למה בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית בגניבת כלי רכב חשמליים? יצאנו לבדוק.

בבדיקה שערכנו עולה כי כלל הרכבים החשמליים גם המאובזרים שביניהם, עלולים ליפול במלכודת הגנבים, והם מגיעים לבצע את משימתם מצוידים במכשיר לנטרול תדרים והשבתת קווים סלולריים. "יש להם מכשיר שמשבש תדרים ומגביל טווח קליטה, הם פשוט יוצרים נתק לטווח של עד חצי קילומטר בחלק מהמקרים. כך בעלי הרכבים לא יכולים ליצור קשר עם המשטרה עד שגנבי הרכב לא מתרחקים מהאזור גם אם הגניבה בוצעה באותה דקה ולעיני הבעלים", מסביר לנו גורם במשטרה.

"הם פורצים לרכב תוך שניות בודדות באמצעות מנטרל המחשב של הרכבים וסוגרים מעגל להתנעת הרכב בזמן קצר ביותר", הוא מוסיף. "הציוד הזה נמכר ונגיש באינטרנט בסכומים של עד מאה דולר וזה מוצר נצרך ומשתלם עבורם".

בתום חקירה סמויה: המשטרה עצרה ארבעה חשודים ברצח העבריין הבכיר
גם האמריקאים מבינים: "המתקפות של רה"מ נועדו לצרכים פוליטיים"

לדברי הגורם, "הגנבים מקבלים בשטחים 100-200 שקלים ליום עבודה, ובין 500 לאלף שקלים על כל רכב שנגנב, זה סכומי עתק עבורם. הסיכונים לא מרתיעים נערים וצעירים", הוא מוסיף. "והם יוצאים לגנוב בלילה מספר רכבים. בקצה ישנו את מזמין הגניבות שייתכן אפילו שמחזיק באישורי שהייה וכניסה לישראל והוא מנצל את זה לביצוע העבירות של גניבות רכבים".

עמדת טעינה לרכב חשמלי (צילום: רונן טופלברג)
עמדת טעינה לרכב חשמלי (צילום: רונן טופלברג)

מספר בעלי רכבים חשמליים שנפלו קורבן לגניבה, סיפרו כי כשניסו לאתר את רכביהם קיבלו פנייה ובה הצעה לשלם כופר עבור השבת הרכב שנגנב. "אנחנו מוכרים את הסוללה, לא את הרכב", אומרים הגנבים. "תשלמו על הסוללה נחזיר לכם את הרכב".

ניסינו אם כן לברר מדוע הפכה הסוללה ברכבים החשמליים לנחשקת, ועלה בידינו לשמוע ממספר בעלי רכבים את אותה תשובה. "אמרו לנו שהם מוכרים את הסוללות להתקנת מערכות חשמל סולאריות באזורים שאין להם אספקת חשמל מסודרת, לדוגמא באזורים בנגב. מדובר בסוללות ליתיום עצומות שיש בהן כדי לשמש תחליף למקור חשמל".

את זה במשטרה לא יודעים ומציינים כי נגד התופעה הגוברת מתבצעות פעולות של יחידת אתגר בלהב 433 במשטרה. ממשטרת ישראל נמסר כי "אכן קיימת לאחרונה עלייה בגניבת רכבים חשמליים וזאת בהתאמה לכמות כלי הרכב החשמליים שהתווספו ומתווספים לכביש. משטרת ישראל ובכללה יחידת אתגר, מבצעות פעילות מבצעית ממוקדת ונחושה בנושא. לא מוכרת תופעה של סחר בסוללות הרכבים החשמליים לצורך אנרגיה סולארית".