הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

יום כיפור הוא יום של צום וחשבון נפש, אבל הוא ללא ספק גם "חג האופניים". שבועות ארוכים מתכננים ילדים ובני נוער את החג, משפצים את האופניים, את הקורקינט ואת הגלגיליות, במטרה לכבוש את הכבישים הריקים ממכוניות ברגע האמת. חגיגת האופניים ביום הכיפורים מחזירה אותנו לילדות ומעוררת בנו תחושה נוסטלגית אך היא טומנת בחובה גם סכנות. אז מה קורה אם נפגעתם בתאונה במהלך יום כיפור? מה ניתן לעשות במידה והילד נפגע מרוכב אופניים שחלף בכביש? על כך במדריך שהכנתי. 

עורך הדין אלי דסה (צילום: דור סבג)
עורך הדין אלי דסה (צילום: דור סבג)

היערכות מוקדמת
ראשית, עלינו לנסות ולצמצם את הסכנה שברכיבה על אופניים במהלך החג. דאגו כי אתם וילדיכם תחבשו קסדה בכל רכיבה. במידה ואתם רוכבים בשעות החשיכה - ודאו כי אתם עושים זאת עם פנסים דולקים ועם מחזירי אור. 

לפרטים נוספים על עו"ד אלי דסה לחצו כאן

חנכו את ילדיכם לנהיגה במהירות סבירה והסבירו על הסכנה שב"השתוללות על הכביש". התחשבו בהולכי הרגל והימנעו מרכיבה בכביש בינעירוני או כביש מהיר. 

תדאגו לתקינות האופניים - ודאו כי הבלמים, מחזירי האור והפנסים עובדים ובמידה ואתם מרכיבים ילד - בדקו את התאמתו של כיסא הילד ואת תקינותו. 

מה עושים במקרה של תאונה עם רכב?
כל נהג מחויב בפוליסת ביטוח חובה, והיא המכסה את עוברי האורח, גם אם נפגעו מרכב חולף בעת שהלכו על הכביש ביום כיפור. ביטוח חובה, בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מטיל את חובת הפיצוי על החברה המבטחת. הנסיבות להתרחשות התאונה אינן רלוונטיות וברגע שעובר האורח נפגע על ידי רכב מנועי הוא זכאי לפיצוי כספי, גם ביום כיפור וגם בכל יום אחר. במידה ונהג הרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה, אזי מי שישלם את הפיצוי להולך הרגל היא "קרנית", שרשאית בהמשך לתבוע את הכסף מהנהג הפוגע. 

פגיעה מאופניים חשמליים
מה קורה אם ילד שרכב על אופניו, או סתם צעד בכביש, נפגע ונפצע מרוכב על אופניים חשמליים? בשנת 2020 קבע ביהמ"ש העליון כי אופניים חשמליים אינם מהווים רכב מנועי כהגדרתו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ועל כן רוכביהם אינם מחויבים בביטוח. על כן, מי שנפגע מתאונה עם אופניים חשמליים עליו להגיש תביעה בהתאם לפקודת הנזיקין. במסגרת התביעה שתוגש לבית המשפט תבחן האחריות של הגורמים המעורבים בתאונה והשופט הוא זה שיקבע מי הגורם שיפצה את הנפגעים ובאיזה סכום.

פגיעה בשל מפגע בכביש
במידה ורוכב אופניים נפגע במהלך יום כיפור ממהמורה בכביש - כמו בור או מרצפת בולטת, יהיה עליו להתמודד מול הרשות המקומית המתחזקת את הכביש/מדרכה, בהתאם לחוקי העזר העירוניים. על הנפגע להוכיח לבית המשפט כי הרשות התרשלה בשמירה ותחזוקה של השטח הציבורי ולא סימנה כנדרש את המפגע. כדי לעשות זאת, במידה ונפגעתם, תעדו את המקום, הזעיקו את מוקד העירייה ואף את המשטרה. זאת, גם כדי להוכיח את הרשלנות שהובילה לנזק וגם כדי למנוע מאחרים להיפצע.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).