בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל היום (שלישי) את עמדת השופטים ודחה את הערעור שהגישה מח"ש בנוגע לזיכוי קצין המשטרה שירה למוות בסלומון טקה לפני חמש שנים. אביו של טקה קיבל את ההחלטה בסערת רגשות וניסה לקפוץ מהקומה השישית בבניין בית המשפט, ושוטרים מנעו ממנו לעשות זאת.

למרות הכל: זאת האסטרטגיה של יריב לוין מול שופטי העליון
התקשר מאות פעמים למוקד למרות צו מניעה: תושב רמת גן הורשע בהטרדת העירייה

השופטים הבהירו שלא מצאו סיבה לשנות את ההחלטה הקודמת, מה שגרם לזעמו של אביו של טקה, שהאשים את השופטים בגזענות. מח"ש טוענת כי הירי לא היה מוצדק ודורשת להמיר את העבירה מרשלנות להריגה. הדיונים התמקדו בשאלות לגבי גבולות הפעולה של שוטרים במצבים מסוכנים.

הרכב של בית המשפט המחוזי בחיפה, בראשותו של נשיא בית המשפט השופט רון שפירא ובו חברים השופטים יחיאל ליפשיץ וארז פורת, דחו כאמור את הערעור שהגישה מח"ש על זיכויו של קצין המשטרה ובפסק דין נחרץ פתח הנשיא שפירא. 

"אבהיר כבר כעת, בפתח פסק הדין, כי סבור אני שדינו של הערעור להידחות. לגישתי כפי שתפורט, לא היה מקום להגיש, בנסיבות המקרה, כתב אישום" ומוסיף: "סבורני כי על בסיס העובדות שעיקרן לא היה שנוי במחלוקת, לא היה צורך בניהול ההליך למשך תקופה כה ממושכת וגרימת עינוי דין לכל המעורבים. 

"סבור אני בשים לב לנסיבות המקרה, כפי שנסקרו בפסק דינו של בית משפט השלום ויפורטו בפסק דין זה, ובשים לב לפסיקת בית המשפט העליון שתפורט, לא היה מקום להעמיד את המשיב לדין".

נשיא בית המשפט שפירא ממשיך ומחמיא לקצין המשטרה על התנהגותו באירוע ומציין: "מדובר בקצין משטרה שפעל כפי שמצופה ממנו. הוא מזהה עבירה בעת ביצועה והגם שהוא בבילוי משפחתי בפארק עם אשתו וילדיו הקטינים הוא עוזב אותם במצב שעלול לסכנם ופועל לטיפול בעבירה ובמבצעיה. 

קצין המשטרה שזוכה מגרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה (צילום: גדעון מרקוביץ')
קצין המשטרה שזוכה מגרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה (צילום: גדעון מרקוביץ')

"במהלך ההתרחשות ולאחר שהוא מותקף ונקלע לסכנה הוא מבצע ירי אגב טעות מבצעית שגורמת לתוצאה קטלנית. ביצוע הירי לכיוון האספלט, בסמוך לרגלי המנוח, היווה טעות מקצועית באופן ביצוע הירי וטעות בשיקול הדעת . אולם, כפי שיפורט, אין מדובר בהתנהלות פלילית. 

"לטעמי ניתן וראוי היה לשקול שימוש באמצעים פיקודיים, ולחילופין משמעתיים , וזאת בשים לב לליקויים והכשלים המקצועיים בהתנהלותו המבצעית של המשיב. ואולם אין מדובר בהתנהלות המבססת עילה להגשת כתב אישום".

אביו של סלומון טקה הגיב בזעם להחלטת בית המשפט, כשהניף את ידו לשמיים במהלך הקרנת ההכרעה. "זה גזענות! השופטים, המשטרה, כולם גזענים. סלומון נרצח," אמר האב, שנבלם כשניסה לטפס על המעקה. הערעור של מח"ש הוגש בעקבות זיכויו של הקצין, שבו קבע השופט ד"ר זאיד פלאח כי גרסת הנאשם הייתה אמינה.

גורמים בסביבתו של קצין המשטרה מעדיפים גם היום לשמור על איפוק בשלב הזה. "הוא עבר תקופה איומה עם בני המשפחה שלו וזה לא היה קל. הוא חייב להשתקם ממש מהתקופה הזאת. יש פה קהילה שלמה שחיפשה את ראשו והיא קיבלה עידוד כביכול ממח"ש. מדובר בקצין מקצועי שאהב את כולם ללא הבדל למוצא , גזע או מין והאירוע הזה פשוט סיבך לו את החיים. בית המשפט אמר את דברו וזיכה אותו מכל אשמה ועכשיו הוא צריך וחייב רק שקט ולא מעבר".

בית משפט חיפה - פרשת השוטר היורה בסלומון טקה (צילום: גדעון מרקוביץ')
בית משפט חיפה - פרשת השוטר היורה בסלומון טקה (צילום: גדעון מרקוביץ')

סניגורו של הקצין עו"ד יאיר נדשי מסר: "בהמשך לזיכוי המהדהד שניתן בבית משפט השלום, פסה"ד שניתן היום מהווה חיזוק לטענות ההגנה לפיהן המקרה הטראגי הינו תוצאה ישירה של התנהגותו העבריינית של סלומון טקה ז"ל ושל חבריו כלפי קצין משטרה שהותקף באבנים ממספר כיוונים באופן שגרם לפציעתו והעמיד את חייו בסכנה. 

"קשה להימנע מהרושם כי האווירה הציבורית לאחר האירוע היוותה נדבך מרכז בשיקולים אשר הובילו להגשת כתב האישום. זאת למרות שאופן פעילות הקצין במהלך האירוע לא הושפעה ממוצאו של סלומון טקה ז"ל ואין מדובר במקרה של שיטור יתר פסול כנגד יוצא העדה האתיופית. מדובר בקצין שפעל כמצופה מכל שוטר עת ניגש לברר את החשד לסחיטה באיומים של נער בן 13 בגן ציבורי 'בית העם' ומרגע שהבין כי האירוע יוצא משליטתו פעל באופן ראוי התרחק מהגן הציבורי וכך גם עת התקשר למוקד 100 לצורך קבלת סיוע. 

"ואולם, התנהגותו סלומון טקה ז"ל וחבריו כלפיו גרמה להסלמת האירוע עד לתקיפתו ולפציעתו באופן שהעמיד אותו בסכנת חיים מיידית ומוחשית ורק משכלו כל הקיצין עשה הקצין שימוש בסמכותו לשימוש בנשק. 

"גם במצב דברים זה עשה הקצין ככל שלאל ידו על מנת לסיים את האירוע ללא פגיעה במנוח או במי מחבריו, ותוך שהוא מסכן בכך את חייו שלו. יש לזכור שקצין המשטרה שילם, עודנו משלם, וישלם מחיר יקר בגין מעורבותו באירוע, המנותק מתוצאת ההליך המשפטי וכי ההחלטה הרשלנית להגיש נגדו כתב אישום גרמה לו ולמשפחתו לנזק בל ישוער. למרות הכעס והכאב שמקרה זה עורר בחלקים מהציבור, הקצין ומשפחתו מבקשים שהציבור יכבד את פסקי הדין שניתנו ויאפשרו להם לחזור לשגרה".

הקצין, שלא היה בתפקיד, טען כי חשש לחייו לאחר שהותקף באבנים, וירה לעבר הכביש במטרה להרתיע את התוקפים. הירי גרם למותו של טקה והוביל למאבקים והפגנות ברחבי ישראל, בעקבות טענות על שיטור יתר. משפחת טקה ביקשה להאשים את הקצין בהריגה, אך מח"ש חידשה את המחלוקת על כך שהואשם רק בהריגה ברשלנות. חמישה חודשים לאחר האירוע, השופט זיכה את הקצין, שנמצא תחת אבטחה מחשש לפגיעות.

משפחת טקה דרשה כי יוגש כתב אישום נגד הקצין בעבירת הריגה, ומח"ש החליטה להאשים אותו בעבירה של גרימת מוות ברשלנות. כחמש שנים לאחר האירוע, ב-2 באפריל השנה, פרסם השופט ד"ר זאיד פלאח את הכרעת הדין שבה זיכה את הנאשם, שנמצא מאז תחילת הפרשה תחת אבטחה בשל החשש לפגיעה בו.

עו"ד רינה איילין גורליק, מנכ"לית אגודת יהודי אתיופיה: "החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מהווה תקדים מסוכן, שפוגע באמון הציבור במערכת המשפט ומאפשר אלימות משטרתית,  שעלולה להגיע לכל אזרח במדינה. החלטה זו מסוכנת אף יותר,  בימים אלו בהם אנו עדים לאלימות משטרתית שמתרחבת לכלל האכלוסיה, ושיטור יתר כלפי אוכלוסיות ספציפיות ואזלת יד כלפי אחרות. נתעמק בהחלטת בית המשפט ונדון עם מח"ש על אפשרות לבקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. ביהמ"ש הכשיר נוהל חדש בשינוי נוהל פתיחה באש, וזה תקדים מסוכן עבור כל אזרח במדינה. לא נוותר עד שהצדק המתבקש ייעשה וייראה – עבור סלמון טקה. עבור כולנו".