"זה כסף שעבדתי עליו כל כך קשה וגם כך קשה ובנוסף רצינו לעזור לחיילים ולמדינה ובסוף עוקצים אותך, אז זה שובר", כך אמר בעדותו אחד מהנעקצים הרבים על ידי תומר משעלי, תושב רמת גן, בן 41, שהואשם אתמול בבית משפט השלום בתל אביב, בגין הונאות מרובות שנעשו במהלך תקופת מלחמת חרבות ברזל. 

על פי כתב האישום, משעלי ניצל לכאורה את המצב הביטחוני ואת רוח ההתנדבות שפרחה בקרב אזרחים רבים, שהתגייסו לסייע לחיילי צה"ל ולאזרחים שנפגעו מהלחימה, כדי לבצע הונאות כספיות. בכתב האישום מתוארת תמונה של הונאות המכוונות נגד אזרחים פרטיים וארגוני סיוע, שנעשו תוך ניצול ציני של מצוקתם הרגשית והכלכלית של המתלוננים. משעלי פנה לארגונים ולאנשים פרטיים, התחזה כנציגם של ארגוני סיוע צבאיים, וביקש מהם כספים בטענה כי הכסף ישמש לרכישת ציוד לחיילים.

אזהרה חריפה לישראל: המסר הקטלני שאיראן שיגרה לצד הטילים | דיווח
מלחמת המילים: הקרב על הגדרת חיזבאללה שמסעיר את בריטניה

בין המקרים המפורטים בכתב האישום, מתואר כיצד משעלי פנה לארגון סיוע צבאי וטען שהוא יכול לספק ציוד רב לצה"ל בתמורה לסכום של 5,000 שקלים במזומן. הוא שכנע את נציגת הארגון להעביר לו את הסכום תוך שהוא מבטיח שהציוד יגיע לחיילים, אך בפועל הוא נטל את הכסף לכיסו. מקרה נוסף הדגים כיצד משעלי יצר קשר עם פרויקט חברתי שתיעד את פעילותם של ילדים בעוטף עזה, והציע לתרום סכום נכבד לפרויקט. הוא דרש במרמה סכום של 10,000 שקלים במזומן לצורך שכירת אמצעי שינוע, ולאחר שקיבל את הכסף, הוא נעלם מהשטח. 

כתב האישום ממשיך ומפרט איך במקרה אחד התחזה בפני נהג, כמי שנמצא עם חיילים במוצב בצפון, התחזה למי שכביכול בן דודו נהרג במלחמה, קיבל 5,000 שקלים במרמה למטרות שינוע ציוד, אך הכסף שימש לצרכיו האישיים. בפעם אחרת התחזה לנהג מונית והוציא 5,000 שקלים במרמה בטענה שהכסף ישמש לרכישת ציוד לחיילים בדרום, אך הכסף נלקח לכיסו.

היה גם מקרה בו שכנע קורבן להעביר לו 2,500 שקלים לכאורה לצורך רכישת סיגריות לחיילים, אך נעלם לאחר שקיבל את הכסף. ובמקרה אחר קיבל 15,000 שקלים במזומן מאשת עסקים מקריית שמונה, לאחר שהציג את עצמו כנציג ארגון סיוע והבטיח להחזיר את הכסף בתשואה, אך נעלם עם הכסף.

אחד מהיבטים החמורים ביותר בפרשה הוא העובדה שמשעלי פעל תוך ניצול ציני של תקופת המלחמה והתגייסות הציבור. על פי כתב האישום, הוא לא הסתפק רק בניצול אזרחים פרטיים, אלא גם ניהל מערכת קשרים עם חיילי מילואים, תוך שהוא מציג מצגי שווא על אובדן קרובי משפחה במלחמה כדי לעורר אמפתיה ולהוציא במרמה סכומי כסף נכבדים.

אחד מאלה שנפלו קורבן למשעלי, תושב אשקלון אמר בחקירתו: "קשה לי להסביר אבל מה שקרה בגלל המצב שזה הימים הראשונים של המלחמה ואני תושב אשקלון והיינו במתח ובלחץ וכולנו התגייסנו לעזור לחיילים ולמדינה ולכן הסכמתי גם לצאת לנסיעה מהאזור שלי למרכז...

הוא אמר לי שצריך לתת כסף עם החבילות לחיילים ולמדינה וקנה בי את האמון שאחר כך מחזירים לי את הכסף... זה כסף שעבדתי עליו כל כך קשה וגם כך קשה ובנוסף רצינו לעזור לחיילים ולמדינה ובסוף עוקצים אותך אז זה שובר ולא רק זה גם מריבה בבית בצורה כזו שזה משפיל אותך וגורם לך להרגיש מושפל. לא עובר לי וכל פעם זה צף לי מחדש. הבית כמעט התפרק בגלל זה".

משעלי עצמו, שלחובתו חמש הרשעות קודמות בין השנים 2012 – 2022, רובן בגין עבירות של קבלת דבר במרמה, גניבה ועבירות סמים, הכחיש את המיוחס לו ודחה את גרסאותיהם של האחרים. כאשר הושמעו לו שיחות האזנות הסתר, זיהה את קולו ואולם טען כי אין מדובר במעשי עבירה של קבלת דבר במרמה.