סנ"צ יוגב אטיאס קצין אגף המבצעים של מרחב נגב במשטרה מסכם חצי יממה מאז הפיגוע הנורא בבאר שבע. בשיחה היום (רביעי) עם "מעריב" הוא משחזר את רגעי האימה: "אתמול סמוך לשעה 16:08 התחיל המחבל את מסע ההרג שלו כשהוא דרס את רוכב האופניים שנוסע על דרך חברון. לאחר מכן הוא נכנס לתחנת הדלק ושם דקר אישה שהייתה שהם. לאחר מכן המשיך המחבל בנסיעה לכיוון מרכז one - מרחק נסיעה של שתי דקות, נכנס לאחת החנויות ודקר אנשים. הוא יצא מהחנות, נכנס לרכבו והגיע לכיכר, נגד כיוון התנועה. לאחר שפגע ברכב, הוא יצא החוצה והחל לדקור אדם אחר כשהוא מחפש קורנות נוסף". 

"שני אזרחים, בהם נהג אוטובוס, גילו תושייה", אומר סנ"צ אטיאס. עוד הוא מספר כי נהג האוטובוס שוחח תחילה עם המחבל, שניסה, מצידו, לפגוע בו עם הסכין, אז "נהג האוטובוס ירה לעברו, כמו גם האזרח הנוסף. משטרת ישראל קיבלה את הדיווח כארבע דקות אחרי אירוע הדריסה, כשבזמן הזה המחבל כבר הגיע למרכז הקניות והמשיך במסע ההרג שלו", מוסיף קצין המבצעים.  

עוד הוא מספר כי כוחות המשטרה הגיעו אל הזירה לאחר שהמחבל נוטרל. "המשימה המרכזית הייתה לחפש ולאתר אם יש מעורבים נוספים, בעצם סגירת הזירה ופתיחת צירי פינוי על מנת לטפל בנפגעים", סיפר. 

קצין המבצעים של מרחב נגב מציין כי: "החל מאתמול אנחנו נמצאים בפריסה נרחבת מאוד, גם של כוחות יס"מ, וגם של כוחות מיוחדים ומקצועיים. כוחות של מרחב נגב נמצאים במרכזי הקניות, בשווקים, בצירים ובסמוך למוסדות החינוך. הכוונה היא לחזק את תחושת הביטחון של התושבים אחרי מקרה כזה קשה, ולתת מענה מהיר ככל שניתן. נהיה פה בפריסה רחבה בימים הקרובים לפחות בתקופה הקרובה".

לא הייתם ערוכים לאירוע כזה?
"לא היה מודיעין לאירוע הזה . מדובר במפגע בודד, לא בהתארגנות. מי שאמון על סיכול פח"ע במדינת ישראל זה שירות הביטחון הכללי בשיתוף משטרת ישראל ואנחנו בתוך למידת האירוע. בינתיים, שני האחים שלו נעצרו בחשד שלא מנעו ממנו לבצע את המעשה הנורא והצוות המשותף יסיים את הבחינה ויציג את הממצאים".

תושבים טענו אתמול שחסרים כוחות משטרה בבאר שבע.
"כמעט 24 שעות אחרי האירוע אנחנו הבנו יותר את הדברים. צריך להבין שההודעה התקבלה כארבע דקות אחרי תחילתו של האירוע, שהתקבל תחילה כאירוע דריסה ולא היה ידעו על פיגוע".

"מפכ"ל המשטרה הכין תכנית מאד סדורה לכלל 5,000 השוטרים במשטרת ישראל. למשטרה יש שלל משימות, הן בתחום הפח"ע, הן בתחום הסדר הציבורי והן בתחום הפלילי", מוסיף אטיאס. "בבאר שבע הפנמנו שתחנת המשטרה שפה צריכה בהחלט כוחות נוספים, לכן הוקם כוח משימה שפועל על ידי יס"מ נגב. נשמח לעוד תקנים נוספים. גוף ביטחוני ישמח לקבל כוחות נוספים, אומרים את זה גם המפכ"ל ומפקד המחוז, אבל אנחנו עדיין תמיד עושים את המקסימום כדי לבצע את הטוב ביותר. זה תפקיד המשטרה ואין לנו משטרה אחרת. בסופו של דבר זה התפקיד שלנו לנווט את הכוחות".

על הביקורת סביב העיכוב בתחנת המשטרה של האזרחים שגילו תושייה ונטרלו את המחבל, אומר סנ"צ אטיאס: "אני בהחלט מציין את תושיית האזרחים שמנעו אירוע גדול יותר. האזרחים הללו פעלו בצורה אירואית כדי למנוע את התדרדרות האירוע, אולם יחד עם זאת בכל אירוע שבו נעשה שימוש בירי, יש צורך להעביר את הנשק לבדיקה. בצעד חריג נפתחה בלילה המעבדה הבאליסטית וכבר בבוקר יצאו שוטרים והחזירו את הנשקים לאותם אזרחים שראויים להערכה רבה. לגבי ההתנהלות בתחנה - היא בבדיקה".