אחד האתגרים המשמעותיים והמסובכים שניצבים בפתחו של מפכ"ל המשטרה הנכנס רנ"צ דני לוי ושל משטרת ישראל בכלל, הוא ההתמודדות עם הפשיעה במגזר הערבי, ששברה שיאים, ניפצה נורמות , חצתה כל קוו אדום וסיגלה דפוסי פעולה נועזים הרבה יותר , תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, איסוף מודיעין ומעקב אחר דרכי הפעולה של המשטרה כל זאת מתוך כתבי אישום שמוגשים נגד גורמים בכירים בעולם הפשע.

"ככל שאנחנו מתקדמים העבריינים מתחכמים יותר ונערכים בצורה אחראית יותר ולהם יש יותר משאבים. אין להם בעיה לאבד גם חצי מיליון ומיליון שקלים בסיכול פעולה שלנו והם בסופו של יום יוציאו לפועל את התכנון שלהם. יש להם הרבה מאד כסף ובזה אנחנו נלחמים" אומר בשיחה עם מעריב סנ"צ יוני חג'ג', סגן מפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז חוף במשטרה המחוז ממנו יצא המפכ"ל. 

מתקפת הביפרים: חברת הקש הסודית שישראל הקימה - כך בוצע המבצע | דיווח
השופר של נסראללה נאלץ להודות לראשונה: השמיים נפלו על חיזבאללה

סנ"צ חג'ג', מודה שארגוני הפשיעה הם משמעותיים יותר. "יש להם קואליציות גדולות לעיתים ארגון מונה עשרות ומאות חיילים. אפילו אם תפסתי חולייה ושלחתי אותה לבית הסוהר , עדיין יש חוליות בחוץ שיטילו את אימתם ויצאו לבצע משימות".

אלון חכמון כתב פלילים מראיין את נצ''מ יוני חג'ג' מפקד ימ''ר חוף (צילום: מעריב אונליין)
אלון חכמון כתב פלילים מראיין את נצ''מ יוני חג'ג' מפקד ימ''ר חוף (צילום: מעריב אונליין)

אגב את אחד ההישגים הגדולים של המחוז זוקפים לימ"ר בפיצוח שלושה ארגוני פשיעה גדולים אלעסמר באום אל פאחם, ארגון פשיעה נוסף שאנשיו נשלחו לכלא, וכמובן  ארגון הפשיעה כראג'ה, אודות לשיתוף פעולה מצוין עם להב 433 שהציגו עצמם כחברת שמירה והציעו את שירותיהם לקבלנים בעיקר בחריש והצלחנו לבסס כתב אישום מראש הארגון ומטה מבחינת ההיררכיה שנשלחו אל מאחורי סורג ובריח לא לפני שתפסו להם למעלה מ–25 מיליון שקלים שהושגו בדרך פשע. זה היה מגה תיק מבחינתנו".

סנ"צ חג'ג' לא חושש להציג תמונה מטרידה על המאבק בפשיעה במגזר הערבי וזאת לנוכח 23 שנות ניסיונו במשטרה ובתחום החקירות בימ"ר , מתאר מציאות בעטיה המשטרה מתמודדת עם אתגרים הולכים וגדלים, בעוד ידיה כבולות בשל מחסור בכלים ובסמכויות אולם באותה נשימה הוא מאמין גדול במשטרה ומבטיח שבסופו של יום המשטרה תנצח את ארגוני הפשיעה.

יש לנו חוקרים מצוינים, המשימה קשה ביותר בשל מגבלות ברורות אבל בקצה אנחנו נכניע אותם. זה גובה מחיר נכון, יש עלייה בפשיעה גם נכון אבל גם יש מנגד גם עלייה בכתבי האישום , בהרתעה, בסיכולים ובהרשעות של עבריינים.

למרות שהוא לא המאמין הגדול בשימוש בצווים מנהליים היום הוא בטוח שחובה לאפשר למשטרה לעשות בזה שימוש. יש לנו את הרשימה של ראשי ארגוני הפשיעה הבעייתיים בארץ ובמגזר, אנחנו צריכים כלים להרתעה" הוא אומר ומוסיף. "אומרים כל הזמן לצרף את השב"כ לחקירות ואני תוהה בלי חלילה להמעיט ביכולות או באיכות חוקרי השב"כ והרי אנחנו מנהלים לא אחת חקירות משולבות.

אלון חכמון כתב הפלילים מראיין את נצ"מ יוני חג'ג' מפקד ימ"ר חוף (צילום :מעריב אונליין)

החוקרים במשטרה לא נופלים מחוקרי השב"כ אלא שלשב"כ יש יותר אמצעים. תנו לנו את הכלים שיש לשב"כ ונספק את הסחורה. אנחנו שנה בלי GPS בגלל המלחמה, את הרוגלות לקחו לנו ובינתיים ארגוני הפשיעה רק מתקדמים ומתחכמים ברמה הטכנולוגית. הם מסוגלים להוציא פיגוע פלילי בתוך שעה ולנו יש מחסור בכלים". 

ומוסיף. "תן לי את הכלים ואני מתחייב שיום קודם לכן העבריינים הכבדים עולים על מטוס ועוזבים את הארץ. אני לא רוצה לייצא את הפשיעה לחו"ל ואני יודע מה זה לעצור עבריינים בחו"ל אבל אנחנו ככה נתמודד עם הפשיעה. כל עבריין שיצא מפה יחפש את הכסף שלו בחו"ל ולא כאן ואז נוריד את הפשיעה".

סנ"צ חג'ג', מתריע . "אנחנו נמצאים במלחמה אמיתית על הבית, אבל אני נלחם עם יד קשורה מאחורי הגב." הוא מצביע על פער הולך וגדל בין יכולות המשטרה לבין האמצעים העומדים לרשות ארגוני הפשיעה. "יש להם אמצעים טכנולוגיים ברמה הגבוהה ביותר, לפעמים אפילו יותר טובים משלנו," הוא מודה.

חג'ג' מתאר את השינוי הדרמטי בפני הפשיעה במגזר הערבי. בעוד שבעבר היו כללים לא כתובים, כמו הימנעות מפגיעה בנשים וילדים, כיום אין קווים אדומים. "היום יש סכסוך בין עאבד למוחמד, עאבד רוצה לפגוע במוחמד... הוא יוריד את הגיס מהצד השלישי שהוא בכלל רופא שיניים שהוא לא רלוונטי לסכסוך בשביל להכאיב לו," הוא מסביר.

אחד האתגרים המרכזיים, לדברי חג'ג', הוא המחסור בכלים משפטיים ומבצעיים. הוא קורא להחזרת האפשרות למעצרים מנהליים ולהרחבת השימוש באמצעי מעקב. "אני צריך כלים משמעותיים שיגרמו לעבריין לפחד מהענישה," הוא אומר. "מעצרים מנהליים לראשי ארגוני פשע יכולים להיות כלי משמעותי במלחמה בפשיעה."

חג'ג' מביע תסכול מהמגבלות המשפטיות המוטלות על המשטרה. "היום אני נדרש גם ט.א, גם די.אן.איי, גם שמישהו יבוא ויתלונן עליו, גם מצלמה שתצלם אותו, ובסופו של דבר הודאה שלו והודאה אצל מדובב", הוא מפרט. "אנחנו נמצאים באירוע אחר לגמרי ממה שהיה פעם."

הקצין הבכיר מותח ביקורת גם על מערכת המשפט והפרקליטות. "לא יכול להיות שמשפט יתנהל במשך בין חמש לשבע שנים," הוא טוען. "מה לא הבינו אחרי שלושה חודשים?" הוא קורא לשינוי בגישה של בתי המשפט ולהטלת עונשים כבדים יותר על עבריינים.

סגן מפקד ימ"ר חוף , מדגיש את הצורך בשיתוף פעולה רחב יותר בין כל הגורמים במאבק בפשיעה. "אני צריך שכולם יורידו כפפות, ייכנסו למשחק, יבינו שאנחנו נמצאים במלחמה על הבית," הוא אומר. "מהעירייה עד למתנ"ס, עד לבתי ספר... אני צריך את ההורים."

אחד הפתרונות שחג'ג' מציע הוא הגברת השימוש במצלמות אבטחה. "אני רוצה לשים מצלמה בכל פינת רחוב," הוא אומר. "זה לא פוגע לך בפרטיות, אני לא מסתכל במצלמה הזאת אלא אם כן קרה שם פשע." הוא מביא כדוגמה את סינגפור, שם יש רק חמישה מקרי רצח בשנה בקרב אוכלוסייה של חמישה מיליון תושבים.

למרות הביקורת הנוקבת, חג'ג' מדגיש את המחויבות והמסירות של השוטרים. "אנחנו עושים את זה כי אנחנו מאמינים במה שאנחנו עושים ובשליחות ובציונות ובתפקיד שלנו במשטרת ישראל," הוא אומר. הוא מתאר את השוטרים כ"ערכיים, לוחמניים, לא מפחדים משום דבר, נלחמים באותם עבריינים בנחישות על".

חג'ג' מביע תקווה שהמצב ישתפר בעתיד. הוא מציין בחיוב את החוק החדש נגד גביית דמי חסות ואת התוספת של 5,000 תקנים חדשים למשטרה. "אני שמח מאוד שמרגיש כאילו מישהו כן רוצה לחזק את משטרת ישראל," הוא אומר.

בסיום הראיון, חג'ג' פונה לציבור בקריאה להפריד בין עבודת המשטרה לבין הפוליטיקה. "אני כשוטר, פוליטיקה לא מעניינת אותי," הוא מדגיש. "מי שרוצה לנגח פוליטיקאי, תנגח את הפוליטיקאי, אל תשתמש במשטרת ישראל בשביל לנגח את אותו פוליטיקאי".

הקצין הבכיר שהפך לאימת ארגוני הפשיעה במהלך השנים וידע אפילו איומים על חייו משך תקופה ארוכה , לא נרתע ולא נבהל. "יש פחד על המשפחה שלי אבל אני די מכיר את עולם הפשע ומבין שבסוף לא פשוט לפגוע בשוטר או בקצין משטרה . מעבר לכך המערכת נתנה לי גיבוי מלא ואני מוקיר לה תודה על כך , זה גורם לך להבין שאתה בתוך ארגון מצוין.

מכאן סנ"צ חג'ג' נכון להמשיך להקריב את עצמו למען מטרה אחרת, מיגור הפשיעה בישראל: "אני נמצא בשביל אותם אזרחים נורמטיביים שצריכים את הסיוע שלי, אני אהיה שם על חשבון הכל, ואני לא אנטוש אותם." עם זאת, המסר העיקרי שלו ברור: ללא כלים מתאימים ותמיכה מערכתית, המשטרה תתקשה להתמודד עם האתגרים ההולכים וגדלים בשטח. השאלה הנשארת פתוחה היא האם קובעי המדיניות יקשיבו לקריאתו ויספקו למשטרה את האמצעים הדרושים למאבק אפקטיבי בפשיעה.