מ"מ נשיא בית המשפט העליון השופט עוזי פוגלמן הקים ועדה בראשות השופטים דורי ספיבק וירון מינטקביץ שתקבע נהלים בנוגע ללשון הפנייה בה יש לעשות שימוש בתיקים בהם מעורבים אנשים על הקשת הטרנסית.

הקמת הוועדה נחשפה בהליך אותו מנהל ארגון "בוחרים במשפחה", בקשר לתביעה בגין הלשון בה יש לפנות לטרנסים וטרנסיות. הארגון מייצג את אושיית הרשת נעמה עמית, בקשר ללשון פנייה הנכונה בה היה עליה לפנות אל מי שנולד כגבר ושינה את מינו ומזדהה כאישה.

העיתונאי מאיחוד האמירויות: ניצחון של ישראל על חיזבאללה - ניצחון של כל המזרח התיכון
אזעקות בחיפה, חיסול בביירות, אבל אצל רביב דרוקר מעדיפים להתאבד בשידור חי

הוועדה צפויה לקבוע כללים אשר ישפיעו על התיקים המתנהלים במערכת המשפט, בצורה כזאת בה בעלי דין יהיו מחויבים להתייחס בכתבי טענות לבעלי דין על הקשת הטרנסית לפי המין בו הם מגדירים את עצמם. בוועדה חברים גם עו"ד ברק לייזר המכהן כיועמ"ש מערכת בתי המשפט ועו"ד הילה בוסקילה מהלשכה המשפטית של מערכת בתי המשפט.

מיכאל פואה, יו"ר "בוחרים במשפחה", תקף את החלטתו של פוגלמן להקים את הוועדה, ומסר: "אנו רואים בחומרה רבה את ההתנהלות של נשיא בית המשפט העליון, אשר פועל יחד עם משרד עורכי דין בעל עניין לקביעת נהלים אשר יכפו אג'נדת להטב"ק על כלל הציבור. מדובר בהליך מושחת מבחינה מנהלית. אנו דורשים מנשיא בית המשפט העליון לבטל באופן מידי את הוועדה שהוקמה כדי לעקוף במחשכים הליכים שמתנהלים בגלוי בבית המשפט".

עו"ד חגי קלעי ממשרד קלעי, רוזן ושות', שהגיש את הבקשה להקמת הוועדה, מסר בתגובה: "החובה לנהוג כבוד בצד השני להליך משפטי ובבית המשפט היא חלק מובנה מהדין, וחלה ביחס לכל מתדיין ומתדיינת. לצד זאת, על השופט מוטלת חובה אקטיבית לוודא 'כי גם אחרים ישמרו על כבודם של הנוכחים בדיון'" (ס׳ 11(ב) לכללי אתיקה לשופטים).

"למרבה הצער, לא פעם במקרים שבהם אחד מבעלי הדין הוא טרנסג'נדר או טרנסג'נדרית, מנסה הצד שכנגד לפגוע ולהשפיל באמצעות שימוש בלשון מגדר שגויה או בשם קודם. מעשים אלו, שבהתאם לפסיקה נמצאו כהטרדה על רקע זהות מגדר ופגיעה בפרטיות, חמורים במיוחד כשהם נעשים בתוך כתלי בית המשפט. התכלית היחידה שלהם היא למנוע את בירור ההליך, לפגוע בזכות הגישה לערכאות, ולהציג חסמים בפני אוכלוסיה מוחלשת ממילא המעוניינת לשמור על זכויותיה".

קלעי הוסיף כי "על רקע זה, הקימה ממשלת ישראל צוות בין משרדי לקידום האוכלוסייה הטרנסית בישראל, שפרסם דוח מפורט בקשר לפעולות של הממשלה לנקוט לצורך הבטחת שירותים נאותים לטרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות. בדומה, אף על בתי המשפט לנהוג באופן המגשים את זכותם של המתדיינים לכבוד, ומאפשר להם לקבל שירות נאות ממערכת המשפט. למטרה זו, נעשתה פניה מטעם אגודת הלהט"ב להנהלת בתי המשפט ולמ"מ נשיא בית המשפט העליון, ולמיטב ההבנה, הנהלת בתי המשפט בוחנת את ההנחיות הנדרשות כדי להביא לתוצאה של כיבוד כלל בעלי הדין. יצוין, כי כך אף נהגו מערכות משפט רבות בעולם המערבי, לרבות בארצות הברית, קנדה, אוסטרליה ומדינות אחרות".

השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השופט עוזי פוגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מהרשות השופטת נמסר: "ביום 12.02.2024 התקבלה בהנהלת בתי המשפט פנייה מאת משרד עורכי הדין 'קלעי, רוזן ושות' בשם האגודה למען הלהט"ב בישראל, במסגרתה נטען כי בעלי דין מהקשת הטרנסג'נדרית חווים מעת לעת קשיים אל מול המשתתפים בהליך המשפטי וכי קשיים אלו מייצרים חסמים שמשפיעים בסופו של יום על מיצוי זכויותיהם ונגישותם לצדק. בזיקה לטענות המפורטות בפנייה, הורה מנהל בתי המשפט, על דעת מ"מ נשיא בית המשפט העליון, על הקמת צוות פנימי לבחינת הדרכים להנגשת ההליך המשפטי למשתתפים על הקשת הטרנסג'נדרית. הצוות טרם השלים מלאכתו ובשלב זה לא נקבעו כללים מנחים לקידום הנגישות להליך המשפטי לאנשים על הקשת הטרסג'נדרית".

מארגוני הקהילה הטרנסית נמסר כי הם "מברכים על הרצון להסיר חסמים העומדים בפני הקהילה הטרנסית במערכות המשפטיות, וביניהם הנושא הבסיסי של פניה בשם ולשון פניה נכונים. שימוש בשם ולשון פניה לא נקבעים רק לפי מה שמופיע במסמכים הרשמיים, ושימוש לא נכון יכול להוות השפלה והפרה של ביטחון בסיסי, שמקומם אינו ראוי בבתי המשפט".