הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

האם פציעה במהלך יום גיבוש נחשבת לתאונת עבודה? ומה קורה אם נפגעתם בעת שהות בחו"ל לצרכי עבודה? מי קובע מה ההגדרה של "תאונת עבודה", ובכלל, מה משמעות הדבר ולמה יש צורך בהגדרות?

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל קראוס לחצו כאן

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, מגדיר תאונת עבודה כתאונה שנגרמה תוך כדי ועקב עבודתו של עובד אצל המעביד שלו וכשמדובר בעובד עצמאי תוך כדי ועקב העיסוק שלו בעבודתו. 

יחד עם זאת, חשוב לציין כי קיימות הרחבות שונות גם בחוק וגם בפסיקות בתי הדין אשר הרחיבו את ההגדרה הכללית של תאונת עבודה. 

תאונת עבודה קלאסית כמו שכתוב בהגדרת החוק, היא כזאת שאירעה תוך כדי ובגלל העבודה כפי שציינתי. סעיפי החוק מרחיבים למקרים שאף שלא קרו ממש תוך כדי ובגלל העבודה, הם עדיין ייחשבו כתאונת עבודה. כך למשל במקרים שבהם התאונה התרחשה בדרך הישירה מהבית למקום העבודה או להפך ממקום העבודה הביתה. או במקרים שבהם העובד נפגע בתאונה במהלך הפסקת צהריים בתנאים מסוימים. ישנם גם מקרים שבהם נגרמה תאונה תוך כדי העבודה כאשר העובד ניסה להציל או למנוע סכנה לרכוש או לגוף וכן מקרים נוספים

עורך הדין גיל קראוס (צילום: אימפקט שירותי הפקה)

דוגמא נוספת היא מחלת הקורונה. במהלך השנתיים האחרונות הגיעו למשרדי מספר רב של חולי קורונה והצלחנו להוכיח כי הם נדבקו במסגרת העבודה. בעקבות ההכרה מצד הביטוח הלאומי חולים רבים קיבלו אחוזי נכות משמעותיים בגין הפגיעות והבעיות שנותרו להם בשל הקורונה. 

אך יש מקרים חריגים אף יותר. למשל, מה קורה כשעובד שנסע לחו"ל במסגרת נסיעת עבודה ונפגע בתאונה? במקרה שהגיע למשרדי, נפגע העובד בחו"ל בעת שהיה בדרכו חזרה למלון בו שהה. הוא נדרס על ידי רכב בתאונת פגע וברח. האם מדובר בתאונת עבודה? הצלחנו להוכיח שהעובד היה בדרכו חזרה מפגישה עסקית, ואף שהיה מדובר בתאונה שהתרחשה מחוץ לישראל, הכיר הביטוח הלאומי באירוע כתאונת עבודה.

ומה לגבי עובד שנפגע במהלך יום גיבוש של מקום העבודה? במקרה שטיפלנו בו, נפגע עובד במהלך יום הגיבוש בעת שרכב על סאגוויי ונפל. אחרי שהוכחנו לביטוח לאומי את הזיקות של המעביד ליום הגיבוש בהתאם לקבוע בפסיקות בתי הדין, ביטוח לאומי הכיר באירוע כתאונת עבודה למרות שלא התרחש בתוך מקום העבודה ולא במהלך יום העבודה. 

הגיע אלינו מקרה נוסף של עובדת, שיצאה ממקום עבודתה והתכוונה להגיע לביתה ותוך כדי הכניסה לרכב החליקה, נפלה ונפצעה ברגל. ביטוח לאומי הכיר באירוע כתאונת עבודה מאחר וזה היה בדרך ממקום העבודה לבית שלה.

ישנם מקרים שבהם גם פגיעות מצטברות או מחלות יוכרו כתאונת עבודה, זאת בהנחה שניתן למצוא את הקשר בין המחלה ובין העבודה. יש מחלות ספציפיות שנקראות מחלות מקצוע בתקנות שמוכרות כפגיעה בעבודה כמו למשל מחלת ריאות לעובדים שחשופים לאבק מסוים, ומעבר לכך יש פגיעות שמוכרות כפגיעות מיקרוטראומה. כלומר, רצף של פגיעות זעירות עקב פעולות דומות שגרמו לאט לאט לנזק, למשל כמו פגיעת גב של סבל שהרים משקלים שוב ושוב. 

כך גם הוכרו מצבים מסוימים של ירידה בשמיעה עקב חשיפה לרעש כפגיעת עבודה, סרטן העור עבור מי שהיה חשוף לשמש בצורה חריגה בעבודתו, צרידות של מורה או מרצה, אירועים לבביים ואירועים מוחיים שאירעו בשל אירוע חריג בעבודה, פגיעה במצב הנפשי ועוד מקרים שונים שבנסיבות מסוימות הוכרו כאמור כפגיעה בעבודה.

המורכבות שבתחום תאונות העבודה, הצורך להוכיח את הקשר למקום העבודה הן בתאונות והן במחלות, מחייבת ייעוץ משפטי. לא כל מקרה מוכר בהכרח, אבל יש מקרים רבים שלא בדיוק נראים לאנשים כמו תאונת עבודה קלאסית אבל עדיין יכולים להיות מוכרים כפגיעה בעבודה, באמצעות ייעוץ נכון והגשה נכונה של המסמכים. 

כן מומלץ להתייעץ לגבי אופן הגשת התביעה. ישנה חשיבות רבה בדרך שבה יש להגיש את הטפסים לביטוח הלאומי וטעויות בשלב זה פוגעות בסיכויי התביעה. לעיתים, אפילו תיאור המקרה עלול לפגוע בסיכויי התביעה. 

לפני זמן מה הגיעה למשרדי אישה וסיפרה כי נפגעה בדרכה למקום העבודה. לדבריה, היא יצאה מביתה לכיוון מקום העבודה, אבל בדרך עצרה רגע בקופת החולים שלה שנמצאת מול ביתה. האישה הגיעה אלינו למשרד לאחר שביטוח לאומי דחה את התביעה שלה בטענה שהתאונה לא אירעה בדרך הישירה מהבית לעבודה אלא בדרך מקופת החולים לעבודה. רק אחרי ניהול הליכים ארוכים בבתי הדין, כולל בבית הדין הארצי לעבודה, בית הדין קיבל את הטענה שלנו שלא מדובר בסטייה מהדרך ולכן האירוע הוכר כתאונת עבודה. 

על כן, ההמלצה היא להקפיד ולקבל ייעוץ מסודר מעורך דין המתמחה בתחום תאונות העבודה, על מנת  שיוכל לבחון את הסיכוי להכיר באירוע כתאונת עבודה. עורך דין מקצועי ומיומן יסייע גם בהגשת התביעה בצורה המיטבית כדי לקבל את הזכויות המתאימות שעשויות להיות משמעותיות מאוד. 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של משרד עו"ד גיל קראוס לחצו כאן
לצפייה בעמוד הפייסבוק של עו"ד גיל קראוס לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר