הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

גידול סמים נעשה לשתי מטרות- האחת שימוש עצמי והשנייה סחר. ההבדל בין שתי המטרות הוא קריטי בהבדלי הענישה. על החזקת סמים לצריכה עצמית אדם יכול להיות נידון לעד 3 שנות מאסר בעוד עבירות סחר יכולות להגיע לעונש של עד 20 שנות מאסר. מתי החוק קובע שגידול סמים נעשה לשם סחר ולא לגידול עצמי? מה הם שיקולי הענישה? ומה ניתן לעשות במקרה של חקירה משטרתית?  

עורך הדין יאיר בן שטרית (צילום: דניאל יחזקאל)
עורך הדין יאיר בן שטרית (צילום: דניאל יחזקאל)

עבירות סחר סמים כוללות כל פעולה מסחרית הקשורה לסמים המוגדרים בחוק כאסורים שימוש. בין הפעולות הנחשבות לסחר בסמים נמצא יצוא ויבוא סמים, גידול סמים, אספקה, הובלה ותיווך בעסקאות סמים. (סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים): "לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל" איך החוק קובע מה נחשב גידול סמים עצמי ומה נחשב סחר בסמים? 

גידול קנאביס לשימוש עצמי 
בשנים האחרונות השימוש בקנאביס הפך לנפוץ במיוחד עם הגדלת המודעות ליתרונות הקנאביס. בשל כך התחילו לא מעט אנשים לגדל קנאביס באופן עצמאי. באופן יבש גם אם אתם מגדלים מריחואנה בכמות קטנה ולשימוש עצמי, החוק קובע עונש מקסימאלי על עבירת גידול סמים שיכול להגיע עד ל20 שנות מאסר בפועל. עם זאת, החוק מבדיל בין גידול קנאביס לצריכה פרטית ובין גידול לשם סחר בסמים והדבר תלוי בכמות הסם שנמצאה שצריכה להיות תואמת לכמות המוגדרת כשימוש עצמי.

גידול קנאביס לשימוש עצמי – מה החוק אומר?
בעבר, גידול ביתי של קנאביס לשימוש עצמי הייתה עבירה חמורה, שהנאשמים בה היו עלולים להיות מורשעים בסחר בקנאביס. בעבר נקודת המוצא הייתה שמי שגידל קנאביס בביתו עשה זאת כדי לסחור בתוצרת ולהרוויח כסף. לכן בתי המשפט היו מרשיעים את מגדלי הקנאביס גם על גידול הסם הלא חוקי, וגם על הפוטנציאל לסחור בו. המחוקק לא הבדיל בין מי שגידל סמים לשימושו העצמי לבין מי שגידל סם כדי להפיצו, ולכן באופן אוטומטי כל מי שנתפס מגדל סם היה חשוד בעבירה שהעונש עליה היה עלול להגיע לעד 20 שנות מאסר.

אך כיום נושא הקנאביס הפך לתופעה ידועה ונפוצה בה גם אנשים נורמטיביים מגדלים עציץ או שניים בביתם (בגינה או במרפסת) לצריכה עצמית, זאת לאור עליית מחיר הקנאביס. כמו כן, אנשים טוענים כי אינם רוצים להיות בקשר עם סוחרי סמים וכי אינם עבריינים, אלא רק רוצים לגדל כמויות קטנות של סם, בין אם להנאה ובין אם להקלה על כאבים, לסיים את היום "בראש שקט".

בשנים האחרונות ניכר כי מערכת המשפט, מצידה, התאימה עצמה למציאות החדשה ולכן גישתה לנושא התרככה. נראה כי פעמים רבות נאשם שנתפס מגדל קנאביס היה בהליך לקבלת רישיון לקנאביס רפואי או שלא קיבל אישור לקנאביס רפואי והוא סובל מבעיות רפואיות. המערכת הבינה שיש נסיבות שבגינן יש להתייחס אחרת לנאשמים ואין להרשיעם אוטומטית בעבירה שעלולה להעיב על עתידם.

החוק לא יכול היה לקבוע כי קנאביס הפך למשהו חוקי, אך כן יכול היה להתגמש מה מטרת גידול הסם. האם לצריכה עצמית או לשם סחר בסם וגריפת רווחים? בחינת הנסיבות האישיות של כל אחד היא שתקבע אם אדם יורשע בהחזקת סם לצריכה עצמית או בגידול וסחר הסמים, שתי עבירות שונות בהחלט שהעונש על כל אחת מהן שונה מזרח ממערב. על מנת להתמודד עם הסוגיה הזו המדינה – המאשימה הוציאה הנחיה בנוגע סמים.

מטרת ההנחיה הינה לספק כלים שיסייעו לתביעה להחליט מתי נדרש להגיש כתב אישום על עבירת החזקת סם לצריכה עצמית ומתי להגיש כתב אישום על עבירת גידול סמים. בהנחיה נקבעו מספר קריטריונים שמהווים הבחנה בין העבירות, לדוגמה, מספר שתילים שנתפסו? מה נמצא בסביבת השתילים - האם בנוסף לשתילים נמצאו במקום מערכות השקיה, מערכות ניטור ובקרה, תאורה מיוחדת וכדומה, שמטרתם גידול סם? אם אלה נמצאו הסיכוי שהאדם גידל את הסם לשם סחר בו גבוה יותר, והוא עלול להיות מורשע בגידול סם ולא החזקת הסם לצריכה עצמית. האם נמסר מידע מודיעיני רלבנטי לגבי מגדל הסם - האם הוא ידוע כמוכר סמים, האם ידוע שהוא מכר בעבר סמים? האם לחובתו הרשעות קודמות באותו נושא? כמות ומשקל הסם. 

חשוב לציין כי המאשימה מייחסת בדרך כלל יותר חשיבות למספר השתילים שנתפסו ולתנאי המקום שבו גודלו ולא למשקלם. כפי שצוין ככל ויש משאבים לגידול הסמים בכמות מסחרית ונמצא גם משקל, כסף, תאורה ועוד הרי שהסיכוי יהיה לכתב אישום והרשעה בעבירת סחר בסמים. 

איך גידול מריחואנה במרפסת הופך לסחר בסמים? 
פקודת הסמים המסוכנים מגדירה מהי הכמות המרבית לשימוש עצמי. כל פעולה של סם מעל הכמות הרשומה תיחשב כסחר בסמים. גם במידה ואדם אסף כסף מכמה חברים וחילק להם סמים שקנה, הוא יחשב על פי החוק לסוחר סמים. בית המשפט בוחן כל מקרה על פי סוג הסם, הסיבה בגינה בוצעה העבירה, הכמות שנתפסה וכן האם לאדם יש עבר פלילי.  

מה לעשות אם זומנתם לחקירה משטרתית? 
הדבר החשוב שעליכם לזכור היא שמוענקת לכם הזכות הבסיסית להתייעץ עם עורך דין פלילי שיסייע לכם בהתנהלות החקירה. עבירות סמים הן עבירות חמורות וההבדל בין שימוש עצמי לסחר יכול להיות משנה גורלות. במידה ונתפסתם עם כמות סם המוגדרת בחוק מעל לשימוש עצמי חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי שיסייע לכם במשפט. ההבדל בין שפיטה לסחר בסמים ובין שימוש עצמי הוא קריטי. 

הכותב הינו עורך דין יאיר בן שטרית 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).