"הם הגיעו במהירות גבוהה מאוד, באופן שאינו אופייני לרכב שמגיע לפני מחסום משטרתי - והתפוצצו על המחסום, כשהם פוגעים במתנדבי משטרת התנועה וגורמים למותו של עמיחי כרמלי". כך תיאר קצין משטרה את התאונה שהתרחשה במהלך הלילה שבין שישי לשבת בכביש 412 סמוך לבית דגן, שבה קיפח את חייו מתנדב המשטרה ושוטר התנועה רס"ר עמיחי כרמלי. 

מותו של כרמלי שנפצע אנושות נקבע על ידי מד"א בזירת התאונה, ושני מתנדבים נוספים שנפצעו באורח קל פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. רס"ר כרמלי בן ה־46, תושב ראשון לציון, שירת כמתנדב באגף התנועה ביחידת ימת"א מרחב שפלה למעלה מ־15 שנים, והותיר אחריו את אשתו קרן, שני ילדים, אב ושני אחים.

חמשת החשודים עברו בדיקות אלכוהול לאחר האירוע, ובמשטרה מעריכים כי כולם, כולל הנהג, היו תחת השפעת אלכוהול וכנראה גם סמים. בתום הערכת מצב מיוחדת במשטרה, הוחלט כי אירוע דריסת המתנדבים ייחקר במישור הפלילי על ידי היחידה המיוחדת ללוחמה בפשיעה של מרחב שפלה, כאשר רמת החשד הועלתה לרצח.

קודם הגעת כוחות מד"א והמשטרה למקום, ניסו ארבעה מיושבי הרכב הפוגע, כולם תושבי העיר הבדואית רהט שבנגב, להימלט מהזירה רגלית – אולם בתום מרדף קצר שניהלו אחריהם שוטרים הם נעצרו ונלקחו לחקירה. חשוד חמישי, בן משפחה של המעורבים, גם הוא תושב רהט, הגיע בגפו לבית החולים אסף הרופא בצריפין, לשם פונו חלק מהמעורבים בתאונה, טען כי נפל במדרגות ביתו והוסיף כי הגיע לאסף הרופא רק כי האמין ששם יקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר.

ניצב המשטרה ליד אחד הפצועים (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב המשטרה ליד אחד הפצועים (צילום: דוברות המשטרה)

מבלי לחלוק על טיב הטיפול, החליטו השוטרים שהיו במקום לעצור גם אותו, וזאת כיוון שעוד קדם עלה כי רכב נוסף שהיה יחד עם החשודים נמלט מהזירה. 

מחקירה ראשונית עולה כי הרכב, שפרץ את המחסום התנגש בעוצמה בניידת משטרה והמשיך ופגע בשוטרים, היה מעורב זמן קצר קודם לכן בתאונה אחרת שבמהלכה פגע במונית. נוסעי הרכב, שידעו שניידת משטרה הייתה עדה לתאונה, החלו להימלט מהזירה. הם הגיעו לאזור צומת המכון הוולקני, שם הבחינו במחסום המשטרתי שנפרס מידי סוף שבוע במקום לצורך בדיקת נהגים הנוסעים תחת שכרות.

נהג הרכב הנמלט בחר להתעלם מהמחסום שנפרס בצורת מפותלת, המחייבת נהיגה במהירות איטית בצורת "סלאלום" עד לעצירה לצורך בדיקת שוטרים. הוא פרץ  את המחסום המשטרתי ופגע בעוצמה בשלושת המתנדבים שניצבו בו. מיד לאחר מכן יצאו החשודים מהמכונית והחלו להימלט בריצה - כל אחד לכיוון אחר, אלא שמרדף קצר של השוטרים שהיו במקום הוביל למעצרם של כל הארבעה.

במסגרת החקירה נבחנות העבירות של המתה בקלות דעת, נהיגה בקלות דעת, נהיגה תחת שכרות, חציית צומת ברמזור, ניסיון בריחה מהזירה ותקיפת שוטרים. סביר להניח שבהמשך תיבחן האפשרות בין המשטרה לפרקליטות לייחס לחשודים גם עבירה של הפקרה לאחר תאונה, וזאת בשל ניסיונם לברוח מהזירה כשהם מפקירים את הפצועים. מדובר באחת העבירות החמורות ביותר בתחום התעבורה.

זירת הדריסה בראשון לציון (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הדריסה בראשון לציון (צילום: דוברות המשטרה)

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי התייחס לאירוע ומסר: "משטרת ישראל מבכה את מותו של מתנדב ותיק, חדור מוטיבציה, מקצועי ומסור, נכדו של רפ"ק משה כרמלי ז"ל, קצין משטרה שנפל בערב יום כיפור בשנת 1973 כשרימון הושלך לעברו ברחובה הראשי של עזה. עמיחי הציל שבוע אחר שבוע את חייהם של רבים הודות לפעילות המשטרתית ולאכיפה מצילת החיים שביצע בכבישים".

"עמיחי, שהתנדב שבוע אחר שבוע במשך 15 שנה", הוסיף המפכ"ל, "הוא דוגמה ומופת לתרומה לקהילה, למסירות ולאחריות דרך שירות משמעותי באגף התנועה של המשטרה. המשמרת הזו, בלילה שבין שישי לשבת אשר ידועה במורכבותה, לא הרתיעה אותו והוא הקפיד דווקא בה לבוא להתנדב מתוך רוח השליחות והאמונה שבפעילותו הוא מציל את חייהם של נערים ונערות ששבים מהבילוי חזרה לביתם ולהוריהם. אני מתחייב שהמשטרה תעשה הכל כדי למצות את הדין עם העבריינים שצריכים להיענש בחומרה".

ראש אגף התנועה במשטרה ניצב יהודה בן עטר מסר: "מדובר באירוע חמור מאוד, שבמהלכו נפל רס"ר עמיחי כרמלי על המשמר בהגנה על משתמשי הדרך. עמיחי היה חלק ממתנדבי אגף התנועה, אשר נמצאים בחזית העשייה בשמירה על כלל הציבור בכבישי ישראל. עמיחי היה מתנדב שתרם למעלה מ־15 שנה באגף התנועה, מקצועי, אמיץ, מלח הארץ. אני שולח את תנחומיי למשפחה".

השר לביטחון הפנים עמר בר־לב מסר: "שוטרי ושוטרות משטרת ישראל, בהם גם המתנדבים והמתנדבות שמקדישים לשם כך את זמנם הפנוי, חוצצים בגופם יום ולילה בין מחוללי פשיעה לבין האזרחים, ולפנות בוקר קיבלנו דוגמה כואבת לכך. אני משתתף באבלה הכבד של משפחתו של עמיחי - נכדו של קצין המשטרה רב פקד משה כרמלי ז"ל, שנהרג בשנת 1973 מפגיעת רימון בעיר עזה - ומאחל החלמה מהירה לפצועים".