאתו העברת נתניהו מכהונתו, גם אם באופן זמני, הוא ניסיון הפיכה נגד הממשלה.

המשמעות של אירוע שכזה היא קרדינלית למדינת ישראל, ועלולה לפגוע במדינת ישראל באופן אנוש. אירוע בו יועמ"שית או בג"ץ מורים על הפלת ראש ממשלה מתפקידו, כשיש לו ממשלה וקואליציה יציבות ביותר, הוא אירוע חמור ביותר. במידה ואכן ראשי הקואליציה יעמדו במילתם ולא יצייתו לכך, מדינת ישראל תיכנס למשבר חוקתי ותעלה השאלה כבדת המשקל: למי יצייתו הרמטכ"ל והמפכ"ל?

באירוע שכזה, כפי שאמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, הטנקים יכריעו. אם הצבא והמשטרה יבחרו לציית לשופטים התוצאה תהיה אחת, ואם הצבא והמשטרה יחליטו לציית לנבחרי הציבור התוצאה תהיה אחרת. כך או אחרת, אירוע שכזה ישנה את מדינת ישראל בצורה דרסטית שכזאת, שאף אחד מאיתנו לא רוצה אפילו לדמיין.