בגזר דין חריג בחומרתו, פסקה שופטת בית משפט השלום באשדוד נועה חקלאי, תשע שנות מאסר לריצוי בפועל על שאדי טלול, פלסטיני תושב דהרייה, בעל מוסך בכפרו, שהורשע ב-16 עבירות של קשירת קשר לעשות פשע, פריצה לרכב בכוונה לגנוב בצוותא, 10 עבירות של גניבת רכב בצוותא, 12 עבירות של קבלת רכב גנוב, שלוש עבירות של ניסיון קבלת רכב גנוב ושתי עבירות של סיוע לניסיון לקבלת רכב גנוב. התיק הוגש ונוהל על ידי תביעות להב.

לא רק באר שבע: אלו האזורים שבהם הרכב שלכם נמצא בסכנת גניבה

מדובר בעבירות שביצע הנאשם בין השנים 2022 למרץ 2023, כשהוא נכנס לישראל, ללא אישורי כניסה או שהייה כדין ואף לא אחז ברישיון נהיגה כנדרש על פי החוק בישראל. באותה תקופה קיבל לרשותו כלי רכב שנגנבו בישראל, תוך שהוא מנהל ומתפעל מערך של בעלי תפקידים: אלה שנטלו שלא כדין את כלי הרכב מרשות בעליהם והעבירו את כלי הרכב הגנובים למקומות שונים בדרום הארץ, מקומות אלו מוכרים כשטחי קירור, שם פעלו אחרים, מטעמו של טלול, לשינוי סימני זיהוי של אותם רכבים גנובים ולבסוף נהגים שתפקידם היה להעביר את כלי הרכב הגנובים דרך מחסומים שונים בדרום הארץ לשטחי האזור, לידיו של הנאשם. 

בנוסף, הפעילה השופטת חקלאי על הנאשם טלול עונשי מאסר על תנאי שהושתו עליו בעבר ובסך הכל הוא ירצה עונש של 10 שנות מאסר בפועל בגין מעורבותו העניפה והמשמעותית בתופעת גניבות הרכב שהפכו, כך לטענת המשטרה כפי שעולה מגזר הדין, ל"מכת מדינה". 

במהלך הדיונים בבית המשפט, טענה המשטרה, כפי שהציגה השופטת חקלאי, לחומרת העבירות שביצע הנאשם, לחומרת נסיבות ביצוע העבירות ולמעמדו של הנאשם כמי שעומד בראש המערך העברייני ואשר הפעיל מערך שלם של הרס, במסגרתו תכנן את האירועים, ניהל עסק של ממש, קבע איזה כלי רכב יגנבו ומתי - הכל על פי מוצא פיו, כמו במבצע צבאי.

הנאשם שלח שוהים בלתי חוקיים וגם אזרחי ישראל לבצע בשמו ולמענו את גניבת הרכבים והעברתם לשטחי הרשות, זאת כשהם נוהגים ללא רישיון ומסכנים את המשתמשים בדרך, הכל כחלק מעסק משומן היטב המגלגל כספים רבים על חשבון אזרחי המדינה, כשהנאשם עצמו יושב בחברון ומתפעל משם את כל האופרציה. 

המשטרה ציינה כי ישנם מעט מאד תיקים בסדר גודל כזה שמגיעים לפתחו של בית המשפט, שכן קיים קושי רב להגיע לראש הפירמידה. לדבריה, במקרה דנן היחידה החוקרת אתג"ר בלהב 433 במשטרה עמלה חודשים ארוכים עד שהצליחה לשים את ידיה על הנאשם, בזכות עבודה מאומצת, לקשור סביבו ונגדו את כל הראיות. בית המשפט חייב גם הוא להשמיע את קולו באופן שיבהיר שהפשע הזה אינו משתלם. 

המשטרה דרשה בין 10 ל-17 שנות מאסר לצד ענישה נלוות, כשהיא טוענת כי הנאשם הורשע רק לאחר ניהול הוכחות ולכל אורך הדרך לא לקח אחריות על מעשיו. 

מנגד, טען בא כוחו של הנאשם כי הנאשם לא פגע בבעלי הרכבים וכי הפגיעה בסך הכל היא כלכלית. השופטת חקלאי החליטה, כאמור, להשית עליו במצטבר 10 שנות מאסר בפועל וזאת אחרי שציינה כי הערכים המוגנים שנפגעו מהעבירות שביצע הנאשם הם ריבונותה של מדינת ישראל, זכותה של המדינה לקבוע את זהות הבאים בשעריה, שמירה על קניינו של אדם, שמירה על סדר ציבורי תקין והגנה על ביטחון הציבור ועל תחושת הביטחון של הציבור. גניבות רכב מסבות נזק כלכלי במובן הרחב בשל העלאת פרמיות הביטוח בגין ריבוי גניבות כלי רכב. 

השופטת חקלאי התייחסה לקביעות של בית המשפט המחוזי במקרים של גניבות כלי רכב וציינה כי מתחם הענישה לכל עבירה בהתייחס לעובדה שאלו ביצעו לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל נע בין שמונה ל-14 שנות מאסר בשים לב לחומרת העבירות. "בעניינו של הנאשם, אין הצדקה לחרוג לחומרה או לקולה ממתחם העונש ההולם", ציינה השופטת והחליטה כאמור להשית עליו 10 שנות מאסר בפועל וכן קנס בסך 24,000 שקל או 110 ימי מאסר תמורתו. 

כמו כן, השופטת חקלאי חייבה את הנאשם טלול לשלם לכל אחד מבעלי הרכבים שנגנבו, 19 במספר, סכום של 1,800 שקל פיצוי על הנזק שנגרם להם.