בג"ץ קיים היום (ראשון) דיון בעתירה שהוגשה נגד האפשרות כי הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ייבחר לתפקיד הראשון לציון. העתירה הוגשה בעקבות אמירותיו של הרב דוד יוסף אשר הביאו להתפטרותו מתפקיד רב שכונה בכדי שלא יועמד לדין משמעתי.

לעמדת המדינה יש לדחות את העתירה בשל העובדה שהיא מוקדמת ותיאורטית, כיוון שהרב יוסף עוד לא נבחר לתפקיד. עו"ד אילן קמינצקי, יו"ר נציגות בתי הכנסת הציוניים בירושלים שהגיש את העתירה, אמר מצידו כי הצעת המדינה להמתין לתוצאות הבחירות לרבנות הראשית לישראל, רק תחריף את הבעיה ותביא לסיבוך פתרונה. לדבריו, "כל העולם יודע שהרב יוסף מנהל קמפיין בכדי להיבחר לתפקיד הראשון לציון, והוא מחתים רבנים שיתמכו במועמדותו".

לקראת ההחלטה של יריב לוין: מערכת המשפט בדריכות שיא  
מקפלן לבית המשפט: נפתח משפטו של השוטר שהשליך רימון על מפגינים

עו''ד אילן קמינצקי (צילום: באדיבות המצולם)
עו''ד אילן קמינצקי (צילום: באדיבות המצולם)

השופטים לא התרגשו. לדברי השופט אלכס שטיין, השאלה המשפטית היא האם הרב דוד יוסף הגיש מועמדות לתפקיד הראשון לציון בפועל, ולא האם הוא מנהל קמפיין. בנוסף, השופט שטיין סבור כי במידה וקיימת עילה לפסולת מועמדותו של הרב יוסף, אזי ועדת הבחירות תפסול את המועמדות.

גם השופטת גילה כנפי שטייניץ אמרה דברים דומים. לעמדתה, צריך להמתין להחלטה של הגוף הבוחר. במידה ואכן הרב דוד יוסף ייבחר לתפקיד, כל הטענות נגד מועמדותו יהיו שמורות לעתירה שתוגש לאחר מכן.

נציגי מחלקת הבג"צים בפרקליטות המשיכו להתעקש כי המועמדות של הרב דוד יוסף הינה תיאורטית. זאת, בין היתר, לאור כך שהיום הוא המועד האחרון להגשת המועמדות ואילו הרב יוסף טרם הגיש את מועמדותו. לעמדת המדינה יהיה ניתן להידרש לשאלת מועמדותו של הרב יוסף בהמשך.

השופט יצחק עמית העיר כי במידה והרב יוסף ייבחר לתפקיד הוא יהיה דיין ובחלק מהזמן גם נשיא בית הדין הרבני הגדול – מה שיסבך יותר את הדחתו מתפקיד הראשון לציון.

השופט שטיין פנה לעו"ד קמינצקי ושאל האם הוא מצפה כי בית המשפט יעניש את הרב יוסף ללא תשתית דמוקרטית ועוד בטרם ההליך הדמוקרטי. עו"ד קמינצקי השיב: "אם היו מעוניינים למנות פוליטיקאי פעיל לתפקיד של נשיא בית המשפט העליון, מדינת ישראל הייתה מזדעזעת. הרב דוד יוסף הצטלם על קבר אביו כשהוא אומר "רק ש"ס". זה אדם שיכול להתמנות להיות הרב הראשי הספרדי של מדינת ישראל?". 

עו"ד אילן קמינצקי אמר בהמשך: "תפקיד הרב הראשי הוא בעל חשיבות עליונה במדינת ישראל. הוא מהווה סמכות רוחנית ומוסרית עבור הציבור ומשפיע על החברה הישראלית כולה. לכן, חיוני שהאדם הנבחר לתפקיד זה יהיה בעל הכישורים הנדרשים, יושרה אישית ללא רבב, והיכולת לאחד ולהנהיג".

עוד הוסיף: "הבחירה חייבת להיעשות בתהליך שקוף והוגן ויש להימנע משיקולים פוליטיים או אינטרסים צרים. אנו מקווים שהגוף הבוחר את הרב הראשי ייקח לתשומת לבו את העובדה שלא ניתן לבחור באדם שאינו ראוי לשמש כרב הראשי. ככל שאכן הרב יוסף ייבחר, בכוונתנו להגיש עתירה נוספת לבית המשפט על מנת לוודא שמי שאינו כשיר לשמש כרב ראשי לא יכהן בתפקיד זה".