הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש למ"מ שר המשפטים ולמ"מ מנכ"לית המשרד את דוח הפעילות לשנת 2020 המתפרסם הבוקר ומעלה בין היתר שיקוף של המשבר החברתי הקשה שהחברה הישראלית חווה בשל מגיפת הקורונה. במהלך השנה נעשו 296,509 פניות למוקד הטלפוני של הסיוע המשפטי, עלייה של כ־31,000 פניות לעומת 2019 (11.7%). זהו מספר שיא של פניות למוקד הסיוע.
בשנת 2020 (עד סוף נובמבר) נפתחו 22,475 תיקי חובות, מתוכם 9,768 בקשות לפשיטת רגל והליכי חדלות פירעון, עלייה של כ־40% לעומת מספר הבקשות ב־2019. במהלך שנת 2020(עד סוף נובמבר), נפתחו בנושא ביטוח לאומי 6,177 תיקים, יותר ממחציתם גמלאות לנכים, לרבות סיעוד.
לדברי עו"ד מרב שיבק, ממונה ארצית תחום אזרחי בסיוע המשפטי, "תחום החובות מאפיין אוכלוסיות מוחלשות ועניות, ולצערנו בשנים האחרונות הוא גדל בהתמדה יחד עם הגידול בפעילות הסיוע המשפטי. החל ממאי 2020, וכתוצאה ממשבר הקורונה, אנו חשים בהאצה בקצב פתיחת התיקים בבקשות לחדלות פירעון שהוגשו בידי לקוחות הסיוע המשפטי. אנו מעריכים שבשנת 2021 כמות התיקים הנפתחים תגדל".
ב־2020 נרשמה עלייה של 22% בפניות לסיוע המשפטי להוצאת צווי הגנה עקב אלימות במשפחה. בחלק מהמחוזות נרשמה אף עלייה דרמטית יותר. במסגרת ההיערכות לקראת מצב החירום והטלת הסגרים, הוקם מנגנון מיוחד בסיוע המשפטי להקפצת עורך דין לבית המשפט בתוך שעה כשיש פונה לצו הגנה.
מבדיקת הסיוע המשפטי עולה כי 62% ממבקשי הסיוע המשפטי בהוצאת צווי הגנה במהלך 2020 היו נשים ו־38% גברים. יצוין כי אחוז גבוה מהפונים לייצוג באמצעות הקו החם ביקש צו הגנה כנגד בן משפחה, בהם הורים שביקשו הגנה מפני בן בגיר, או חשש מאחים או בני דודים. במערך ייצוג נפגעי עבירות המין בסיוע המשפטי בשנת 2020, התקבלו 424 פניות חדשות, עלייה של 70% ביחס לנתוני התקופה המקבילה ב־2019.
השר בני גנץ אמר: "יחידת הסיוע המשפטי היא מרכיב חיוני במשרד המשפטים, ופעילותה הפכה לקריטית בתקופת הקורונה. נעמיק את יכולות המשרד בתחום, ונדאג לערוך רפורמות שיסייעו לאזרחי ישראל בתקופת הקורונה, בדגש על הפגיעה הכלכלית".
מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקבי הוסיפה: "לסיוע המשפטי תפקיד חשוב ומשמעותי בקידום השוויון בפני החוק, גם כלפי אלה המתקשים לעמוד בעצמם על זכויותיהם".